מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שירות הצבאי צביקה כהן

תמונה של סבא בגיל 14
תמונה של סבא בתחילת דרכו
תמצית שירותו של סבי בצה''ל

שמי עידו כהן, אני משתתף השנה בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא שלי, צביקה כהן. מכל הסיפורים ששמעתי מסבי בחרתי לספר על השרות הצבאי של סבי צביקה כהן.

רקע

קצת פרטיים על סבא צביקה

תאריך הלידה שלו הוא 44108 השכלתו תואר שני במדעי המדינה. סבא שלי נלד בעיר זאכו שבכורדיסטן והוריו של סבי חביבה וסימן טוב נולדו גם כן באותו מקום. העיר זאכו היא עיר במחוז דהוכ שבכורדיסטן העיראקית. העיר זאכו נמצאת סמוך למעבר הגבול בין עיראק לטורקיה. בעיר הייתה קהילה יהודית בת כ-2000 איש. ראשוני העולים עלו לישראל בשנות ה- 20 וה – 30, אך מרבית בני הקהילה היהודית עלו לישראל  בעלייה הגדולה של מבצע העלאת  יהודי עיראק לארץ בשנים 1950–1951, מרבית העולים התיישבו בירושלים ובמעוז ציון.

סבי בצעירותו בגיל 14

תמונה 1

 

קריירה צבאית מפוארת

סבי צביקה התגייס לצה"ל בשנת 1963. סבא שובץ תחילה לגדוד הנדסה קרבית, הוא עבר טירונות ולאחר מכן השתתף בקורסי מכי"ם ומשקי"ם הדריך כמ"כ טירונים כשישה חודשים. הוא הומלץ על ידי מפקדיו להשתתף בקורס קצינים בסיום הקורס שובץ סבי ביחידת הצנחנים.

במסגרת השיבוץ בצנחנים ביצע סבי מגוון תפקידי פיקוד ומטה ובין היתר: השתתף בפעולות מבצעיות חלקם מעבר מעבר לקווי האויב. באחת מהפעילויות נפצע סבי בעין שלו כתוצאה מרסיס רימון שפגע בעינו.

סבי בתקופת השירות הצבאי

תמונה 2

סבי השתתף בהמשך בקורסים נוספים שונים בניהם קורס מפי"ם וקורס פו"ם. סבי השתתף גם בפעולות תגמול של הצנחנים בשנות ה – 60 וה – 70.

בהמשך השירות הצבאי שובץ סבי לתפקידים נוספים כמו קצין מבצעים בסיני, מפקד גזרת רפיח ומושל נפת חן יונס ודיר אל בלח. יש לציין שסבי השתתף במלחמת ששת הימים ובמלחמות צה"ל בהמשך.

סבי השתחרר מהצבא בדרגת סגן אלוף.

הזוית האישית

עידו: היה כייף להשתתף בתכנית. אני מאוד גאה בסבא שלי!!

מילון

זאכו
זאכו היא עיר במחוז דהוכ שבכורדיסטן העיראקית. זאכו נמצאת סמוך למעבר הגבול העיקרי בין עיראק לטורקיה. לפי אומדן רשמי מתאריך 1 ביולי 2018 אוכלוסייתה מונה 211,964 בני אדם, רובם כורדים ואשורים. (ויקיפדיה)

קורס מפקדי פלוגות ומפקדי גדודים
קורס מפקדי פלוגות ומפקדי גדודים (ר"ת: קמ"פ-קמ"ג) הוא קורס פיקודי צה"לי, המועבר במסגרת זרוע היבשה. ייעודו של הקורס הוא הכשרת מפקד הפלוגה או הגדוד לפיקוד על צק"פ (צוות-קרב פלוגתי) או צק"ג (צוות-קרב גדודי), בלחימה, באמצעות פיתוח יכולותיו הפיקודיות. מפקדת הקורס ממוקמת בבית-הספר לפיקוד, שליטה ומטה מבצעי במחנה עמנואל (מחנה ג'וליס), שם גם מתקיימים מרבית תכניו. מפקד הקורס הוא קצין בדרגת תא"ל, כיום המפקד הוא אודי צור. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבי השתחרר מהצבא בדרגת סגן אלוף.“

הקשר הרב דורי