מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שמיכת הצמר של סבתא חנה גד

סבתא בילדותה
השמיכה של סבתא חנה
סבתא חנה מספרת לגיא על ילדותה וחייה

שמי גיא, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבתי, חנה גד, ומעלה את סיפורה אל מאגר המורשת של התכנית.

סבתא חנה נולדה בשנת 1946 בישראל להורים רחל ודב. שמות האחים שלה היו: אלי, שרהל'ה, מוטי. רחל עבדה במפעל יצהר, זה בית חרושת לשמן. היא סחבה בקבוקים וארגזים ולאחר מכן הפסיקה עבודה זאת על מנת להיות עקרת בית. דב עבד באריגת בדים, מגבות ושמיכות. עם השנים הפך לעצמאי בעל בית חרושת לאריגה.

רחל ודב גרו בבית קטן בגבעתיים. זה היה בית עם חדר אחד. הם בישלו במטבח משותף לשש משפחות. הם התקלחו במקלחת משותפת של כל הבניין, הם כיבסו בחדר כביסה של הבניין. הילדים שיחקו בחצר מסביב לבית בשלוש מקלות, חמש אבנים וטיפוס על עצים. הם גרו בעיר גבעתיים בשכונה יהודית שהיתה רחוקה מבית כנסת. ההורים והשכנים התלבשו כמו היום, באופן מודרני. הם אכלו אוכל פשוט, כגון: שניצל, צלי, מרק, הרבה ירקות ומוצרי חלב. בשבתות היו מכינים קציצות דגים וסלט חצילים. את הקניות היו עושים כל יום במכולת השכונתית. היו קונים לרב לחם לבן, דברי חלב והרבה שמנת.

סבתא התחתנה עם סבא יגאל ונולדו להם הילדים: מאיה, אלונה ויואב, והנכדים: גיא, עמית, נדב, יובל, שחר, עדי. סבתא היום מתאמנת, לפעמים מטפלת בנכדים ונפגשת איתנו בארוחות שישי.

חפץ משפחתי – שמיכת צמר

יש במשפחה שמיכת צמר שסבא רבא ארג במיוחד לבתו חנה, סבתא שלי. השמיכה נארגה בבית חרושת לאריגה של סבא רבא שלי (סבא דב) בדרום תל אביב ברחוב המסגר. שמיכה זו נארגה בשנת 1968 עבור בתו חנה שהיתה מורה חיילת בבאר שבע. השמיכה עשויה מחוטי צמר בצבעים: חום, ירוק, כתום ואדום בדוגמא של צורות גיאומטריות.

סבא רבא שלי עבד באריגה מגיל צעיר. בתו חנה היתה מורה בבאר שבע וגרה בדירה צנועה של הסתדרות המורים ללא חימום או מזגן. בתקופת החורף היא סבלה מאוד מהקור בבאר שבע ואביה החליט לעשות לה הפתעה, וארג במיוחד בשבילה את שמיכת הצמר החמה שעזרה לה מאוד בתקופות הקרות, ועד היום היא שומרת אותה למזכרת.

לשמיכה יש קשר אישי ונוסטלגי עבור סבתא חנה.

הזוית האישית

גיא הנכד המתעד: לסבא וסבתא שלי, היה לי ממש כיף להכין איתכם את הסיפור. אפילו היה גם מעניין!

סבא וסבתא: גיא נכדינו האהוב, הייתה לנו זכות גדולה להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי ולהיזכר בעבר הרחוק שלנו. אנחנו גאים שאתה הנכד שלנו ומאחלים לך שתמיד תהיה מאושר ושמח. אוהבים המון, סבא וסבתא.

מילון

יצהר
יצהר הייתה חברה לייצור שמן וסבון שהפעילה בית חרושת בנחלת יצחק ולאחר מכן באשדוד. בית החרושת יצהר בנחלת יצחק נפתח בשנת 1934 על ידי משה סלצבובסקי, האחים לויטין, מאיר ברגר והאחים טורבוביץ. הציוד הובא מצ'כוסלובקיה. בתחילת דרכו ייצר המפעל שמן בטנים תחת המותג "לשד". בשנת 1935 העסיק כ-70 עובדים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אביה של סבתא החליט לעשות לה הפתעה, וארג במיוחד בשבילה את שמיכת הצמר החמה שעזרה לה מאוד בתקופות הקרות“

הקשר הרב דורי