מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שם נולדתי – כאן נולדו לי ילדי

חצור הגלילית - מבט מראש פינה
קזבלנקה מרוקו עיר הולדתי
ברחנו בגלל שאבי היה מוביל כלי נשק במרוקו לצבא הצרפתי.

שם נולדתי – כאן נולדו לי ילדי

נולדתי בתאריך 7/8/1950 בקזבלנקה שבמרוקו, בשעה 17:39 (יש בידי את תעודת הלידה המקורית). אני בת זקונים לניסים ושמחה דהן, אחות ל: אסתר, זהבה, יוסף, אירן, יהודית ואחרי נולד אחי דוד.

כשנולדתי, אבי אמר, שחלם שאימו באה אליו בחלום לכן החליט לקרוא לי נינה, על של אימו. עם הזמן התחלף שמי ל"ננו". עלינו ארצה. בבית הספר היסודי שינו את שמי לפנינה. עד היום הדודים ובני הדודים קוראים לי ננו.

אבי היה מכונאי רכב במרוקו ושירת בצבא הצרפתי במדבר סהרה. בשנת 1936 עזב את הצבא ופתח מוסך פרטי במרקש ואח"כ בקזבלנקה.

אני זוכרת עד היום, שפעם אחת, אמי באה לקחת אותי מהגן (במרוקו) ואמרה לי שאנחנו יוצאים לטיול. עלינו על משאית יחד עם עוד הרבה יהודים ושליחים דוברי עברית מהסוכנות היהודית מישראל.

אבל בעצם ברחנו ממרוקו, בספינה, לנמל מרסיי בצרפת. במרסי, הגענו למחנה עולים שניקרא candarenec (מחנה עולים שניקרא דארינאס).

אחר כך נודע לי, שברחנו בגלל שאבי היה מוביל כלי נשק במרוקו לצבא הצרפתי. יום אחד הזהירו אותו שליחים שרוצים להרוג אותו, בגלל הקשר שלו עם הצבא הצרפתי ואמרו לו לברוח עם כל משפחתו. לכן ברחנו. ברחנו ממרוקו באמצע הלילה עם השליחים של הסוכנות היהודית, מאחר והייתה הוראה של הממשל במרוקו לא לתת יותר ליהודים לצאת משם. עברנו דרך צרפת ומשם לישראל.

עלינו לארץ בערב שמחת תורה בשנת 1956. גרנו במשך חודש במעברה בחצור הגלילית, ( סמוכה לראש פינה), בבית קטן על ההר, ללא מים וללא חשמל. נאלצנו לרדת לעמק בכדי לשאוב מים ולסחוב אותם למעלה עד הבית. לאחר מכן עברנו לשיכון בעכו, לדירה בת חדר וחצי, שהיו בה מים זורמים, חשמל, מיטות מסודרות ומזרונים.

הורי היו דתיים ולכן שלחו אותי ללמוד בבית הספר הממלכתי דתי, רמב"ם, בעיר עכו. משם המשכתי ללמוד בבית הספר התיכון "ממלכתי דתי" (זה השם). באותה תקופה היה צריך לשלם כדי ללמוד בתיכונים ולהורי לא היה כסף לשלם עבורי. לכן, אחותי אירן, שגדולה ממני ב- 6 שנים, עבדה קשה על מנת שאוכל ללמוד בתיכון. אצלנו, כל המשפחה השלימה 12 שנות לימוד חוץ מהורי.

בנערותי, השתייכתי לתנועת הנוער "בני עקיבא" והייתי מדריכת נוער בטיולים של התנועה לחו"ל.

העשרה

שליח ציונות: "שליחים של הסוכנות היהודית" שליח ציוני הוא נציג ישראלי הנשלח על ידי ארגון יהודי-ציוני לקהילה יהודית בתפוצות. רוב השליחים נשלחים על ידי הסוכנות היהודית, ההסתדרות הציונית העולמית או על ידי תנועת נוער כגון, הצופים, בני עקיבא העולמית ועוד.חלק מהשליחים הם מורים-שליחים וחלק

הסוכנות היהודית "הינו ארגון יהודי כלל עולמי שמרכזו בישראל. הוא פועל מכספי תרומות מרחבי העולם. הסוכנות היהודית הוקמה בשנת 1929 ותפקידה: עידוד העלייה לארץ וחינוך יהודי ציוני בקהילות יהודיות בעולם". מאז קום המדינה, הסוכנות היהודית שולחת שליחים שיוצרים קשר עם יהודים בכל העולם. גם כיום, השליחים עוזרים ליהודים לעלות ולהתאקלם בארץ.

מעברת חצור הגלילת – ראש פינה: "במהלך שנות ה־50 הוקמה מעברה גדולה בסמוך למושבה ראש פינה שהפכה במשך הזמן לחצור הגלילית. חצור הגלילית סמוכה מאוד לראש פינה, אך שני היישובים נפרדים".

ראש פינה: "רֹאשׁ פִּינָה היא מושבה בגליל העליון למרגלות הר כנען והעיר צפת, נוסדה ב-12 בדצמבר 1882 (ב' בטבת ה'תרמ"ג)‏, כהמשך לנסיון התיישבות קודם שהחל ב־1878. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1949".

תשע"ה

מילון

הסוכנות היהודית
הסוכנות היהודית הינו ארגון יהודי כלל עולמי שמרכזו בישראל. הוא פועל מכספי תרומות מרחבי העולם. הסוכנות היהודית הוקמה בשנת 1929 ותפקידה: עידוד העלייה לארץ וחינוך יהודי ציוני בקהילות יהודיות בעולם.

שליח ציונות
שליח ציוני הוא נציג ישראלי הנשלח על ידי ארגון יהודי-ציוני לקהילה יהודית בתפוצות. רוב השליחים נשלחים על ידי הסוכנות היהודית, ההסתדרות הציונית העולמית או על ידי תנועת נוער כגון, הצופים, בני עקיבא העולמית ועוד. חלק מהשליחים הם מורים-שליחים וחלקם שליחים קהילתיים, שליחים תנועתיים או שליחי עלייה.

מעברת חצור הגלילת
במהלך שנות ה־50 הוקמה מעברה גדולה בסמוך למושבה ראש פינה שהפכה במשך הזמן לחצור הגלילית. חצור הגלילית סמוכה מאוד לראש פינה, אך שני היישובים נפרדים. רֹאשׁ פִּינָה היא מושבה בגליל העליון למרגלות הר כנען והעיר צפת, נוסדה ב-12 בדצמבר 1882 (ב' בטבת ה'תרמ"ג)‏, כהמשך לנסיון התיישבות קודם שהחל ב־1878. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1949.

ציטוטים

”ארץ ישראל הוא מקום בטוח לעם היהודי. ליהודים בעולם יש למי לפנות.“

הקשר הרב דורי