מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שושלת פיצ'וטו – שגרירים בעולם

במפגש פתיחת "הקשר הרב דורי"
זכות גדולה לברך את נכדתי לרגל יום הולדתה
משפחה ציונית שעלתה מאיטליה ורכשה אדמות לגאולת ארץ ישראל

עבודה זו לזכרם של השגרירים סבא רבא, משה פיצ'וטו ואחיו יוסף פיצ'וטו, שנשלחו ע"י ממשלת איטליה כשגרירים מתנדבים למקסיקו ובפנמה.

משפחת פיצוטו לדורותיה הנה משפחה ציונית התורמת כספים רבים למוסדות החינוך הגבוהים במדינת ישראל.- אוניברסיטת בן גוריון – הטכניון בחיפה ואוניברסיטת בר אילן.

תמונה 1

תפקידו של שגריר

מוסד השגריר היושב קבע בארץ זרה התחיל באיטליה במהלך המאה ה-15, על ידי הרפובליקה של ונציה. החוקים הבינלאומיים שמגדירים את זכויותיו  וחובותיו של השגריר נוסחו בהסכמים שנעשו בין מדינות אירופה במשך המאה ה-19 ומאז לא השתנו חוקים אלה בהרבה. בשנת 1815 נקבע במהלך קונגרס וינה מערכת בינלאומית של דרגות דיפלומטיות כאשר הדרגה הדיפלומטית הגבוה ביותר היא שגריר. השגריר נהנה מחסינות דיפלומטית. כאשר מגיע שגריר חדש למדינה זרה הוא מביא עמו את כתב האמנה מאת שליט או נשיא מדינתו הוא מציג כתב זה לפני שליט המדינה שאליה הוא נשלך. כתב האמנה מאשר כי נתמנה לתפקיד והוא ראשי לייצג את ענייני מדינתו במדינה באה נשלח אליה.

החובות והזכויות של השגריר מוגדרות באמנת וינה בדבר יחסים דיפלומטים

השגריר מדווח לממשלתו על המתרחש במדיה אליה נשלך ממדינתו למטרה זו הוא נעזר בדואר דיפלומטי או בקווי טלפון מאובטחים שדרכם הוא יכול להעביר הודעות ללא חשש מפני צנזור או ריגול.

תמונה 2

סבא רבא עזרא דה פיצ'וטו נולד באיטליה בשנת 1920 במשפחת סוחרים אמידים שהגיעו מליבורנו באיטליה ושרתו כקונסולים של מדינות שונות כגון: הרפובליקה של וונציה, איטליה, אוסטריה, מקסיקו, פנמה, סוריה, מצרים, דנמרק והולנד.

כאות הוקרה הוענק להם על ידי קיסר אוסטריה התואר "דה" שהוא תואר כבוד העובר לכל צאצאי האביר לדורותיהם, השושלת הקונסולרית של משפחת דה פיצ'וטו הפסיקה לתפקד כאשר המדינות החלו להקים שגרירויות עם אנשי מקצוע.

סבא רבא משה נשלח על ידי ממשלת איטליה לכהן במקסיקו ואחיו יוסף נשלח לפנמה. תפקידם היה להקים תחנות מסחר על מנת לשפר  את הכלכלה של איטליה עם המדינות איתם סחרה.

סבי עזרא פיצ'וטו היה יהודי ציוני שרצה לעלות לארץ ישראל והיה בתנועות הנוער של מוסיליני באיטליה מאילוץ. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה נעצר על ידי הצרפתים ושיחד קצין צרפתי להעבירו לארץ ישראל דרך לבנון לקיבוץ עין חרוד לאחר שנה החליט לעבור לגור  במושבה רמת השרון ולהיות חקלאי.

בשנת 1922 הוקם יישוב חקלאי בשם "עיר שלום" והוסב שם המושבה לרמת השרון. במהלך שנות ה- 40 המאוחרות ובתום מלחמת הקוממיות, החלה המשפחה לעבד שטחים חקלאיים שנרכשו בשיתוף עם "קרן קיימת לישראל". ולגדל סוגי ירקות שונים,

אירועים משמעותיים בחיי המדינה להם הייתי עד ושותף כחייל:

מלחמת העצמאות החלה מייד עם ההחלטה באו"ם ב-29 נובמבר בשנת 1947. לחלק את ארץ ישראל למדינה עברית ולקבוע את ירושלים כאזור בינלאומי. במשך מלמעלה משנה וחצי התנהלו קרבות קשים בארץ נגד התושבים הערבים והחל מסיום שלטון המנדט הבריטי  והכרזת בן גוריון על הקמת מדינת ישראל בתאריך 14.5.1948. נגד צבאות מדינות ערב. סיומה של המלחמה היה בחתימת הסכם שביתת נשק עם כל המדינות שלחמו נגדנו: מצרים, לבנון, ירדן, סוריה ועירק.

