מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שכנות שהולידה אהבה

תמונה משפחתית
גרם המדרגות המוביל לבית
איך סבא הכיר את סבתא מאז שנולדה

שמי רחל וינטראוב, נולדתי בשנת 1956 בישראל, והסיפור שלי מתחיל בהורי.

אבי קלמן ז"ל ואמי חנה ז"ל. שניהם שורדי שואה מפולין שעברו תלאות רבות במהלך השואה, ושהכירו לאחר המלחמה בעיר בירויט שבגרמניה. שם נישאו ושם גם נולד אחי הבכור משה ז"ל. כשמלאו לאחי 4 חודשים עלו הורי לאוניה אנה מארי והפליגו לארץ ישראל, שם כבר חיכו להם בעיר עכו 2 אחיה של אמי ששרדו את השואה.

לאחר הפלגה ממושכת ומלאת תלאות הגיעו לבסוף לנמל חיפה ושם בקשו לקבל מקום מגורים בעיר עכו, ולא באחת המעברות כפי שהיה נהוג בשנים אלו של תחילת המדינה לשכן עולים חדשים. חשוב לציין שהעיר עכו הייתה מאוכלסת בערבים רבים עד קום המדינה ובמהלך מלחמת השחרור הם נטשו את העיר וברחו.

הורי שוכנו בעיר העתיקה של עכו באחד הבתים הנטושים. בבית היו שלושה חדרים, מטבח משותף, ושירותים משותפים מחוץ לבית. בחדר אחד שוכנו הורי יחד עם אחי, בחדר השני שוכנה משפחת וינטראוב ושני ילדיה (בת ובן) ובחדר השלישי משפחה נוספת. במטבח בשלו המשפחות יחד.

כשירד גשם וחדר דרך הגג הדולף  והרטיב את המיטה של אחי, העבירו אותו לישון עם ילדי משפ' וינטראוב. כשאימי בישלה מאכל טעים משפ' וינטראוב התענגה עליו וכך גם להפך. נספר גם שלבית היה גרם מדרגות תלול למדי ופעמים רבות היה אבי עוזר להעלות את עגלת התינוקות של בנה של משפ' וינטראוב, כך שהחיים המשותפים והעזרה ההדדית הביאו להידוק הקשר בין המשפחות.

לימים עברו הורי לגור בעיר תל אביב שם גם נולדתי אני. ואולם הקשר עם משפ' וינטראוב נשאר חברי וידידותי עד מאוד, וכלל שיחות טלפון ביקורים הדדים והשתתפות זה באירועים של זה וחברות קרובה של אחי משה עם ילדי משפ' וינטראוב שהיו קרובים אליו בגיל.

לימים, בהיותי בת 16 לערך, נפטר אבי באופן מפתיע ובמהלך ימי השבעה ביקר בנם של משפ' וינטראוב מס' פעמים בביתנו והחלו להירקם קשרים גם ביני, רחל, לבנם של משפ' וינטראוב ששמו יעקב.

לימים נישאנו ובנינו את ביתנו בעיר רחובות. ואז סיפרו לנו אמותינו שמס' ימים לפני שאבי נפטר הוא שוחח בטלפון עם גב' וינטראוב ושניהם הביעו מן משאלה שהמשפחות יתאחדו. משאלה שאכן ב"ה התקיימה.

תמונה 1
הכנסת ספר תורה בתל אביב. שני הילדים בצד שמאל הם: אחי, משה צבי סולניק ויעקב ויינטראוב, מי שיהיה בעלי.

הזוית האישית

נועם: היה לי מאוד כיף למדתי הרבה על המשפחה. למרות שהתוכנית של הקשר הרב דורי מסתיימת, עדיין נמשיך לשמוע ולספר על המורשת של המשפחה. סבתא רחל: הייתה לי חוויה של שיחה מעניינת ומרגשת עם הנכדה המתוקה שלי, נועם, ובשיחה הזאת הצלחתי להעביר לה על הקשר המיוחד בין המשפחה של סבא יעקב לבין המשפחה שלי (סבתא רחל). מצפה לעוד מפגשים מרתקים וחוויתיים עם נועם וגם עם אחיה ובני הדודים שלה, נכדי המתוקים.

מילון

בין משפחות יכולים להיות קשרים מאוד טובים שהם ממש כמו משפחה.
שלא תמיד רק מי שקרוב אליך בדם הוא המשפחה לפעמים גם חברים יכולים להיות משפחה. משפחה זה הכי חשוב.

ציטוטים

”נכון שמשפחה לא בוחרים אבל לנו זה הצליח“

הקשר הרב דורי