מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שכנות של פעם בשכונות תל אביב

לאה מספרת לעידן את סיפורה
לאה בילדותה
לאה זהר מספרת על ילדותה בתל אביב

השכונה הראשונה שלי
השכונה הראשונה שלי, שבה נולדתי הייתה שכונת הקווקזים בתל אביב. היא נמצאת קרוב למקום של התחנה המרכזית בדרום תל אביב. כל המבנים בשכונה היו צריפים, חלקם עם קיר משותף. ללא מדרכות ללא כביש רק דרך עפר. בדירה לא היה מזגן, לא דוד חימום, את המים לרחצה היו מחממים על פרימוס. זכרון ילדות הוא עגלון שעובר עם עגלה מצלצל בפעמון וצועק: נפט נפט, או קרח קרח.
השכונה השנייה אליה עברתי בתל אביב היא שכונת שבי ציון, גם כאן צריפים. השכנים היו קרובים ומיודדים, נכונים להגיש עזרה בשעת צרה. הילדים משחקים יחד בחצר כאשר ההורים צופים ומשגיחים. אין טלוויזיה יש רדיו, מוזיקה שנשמעת מהחלון, יש פטפון עם תקליטים.השכנים מכבדים , נותנים לטעום אחד לשני תבשילים של העדות השונות.
 
שכנה אחת הייתה מביאה לאבא שלי חילבה עם זחוג. יש לזה טעם מיוחד שמזמן לא טעמתי. לכל משפחה היה יום כביסה כאשר הדוד רותח בחצר, ריח הסבון באויר, והסדינים מתנפנפים על החבלים. כמובן שאין מכונת כביסה וגם לא מייבש כביסה. הילדים עוזרים בעבודות הבית, והשכנות עוזרות ומעסיקות את הילדים. כאשר מישהו חולה תמיד יש שכן שמוכן  לעזור.
האווירה בשכונה הייתה שונה מהחיים של היום בבתים רבי הקומות, או בוילות הפרטיות.
הנשים ברובן היו עקרות בית שלא יצאו לעבוד, הן היו עסוקות בבישול , נקיון ודאגה למשפחה. המשפחות חיו בצניעות, לא היה כסף מיותר, לא ארוחות במסעדות, לא טיולים לחוץ לארץ, לא בגדי מותגים. ובכל זאת היו מאושרים. 
 
המושב בגליל
כדי לשפר את רמת החיים החליטו הורי לעבור למושב שרונה בגליל, הישוב קרוב לכנרת ולהר תבור.
גרנו שם בצריף שבדי. בצריף לא היו שירותים והיו צריכים לצאת לחצר, שם בתוך מבנה קטן מעץ היו שירותים בתוך בור באדמה. ממש לא נעים. במושב גידלנו אפרוחים ואספנו את הביצים שהטילו התרנגולות.
 
אבא שלי צבי ז"ל היה רועה. כל בוקר יצא עם הפרות של כל במושב למרעה, בסוף היום היה מחזיר אותן למשפחות לחליבה. את החלב כל משפחה העבירה למחלבה. כל משפחה גידלה בחצר מעט ירקות לעצמה.
הדרך לתל אביב הייתה מאוד ארוכה ומעייפת נסענו שעות, ואני כילדה תמיד הקאתי בדרך.
הבאנו למשפחה מתנות של ביצים ועופות . בעיר היה מחסור במזון האזרחים חיו בהקצבה ובתלושים.
 
חזרה לתל אביב 
מהמושב שרונה חזרנו לתל אביב, הפעם לשכונה אחרת בדרום תל אביב שנקראה שכונת שבי ציון.
בגיל 12 עברה המשפחה סוף סוף לדירה אמיתית לשיכון רמת אביב מעבר לירקון.שם למדתי בבית הספר היסודי "אילנות" בו למדו גם נכדי הגרים בתל אביב. בסוף כתה ח' הכרתי את סבא זאב ומאז אנחנו ביחד.
 
 

לאה וזאב בבית ספר רעים עם עידן וחבריו

לאה וזאב בבית ספר רעים עם עידן וחבריו
 
את השירות הצבאי עשיתי בלשכת סגן הרמטכ"ל בקריה בתל אביב וכך הכרתי קציני צה"ל בעלי תפקידים בכירים מאוד.
בשנת 1969 עברנו לאשדוד ומאז אנו כאן עד היום הזה. כיום יש לנו 3 ילדים , 8 נכדים בוגרים כאשר הצעיר הוא עידן תלמיד כתה ה' בבי"ס רעים ששיתף אותנו בפרויקט זה. 
 
משחקים של פעם, חלקם מוכרים וידועים וחלקם פחות:
 
יו יו, גוגואים. חמש אבנים. קלאס. קפיצה בחבל. קוה קוה קיפולי נייר. משחק אצבעות . חוט צמר משחק כדור, מחניים. הולה הופ חישוק. רכיבה על אופניים. משחק כדור כדורגל. משחק כדור סל. מחשק כדור עף. משחק טניס. משחק מטקות. מרוץ שליחים. משחק תופסת. חבילה עוברת. עכבר עכבר הישמר נא.. ניחושים על פי מישוש. משחק הכסאות. חם קר. ים יבשה. נשיפה בכדור צמר. דוקים.
 
בזמנו רוב המשחקים היו בחברותא. היום כל אחד עם עצמו, מתבודדים , או מקושרים באמצעות טכנולוגיה מתקדמת   ומדיה. המשחקים של היום מאוד יקרים. המשחקים של פעם היו פשוטים, לא יקרים וכל אחד יכל היה להנות מהם.
 
העשרה
הקריה בתל אביב
"הקריה הוא שמו של מתחם במרכז העיר תל אביב-יפו המשמש כיום את צה"ל, משרד הביטחון, משרדי ממשלה וגופים ממלכתיים אחרים. הקריה נמצאת בין הרחובות שאול המלך מצפון, הארבעה מדרום, דרך בגין ממזרח ולאונרדו דה וינצ'י ממערב. בחלקו הצפוני של המתחם שוכן בסיס המטכ"ל – מחנה רבין, על שם רב-אלוף יצחק רבין. בשפת היום יום משתמשים במונח הקריה כדי לתאר את מחנה רבין".
תשע"ו, 2016

מילון

פרימוס
מכשיר העובד על נפט ועליו מבשלים או מחממים מים.

צריף
מבנה עץ למגורים מצופה בנייר זפת למניעת חדירת מים.

הקריה
הקריה הוא שמו של מתחם במרכז העיר תל אביב-יפו המשמש כיום את צה"ל, משרד הביטחון, משרדי ממשלה וגופים ממלכתיים אחרים. הקריה נמצאת בין הרחובות שאול המלך מצפון, הארבעה מדרום, דרך בגין ממזרח ולאונרדו דה וינצ'י ממערב. בחלקו הצפוני של המתחם שוכן בסיס המטכ"ל - מחנה רבין, על שם רב-אלוף יצחק רבין. בשפת היום יום משתמשים במונח הקריה כדי לתאר את מחנה רבין.

ציטוטים

”השכנים מכבדים, נותנים לטעום אחד לשני תבשילים של העדות השונות. “

הקשר הרב דורי