מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שיחה עם סבתא שולה פלט בנושא מנהיגות

אריאל וסבתא שולה
סבתא שולה בצעירותה
יצחק רבין והשפעתו על סבתי

שמי אריאל, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי, שולה פלט, במסגרת התכנית אנו מתעדות סיפור מהחיים של סבתא.

סבתא שולה היא אימא של אימא שלי, היא נולדה בשנת 1950 בתוניסיה. סבתי עלתה ארצה בשנת 1961. היא סיפרה לי שמכל המנהיגים שהיו באותה תקופה, המנהיג שהשפיע עליה הכי הרבה היה יצחק רבין שהיה ראש הממשלה, רמטכ"ל ושר הביטחון.

סבתא סיפרה לי שהיא אהבה את הדרך שרבין עשה את התפקיד והיא סמכה עליו. סבתא אמרה שהיא חושבת שזה תפקיד מאוד חשוב ושהוא מצריך המון אחריות. להיות ראש ממשלה, רמטכ"ל, ושר הביטחון – אלה תפקידים מאוד בכירים ומעניינים. סבתא אומרת שאי אפשר ללמוד לעשות תפקיד כזה ושצריך לזה כישורים מיוחדים שמפתחים בחיים. היא המשיכה ואמרה לי שלדעתה הוא היה טוב בתפקיד והוא ניסה לעשות שלום.

שאלתי את סבתא אם היא הייתה רוצה לעסוק בהנהגה כזו, והיא ענתה – "לא הייתי רוצה לעסוק בזה, זה תפקיד קשה מדי." סבתא סיפרה לי שיצחק רבין השפיע על מדינה שלמה ושהוא עשה את התפקיד מצוין. כאשר שאלתי אותה על מה היא חושבת שרבין צריך היה לוותר, היא ענתה: "אני חושבת שהוא רצה את זה, והוא היה צריך לוותר על זמן איכות עם המשפחה והחברים."

שאלתי את סבתא מה עוד היא יכולה לספר לי על יצחק רבין, והיא ענתה: "הייתה לו אישיות רצינית והיה קל להאמין לכל מה שהוא אמר. לא הכרתי אותו אישית, אבל ממה שידעתי עליו הוא היה אדם טוב." כששאלתי אותה מה הוא עשה בתפקיד, היא ענתה שהוא נסע לכל המדינות השכנות כדי לנסות לעשות שלום.

כשדיברתי עם סבתא על הרצח של רבין, היא אמרה שהיא זוכרת את היום הזה, והיא הרגישה נורא ואיום כשהוא נרצח. לסיום שאלתי אותה אם היא הייתה רוצה שגם אני אהיה מנהיגה מהתחום הזה והתשובה שלה הייתה: "אני מאוד רוצה שתהיי מנהיגה, אבל מהסוג שאת תרצי".

הזוית האישית

אריאל הנכדה המתעדת: היה לי מאוד כיף ומעניין לדבר עם סבתא, אני מקווה שיהיו לנו עוד שיחות כאלה בעתיד.

מילון

שר הביטחון
שר הביטחון הוא השר האחראי על משרד זה. תפקיד זה נחשב לאחד התפקידים הבכירים בממשלה. בשל חשיבותו הרבה של תיק הביטחון, החזיקו לעיתים ראשי הממשלה גם בתיק הביטחון. לשר הביטחון יש סמכויות כבדות משקל (בין השאר הוא יכול להטיל מעצר מנהלי בתחומי מדינת ישראל) והוא חבר קבוע בקבינט הביטחוני מתוקף תפקידו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני מאוד רוצה שתהיי מנהיגה, אבל מהסוג שאת תרצי“

הקשר הרב דורי