מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שירים מספרים

אני וסבתא
סבתא בצעירותה
האהבה לשירה במשפחתנו

צביה (גורדון) וינדמן ,סבתא שלי נולדה בשנת 1948 עם קום המדינה בישוב "עין  הים"' שבעתלית.

בגיל שנתיים עברה עם משפחתה  – אבא, אמא, שתי אחיותיה ועם חברי הקיבוץ, "לנקודה חדשה" לקיבוץ עין כרמל. עד גיל עשרים ושש גרה בקיבוץ "עין כרמל" ועם נישואיה למשה(צ'ובי) וינדמן עברה לקיבוץ גבת, וגרה שם  עד היום . משפחתה של סבתא כוללת את סבא, ואת אורי ושרון אמא שלי. סבתא שלי הייתה בת שלישית, בת זקונים.  המקצוע הראשי שלה היה גננת ומורה, לאחר מכן, הייתה שרטטת במשרד תכנון "פלסטרו", ולמדה עיצוב תכשיטים בויצ"ו חיפה.

סבתא מספרת על אהבתה לשירים :

קשה להצביע על שיר אחד אהוב כי הבית שלנו היה בית שר, קיבלנו את זה מאבא שלי, שאהב לשיר. אהבנו המון שירים.  היינו יושבים בבית ושרים על המיטה, עם שירונים ובלי שירונים . באירועים חגיגיים אבא היה שר בעיקר סולו. היה לו קול מאד יפה,  והוא לימד אותנו את השירים שלא הרבה ידעו. שירי האידיש היו חלק בלתי נפרד ממנו, ומההוויה המשפחתית שלנו. בילדותו בווילנה היה הולך לבית הכנסת, והיה מקשיב בהתרגשות רבה, לקולו של חזן בית הכנסת, והתרשם מאד מקולו המיוחד. הוא זה שהוריש לנו את אהבת השירה , שירים עם מנגינות רוסיות רוסית כמו : "מעבר לנהר נדדנו הנה", ",אם יש אי שם רחוק", ושיר ביידיש  "יענקל'ה" , "שיר על עץ  עץ בודד" "אני מאמין" – (שחקי שחקי על החלומות) והשיר "לא אורחת גמלים ירדה לכרוע".

בילדותי, שמענו שירים באידיש, שירים מתורגמים מאידיש, שירים עם לחנים רוסיים ומנגינות רוסיות. שירים של זמרים כמו שמשון בר נוי ,החזן אברהם וילקומירסקי, שמעון ישראלי,  שירי מקהלות  ועוד ועוד.

בעבר הייתה לנו מקהלה מאד מוצלחת וטובה, של הקיבוצים עין כרמל, החותרים, ובית אורן,  שניצח עליה אלי גפן, ומקהלת בית ספר טובה בניצוחו של משה נובופרוצקי . שרו בה גם שירים שתורגמו מאידיש, לעברית, ע"י אבא שלי ומשה נובופרוצקי, שעבדו ביחד. והיו שירים נוספים של עוד מלחינים ומשוררים.

אחד השירים האהובים עלי במיוחד הוא השיר  "יענקל'ה" מתקופת הילדות שלי, ומשירתו של אבא. השיר הוא שי ערש שכתב מרדכי גבירטיג  ביידיש, ותורגם לעברית עי משה סחר, מתוך הרבה שירים יפים באידיש . אהבתי שירי ערש,  ואבא שלי שר לי הרבה לפני השינה, בין היתר גם את השיר הזה. השיר הוקלט על ידו באחת ההזדמנויות על טייפ, בליווי מנדולינה וההקלטה נשמרת עד היום. השיר הזה מעורר געגועים לימים אחרים, רחוקים, משפחתיים  וצנועים. בעת שישבנו בחברותא, ובלי שום סיבה מיוחדת, פרצה השירה בביתנו,  וזה עשה מצב רוח ממש טוב. את השיר הזה לימדתי את בתי שרון ,ואת נכדותיי . אנחנו שרים אותו קצת באידיש ויותר בעברית.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              קישור לשיר יענקל'ה ששר סבא רבה שלי באידיש.

תמונה 1

 

סבתא שרה יחד עם אמא שלי, באחת המסיבות בקיבוץ שלי.  באידיש ועברית.

הזווית האישית

נעמה: בזכות סבתא שלי, למדתי על שירי העבר , סבתא תמיד שרה לנו, ובזכותה אני מכירה הרבה שירים. אני בטוחה שממנה קיבלתי את אהבתי לשירים. היה לי מאוד מעניין לשמוע את הסיפורים שמאחורי השירים, שסיפרה לי סבתא.

מילון

אורחת גמלים
שיירת גמלים ההולכים בטור

ציטוטים

”אחד השירים האהובים עלי במיוחד הוא השיר  "יענקל'ה" מתקופת הילדות שלי, ומשירתו של אבא .את השיר הזה לימדתי את בתי שרון ,ואת נכדותיי . אנחנו שרים אותו קצת באידיש ויותר בעברית.                                                                                         “

הקשר הרב דורי