מדיניות הקיצוב – מדיניות הקיצוב הייתה מדיניות כלכלית שהנהיגה מדינת ישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע. מטרתה של מדיניות כלכלית זו הייתה ליצור שער חליפין יציב וכך לחסוך במטבע חוץ. מדיניות זו באה לידי ביטוי בשתי דרכים מרכזיות: הכוונת אשראי והשקעות, אך בעיקר הגבלת הרכישה של מזון ומוצרי צריכה.

אני זוכר שעמדתי בתור ארוך יום שלם כדי לקבל 1 ק"ג סוכר ומצרכים קמח ובשר. היה פנקס תלושי מזון לכל משפחה ורק עם תלושי המזון קיבלה המשפחה את המצרכים. זיכרון זה נצרב במוחי היות והיה מחסור במזון במדינה.

מלחמת סינימלחמת סיני (מבצע קדש) החלה בתאריך 29 אוקטובר 1956 והסתימה בתאריך 7 נובמבר 1956. מלחמה קצרה. בריטניה וצרפת יזמו את המלחמה, וישראל נגררה אליה במידה רבה, אף שבסופו של דבר זכתה בהישגים צבאיים משמעותיים. עם זאת, בריטניה וצרפת נכשלו בניסיונן להשתלט על התעלה.

בעת המלחמה בגיל 10. סייענו במילוי המזווה בשימורים ומים. חפרנו בחצרות הבתים שוחות ומלאנו שקי חול שהונחו סביב השוחות להגנה. קבלנו הסברים מאנשי הג"א כיצד לנהוג בעת אזעקה וכיצד לנהוג בלילה עם החשכת הבתים.

משפט אייכמן – 1961 –  משפט אייכמן התנהל בישראל, לאחר לכידתו של אייכמן בארגנטינה ובו הועמד לדין הפושע הנאצי אדולף אייכמן על פי חוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם, בגין מעשיו בשואה ובסיומו נידון למוות והוצא להורג בתלייה. ישבנו מרותקים  למכשיר הרדיו, יום יום ומאזינים  למהלך המשפט ששודר בשידור ישיר. התובע גדעון האוזנר עורר הערצה רבה אליו.

מלחמת ששת הימים – מתאריך 5 יוני עד 10 ביוני בשנת 1967. מלחמה ששינתה את פניה של הארץ כולה. צבאות ערב מכל הכיוונים התייצבו על גבולות הארץ הקטנה שלנו. ממזרח הצבא הירדני, מדרום הצבא המצרי ומצפון הצבא הסורי. כל אנשי המילואים גויסו. הייתה תקופה של מתח והמתנה. עד המלחמה.

המלחמה ערכה ששה ימים. המלחמה זו: נכבשה הגדה המערבית של הירדן ושוחררה ירושלים מידי הירדנים, נכבש חצי האי סיני מידי המצרים ונכבשה רמת הגולן מידי הסורים.  מלחמת ההתשה הייתה מלחמה בין ישראל לבין מצרים, שהחלה ב-11 ביוני 1967 ונמשכה עד 7 באוגוסט 1970, מועד שבו הסכימו הצדדים על הפסקת אש שנכנסה לתוקף למחרת. המלחמה החלה כיוזמה מצרית להתשת ישראל תוך הפרת הסכם הפסקת האש שסיים את מלחמת ששת הימים

מלחמת ההתשההייתה מלחמה בין ישראל לבין מצרים, שהחלה ב-11 ביוני 1967 ונמשכה עד 7 באוגוסט 1970, מועד שבו הסכימו הצדדים על הפסקת אש שנכנסה לתוקף למחרת. המלחמה החלה כיוזמה מצרית להתשת ישראל תוך הפרת הסכם הפסקת האש שסיים את מלחמת ששת הימים

מלחמת יום הכיפורים – פרצה בתאריך 6 באוקטובר ועד 24 באוקטובר בשנת 1973.מלחמה קשה מאוד. אני הייתי עדיין בשרות צבאי.,. זו הייתה תקופה קשה  לכל המדינה. הדעה הרווחת הייתה שאם לא קבלת מסר מבן המשפחה המגויס, זה סימן שהוא בשבי, במקרה הטוב… המתח היה נוראי. אנשים היו צמודים לחדשות כל היום. הקרבות היו קשים. הדאגה והכאב ליוו אותנו כל הזמן. כידוע, המלחמה הזו גבתה מחיר יקר 2800חיילים נהרגו וכן 5596 חיילים פצועים. יחד עם זאת, צהל הוכיח שוב עד כמה הוא צבא חזק ומיוחד. ממצב של כמעט מפלה מוחלטת, (חורבן בית שלישי, כהגדרתו של משה דיין שהיה שר הביטחון) עברנו למצב של וניצחון.

