מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שלום עדני מספר על ילדות בירושלים, תש"ח

אהוד ושלום עדני
משפחת עדני בירוחם
לא לדרוך במקום תמיד לשאוף קדימה

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, פרויקט "ערכים בעריכה" של תלמידי כיתה ה' בנים בבי"ס קול יעקב, במהלך מפגשי התכנית, ראיינו התלמידים את האזרחים הותיקים, חלקם סבים וסבתות , מסיפוריהם למדו התלמידים סיפורי מורשת ועל ההיסטוריה על מדינתנו ועל חייהם הפרטיים

המורה אהוד עדני יוזם הפרוייקט בחר לראיין את אביו שלום עדני שיספר לנו על הקמת המדינה כירושלמי יליד הארץ קישור לראיון המלא

תמונה 1

"אני נולדתי  בג' בתשרי בתאריך 16.9.39. מסתבר שב- י' בתשרי מלו אותי, אחרי שמונה ימים, זה היה בדיוק ביום כיפור. נולדתי בירושלים. אבי, גם הוא נולד בהר הצופים. אנחנו גרנובעצם בשכונת שמעון הצדיק, שכונת שייח' ג'ראח בירושלים. שם גדלתי עד גיל תשע. בגיל תשע ( 1948), נפתחה מלחמת תש"ח ( מלחמת העצמאות).. זו הייתה מלחמה קשהמאוד. היינו מעטים מול רבים. במלחמה זו נאלצנו לעזוב את שכונת שמעון הצדיק, שכונת שייח' ג'ראח ועברנו לגור אצל משפחות בשכונת בית ישראל בירושלים, בגלל ההפגזות. היו יריות מכל עבר, תקופה מאוד קשה. גרנו אצל משפחות במצוקה, אבל הם קבלו אותנו באהבה. גרנו שם כ – שלושה חדשים. העבירו אותנו לבית ספר אליאנס, בירושלים. כמובן, שאז לא למדו ולא לימדו, כך שבתי הספר היו פנויים. היינו שם גם כשלושה חדשים ורק אחרי כן העבירו אותנו לאיזור  שייח באדר, שזה בעצם היום, גבעת רם בירושלים. האזור בו נמצא בית המשפט העליון וכנסת ישראל.

תמונה 2

אתה זוכר את הכרזת המדינה כיום שמח?

בוודאי, את הכרזת המדינה אני זוכר טוב מאוד.התקהלו חבורות חבורות בריקודים עד אור הבוקר. הרגשנו שאנחנו הפכנו להיות מדינה עצמאית, אבל בכל זאת בתקופה זו היו קרבות עקובים מדם והיו צלפים שיוריםלכל עבר, כמו כן ירושלים העתיקה הייתה בידי הערבים והם היו צולפים מעבר לחומה לכיוון בית מוצררה – לכל השכונות שמקבילות לעיר העתיקה.

שלום וסוניה עדני ביום נישואיהם

תמונה 3

 שלום וסוניה עדני

תמונה 4

איזה אירוע הסטורי הכי משמעותי עבורך?

האירוע ההסטורי שהוא בעצם הכי משמעותי, שהוא באמת נתן למדינה להתעורר, לשמוח ולצהול ולהרגיש שאנחנו באמת מדינה עצמאית ואנחנו יותר בטוחים בעצמנו, זה היה " מלחמת ששת הימים". אז צבא ההגנה לישראל עשה עבודה מאוד יפה ומהירה, לכן קוראים לזה מלחמת ששת הימים. בששה ימים חיל האוויר קרקע את כל מערכת האוויר המצרית ויכולנו להכנס עד תעלת סואץ.

הדבר החשוב ביותר, המרגש ביותר, זה היה כניסת חטיבת הצנחנים של מוטה גור. הם נכנסו לעיר העתיקה בירושלים וכבשנו את הכותל המערבי. מאז 1967 ברוך השם, הכותל המערבי נמצא בידנו.

בתקופה זו אני לימדתי בכפר חב"ד כמורה ואני זוכר היטב שלא גייסו אותנו לצבא, הייתי עם התלמידים וחפרנו תעלות בכדי למנוע, במידה ויש הפגזות ממצרים, או מכל מדינה אחרת, שנוכל  למצוא מחסה, יחד עם התלמידים חפרנו תעלות ושוחות, בשביל למנוע פגע כל שהוא מהתלמידים. אני זוכר את יום הנצחון, כל המדינה צהלה, אני זוכר טוב שההורים נסעו לבקר ולראות את חברון, את מערת המכפלה ואת כל המקומות הקדושים בבטחון ובשלווה.

