מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שלמה פייס

אני עם סבא וסבתא
סבא סבתא ודודה עדי התינוקת
זיכרונות מחיו

שמי אמה, אני משתתפת בתוכנית הקשר הרב דורי ומביאה את סיפורו של סבא שלמה פייס.

ילדות

סבא שלמה נולד בשנת 1950 בבית החולים "הדסה" בתל אביב. הוא גדל בתחילה בשכונת התקווה ולאחר מכן עבר לשיכון בראשון לציון. בשיכון בראשון לציון כולם היו עולים חדשים מטורקיה והילדים דיברו ביניהם בבית ובשכונה בעיקר בשפת הלדינו. רק מעטים דיברו בשפה העברית היות וגם ההורים לא ידעו את השפה העברית. רק בגיל חמש בגן התחילו לדבר בעברית.

תקופת בית הספר

בית הספר היה מרחק ק"מ מהבית וכל הילדים היו הולכים כבר מכיתה א' לבד לבית הספר למרות שלא היו כבישים ומכוניות הם הלכו בשדות ובחורף עם מגפיים בבוץ.

בבית הספר היסודי למד חקלאות והיה להם שדה לגידולי יקרות, למד נגרות והבנות למדו תפירה. היה להם בבית הספר גם אחות וגם מרפאת שיניים.

באזור מגוריו היו פרדסים רבים וכל היום עד הערב שיחקו בשדות ובפרדסים לפעמים קטפו תפוזים וקלמטינות.

כמובן שההורים לא ידעו עברית ולא היה מי שיעזור להם בשיעורי הבית. טלויזיה כמובן לא הייתה וכל המשחקים שהם היו משחקים היו משחקים שהם המצאנו לבד. הבנות שיחקו בעיקר בחבל והבנים כדורגל.

בכל שכונה הייתה מכולת אחת ושם מכרו מוצרי אוכל. מקרר היה רק עם קרח כי גם חשמל לא היה בשנים הראשונות ובלילה הם הדליקו אור עששיות.

בגינה גידלו בלול תרנגולים ובבוקר היו אוספים את הביצים הטריות, פירות אכלו מהעצים בגינהאת האוכל בשלו על הפתיליה. בגיל 11 עבר מראשון לציון לבת ים שם גדל בשנות נעוריו.

שירות צבאי

הוא השתתף במלחמת יום כיפור כקצין תותחנים וגם במלחמת שלום הגליל. הוא היה קצין בשרות קבע ושרת בסיני והיה בקורס קצינים בבה"ד 1 יחד עם ראש הממשלה ביבי נתניהו. דרגתו בצבאהיא, סגן אלוף. כיום מפקד ומדריך אנשי מילואים וחילים בסדיר.

גם בגיל 73 סבא עדיין משרת בשירות מילואים פעיל!!!

נישואים והקמת משפחה

הכיר את סבתא בדרך לסיני באוטובוס שהוא היה אמור לטוס בכלל והגורל אחד ביניהם. בפברואר 1976 נולדה עדי הבת הבכורה וביולי 2005 נולדה נויה הנכדה הבכורה.

 סבא וסבתא עם דודה עדי התינוקת

תמונה 1

היום סבי הוא פנסיונר של משרד הביטחון, יועץ בטחוני למערכת הביטחון וחי באושר וכיף עם סבתא שלי.

הזוית האישית

הנכדה אמה: אני למדתי מסבא שלי ספורים שלא ידעתי היה כיף לי לשמוע ולראות דברים מפעם ולהיות עם סבא למדתי שצריך לכבד את משפחתך הייתי רוצה לאחל בריאות ושמחה לכל המשפחה שלי.

סבא שלמה: למדתי להכיר את נכדתי בכל תכונותיה היפות והמיוחדות. היה לי כיף בעברי ובהווה אני מאחל עתיד מזהיר ויפה לנכדתי.

מילון

פתיליה\פרימוס
אמצעים לבישול אוכל

ציטוטים

”כבד את אביך ואת אימך“

הקשר הרב דורי