מלחמת לבנון הראשונה (שמה הרשמי בתחילתה: מבצע שלום הגליל,: מבצע של"ג, מבצע שלום הגליל נערך בין , 6 ביוני 1982, ל- 29 בספטמבר 1982. לחיילים ששירתו בתקופה זו הוענק אות מערכת שלום הגליל. על פי ההגדרה הבלתי רשמית והרחבה ביותר, כללה מלחמת לבנון את השלבים הבאים:

שלב הקרבות והלחימה הפעילה מבצע שלום הגליל:

6–11 ביוני 1982: כניסת כוחות קרקעיים של צה"ל ללבנון ולחימה נגד כוחות סוריים ופלסטיניים עד להפסקת אש. 12 ביוני 1982 – סוף אוגוסט 1982: זחילה ולחימה של צה"ל על כביש ביירות-דמשק, כיתור ולחימה בביירות, עד ליציאה מסודרת של כוחות פלסטיניים וסוריים מביירות. 29 בספטמבר 1982: יציאת צה"ל מביירות, וסיום מבצע שלום הגליל באופן רשמי. שהיית כוחות צה"ל בלבנון: אוקטובר 1982 – ספטמבר 1983: שהיית ישראל בלבנון עד הנסיגה מהרי השוף. ספטמבר 1983 – יוני 1985: שהיית ישראל בלבנון על קו האוואלי. יוני 1985 – מאי 2000: שהיית ישראל ברצועת הביטחון ולחימה בתקופה זו, עד לנסיגה חד-צדדית של ישראל אל הגבול הבינלאומי ב-24 במאי 2000.

המלחמה הביאה להגליית מפקדות אש"ף לתוניס, ולחיסול רוב הכוח הצבאי של הארגונים הפלסטיניים, אולם לא הצליחה להוציא את צבא סוריה מלבנון. בעקבות המלחמה קם הארגון השיעי הקיצוני חזבאללה, שמילא את החלל שנוצר בדרום לבנון עם יציאת הכוחות הפלסטיניים, ונלחם בכוחות צה"ל שנותרו בדרום לבנון. 654 חיילי צה"ל נהרגו במהלך מבצע שלום הגליל. המלחמה, יעדיה, מהלכיה, מחירה ותוצאותיה לוו בביקורת פנימית קשה .

מלחמת לבנון השנייה החלה ב־12 ביולי 2006 בפעולת חיזבאללה, שכללה חטיפת שני חיילי צה"ל והריגת שלושה. בעקבות החטיפה פתח צה"ל למחרת ב-13 ביולי ב"מבצע שכר הולם" (לאחר מכן שונה שמו ל"מבצע שינוי כיוון") כנגד חיזבאללה בלבנון. המשבר התפתח להתקפה כוללת של ישראל על יעדים בכלל שטח לבנון, ומנגד ירי מסיבי של חיזבאללה על כל צפון ישראל. הלחימה נמשכה 34 יום, עד להפסקת האש ב-14 באוגוסט, ובסופה התקבע שמה בישראל כ"מלחמת לבנון השנייה".

תמונה 3

הזוית האישית

הפרק על המשפחה, בו אני לקחתי חלק, מתאר את הגשמת הציונות ועליה לקרקע בתנאים לא תנאים עם כוח רצון אדיר להצליח ולהפיק יש מאין.

סבא משה: המפגשים בבית ספר "שקד", בתכנית "הקשר הרב דורי", גרמו לי התרגשות ושמחה, לספר לנכדתי הצעירה, נועה, על פרק בתולדות חיי ותולדות מדינת ישראל. הצמידות לנכדתי בישיבה המשותפת ובכתיבה גרם לה לגילויים חדשים על עברי. הצמא של נכדתי לשאוב מידע על עברי, הפתיע אותי בעוצמתו. החוויה המשותפת למסע בזמן אינו דומה למפגשים אחרים הן בחגים או בטיולים משותפים בטבע והן בחיי היום יום.

שמחתי שנתנה לי ההזדמנות, לספר לנכדתי על חלק מעברי ולהעלותו על הכתב. איני סבור שללא תכנית "הקשר הרב דורי", תולדות חיי אלה היו מועלים על הכתב אי פעם – זהו חלום שהתגשם!

מילון

שגריר
שגריר הוא דיפלומט אשר מייצג את מדינתו במדינה זרה ואחראי לטיפוח יחסי ממשלתו עם מדינה זו. דרגת השגריר היא מהדרגות הבכירות בשירות הדיפלומטי והוא מהווה למעשה את ראש המשלחת הדיפלומטית של מדינתו במדינת השירות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”רב הנסתר על הגלוי“

הקשר הרב דורי