תמונה 5

 שלום עדני

תמונה 6

קישור לראיון המלא עם שלום עדני

מסר חשוב לתלמידים הצעירים

קודם כל אין דבר העומד בפני הרצון. אם אתה רוצה להגיע למקום מסויים, לדבר מסויים, צריך לשאוף לזה ולהתמיד בזה ומגיעים. זה רק הרצון של כל אחד ואחד מכם ולכן לא לדרוך במקום תמיד לשאוף קדימה.

 שלום עדני עם יוצאי חלציו ונוטע עץ זית להמשכיות בבית בנו אהוד בירוחם

תמונה 7

 
 
העשרה

תכנית הקשר הרב דורי – בלוג "רשמים וחוויות",אהוד עדני כותב על התכנית" "הרעיון היה לנסות להתחבר לעולם המדיה הסובב את התלמידים אך לכוון אותו לערכים. לגרום לתלמידים שמבלים שעות מול מסכים (מחשב, טלוויזיה, פלאפון, אייפוד וכו') להשתמש בכלים הללו, לא רק להעביר זמן, בטלה, שיחות, חוויה, משחקים ריקים מתוכן, אלא להשתמש בכלים הללו גם לעשיית סרטונים מסוגים שונים הבנויים מערכים שלמדנו בכיתה (בין אדם לחברו) .."

שכונת שמעון הצדיק: "שכונת שמעון הצדיק היא שכונה בצפון ירושלים הסמוכה למערת שמעון הצדיק ולשכונת נחלת שמעון. השכונה הוקמה בשנת 1890, ונעזבה במהלך מלחמת העצמאות. בראשית שנות האלפיים, לאחר מאבק משפטי ממושך, התיישבו באזור, שנמצא בשולי השכונה הערבית שייח' ג'ראח, תושבים יהודים".

"מלחמת העצמאות" , נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948 – השם המקובל (במדינת ישראל), שניתן לעימות הצבאי שהתנהל בין היישוב היהודי בארץ ישראל, ולאחר מכן מדינת ישראל, לבין ערביי ארץ ישראל וחלק ממדינות ערב שניסו למנוע בכוח את יישומה של החלטת החלוקה של עצרת האומות המאוחדות, ואת הקמת מדינה יהודית (לצד מדינה ערבית) בשטח ארץ ישראל המנדטורית"

שייח באדר, "שייח' באדר (בערבית: ??? ???‎ תעתיק מדויק: שיח' בדר) היה כפר ערבי במערב ירושלים, שנחרב במלחמת העצמאות. לאחר המלחמה הפך האזור לשכונת גבעת רם ועל שטחו הוקמו מבני ציבור כגון בנייני האומה ומלון קראון פלזה".‏

תכנית הקשר הרב דורי, פרוייקט "ערכים בעריכה" תלמידי כיתה ה' בנים, שנה"ל תש"ע, 2009

בבי"ס קול יעקב, ירוחם מורה מוביל תכנית אהוד עדני

מילון

שכונת שמעון הצדיק
שכונת שמעון הצדיק היא שכונה בצפון ירושלים הסמוכה למערת שמעון הצדיק ולשכונת נחלת שמעון. השכונה הוקמה בשנת 1890, ונעזבה במהלך מלחמת העצמאות. בראשית שנות האלפיים, לאחר מאבק משפטי ממושך, התיישבו באזור, שנמצא בשולי השכונה הערבית שייח' ג'ראח, תושבים יהודים.

מלחמת העצמאות
מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) – השם המקובל (במדינת ישראל), שניתן לעימות הצבאי שהתנהל בין היישוב היהודי בארץ ישראל, ולאחר מכן מדינת ישראל, לבין ערביי ארץ ישראל וחלק ממדינות ערב שניסו למנוע בכוח את יישומה של החלטת החלוקה של עצרת האומות המאוחדות, ואת הקמת מדינה יהודית (לצד מדינה ערבית) בשטח ארץ ישראל המנדטורית

שייח באדר
שייח' באדר (בערבית: ??? ???‎ תעתיק מדויק: שיח' בדר) היה כפר ערבי במערב ירושלים, שנחרב במלחמת העצמאות. לאחר המלחמה הפך האזור לשכונת גבעת רם ועל שטחו הוקמו מבני ציבור כגון בנייני האומה ומלון קראון פלזה.‏

ציטוטים

”אין דבר העומד בפני הרצון“

”לא לדרוך במקום תמיד לשאוף קדימה“

הקשר הרב דורי