מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שורשי משפחת לב – סוזי שנקר

סבתא והילה במסגרת התכנית
סבתא ביום נישואיה
אהבתנו לארץ ישראל

שמי סוזי מיזלס, נולדתי בארגנטינה בעיר לה פלאטה בתאריך 30.11.1945. יש לי שלושה אחים: אלברטו, אלי וססיליה. אני נקראת על שם סבתא, אימא של אבא שלי, שלא הצלחתי להכיר כי היא נספתה בשואה יחד עם כל המשפחה של אבא שלי, ששמו היה שמשון. הוא הגיע לבד לארגנטינה לפני השואה בגיל 17. עם השנים הוא גילה שיש לו בארץ ישראל שתי אחיות, שמותיהן: הלה ופלה מיזלס, ששרדו את התופת בפולין.

לאימא שלי, שקראו לה ברטה, היו תשעה אחים. הם הגיעו לארגנטינה לפני המלחמה והתיישבו בעיר הבירה של ארגנטינה, בואנוס איירס. אני הכרתי את הסבתא, שמה שרה רחל, והיא הגיעה עם עשרת הילדים שלה. מדינת ארגנטינה קיבלה אותם מאוד יפה ונתנה להם אפשרות לחיות ולהתקדם יחד עם המשפחות שהגיעו בדרך כלל מפולין לפני השואה.

אני למדתי בארגנטינה את הלימודים כולל האוניברסיטה. והכל היה לנו חינם (ללא כסף). הייתי בתנועה נוער ציונית, שמה "למרחב", מטרתה הייתה להכין אותנו לעליה לארץ ישראל.

בשנת 1971 התחתנתי עם יונתן (סבא של הילה), שגם הוא היה מדריך בתנועה נוער ציונית ועלה לארץ ישראל לבד בשנת 1967 כדי להתגייס לצבא. הוא היה בקיבוץ מגל ומיד כשהגיע פרצה מלחמת ששת הימים בה הוא היה לוחם. לאחר הצבא חזר לארגנטינה לבקר את המשפחה ואז התחתנו. לאחר שהתחתנו עלינו לארץ ישראל בהתרגשות גדולה מאוד, וכך התחלנו לעבוד שנינו, אני כמתכנתת מחשבים ויונתן במשרד הביטחון כהנדסאי בניין.

בשנת 1972 נולדה בשמחה דנה, הבת הראשונה שלנו, אימא של הילה, מיכל ויעל. גרנו בקריית אונו. בשנת 1973 נולדה הבת השנייה שלנו, ענת, בעיצומה של מלחמת יום הכיפורים. יונתן היה מגוייס 180 ימים ולא היה נוכח בלידה של ענת.

בשנת 1973 הגיעו לישראל האחים שלי אלי, אלברטו וססיליה. ומיד אחרי זה ההורים שלי, ברטה ושמשון (ז"ל) עלו לישראל. הסבתא ברטה חיה עד גיל 98 וסבא שמשון נפטר לפני הרבה שנים, בשנת 1986. ניסינו להתרגל לחיים בארץ ישראל, שהיו מאוד קשים.

בשנת 1978 נסענו כל המשפחה (סבא סבתא, ושתי הבנות, דנה וענת) לוונצואלה. החיים בונצואלה היו מאוד יפים ונהנינו מאוד ממצב כלכלי יותר טוב וחיים יותר שלווים. בשנת 1980 נולד גילי, הבן השלישי, אחרי שתי הבנות. תמיד ידענו שהחיים שלנו הם בישראל.

חזרנו בשנת 1987 לישראל כל המשפחה והיינו מאוד מאושרים להיות בארץ ישראל. דנה התחתנה עם גיל לב בשנת 1998. נולדו להם שלוש בנות: יעל, מיכל והילה. לאחר מכן, ענת התחתנה עם ערן נבו ונולדו להם שלושה ילדים: אביב, שירה ומעיין. משפחת נבו נסעו לארה"ב ועכשיו הם גרים שם. אביב, בנם הבכור, בגיל  14 החליט לחזור לבד לישראל, היה בבית הספר צבאי, במכינה, ועכשיו הוא בצבא בקורס טיס.

השנה, הוזמנתי על ידי בית הספר הירוק להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי הילה, ואני מאוד נהנית. אני רוצה להגיד לבית הספר שיבורכו על יוזמה כזאת נהדרת.

הזוית האישית

הנכדה  המתעדת הילה: היה לי ממש כיף שסבתא שלי הגיעה לתכנית הקשר הרב דורי ומאוד נהניתי לשמוע על ההיסטוריה של המשפחה של סבתא שלי.

סבתא סוזי: כבוד גדול בשבילי להשתתף עם הנכדה הילה בתכנית כל כך מקסימה. אני מודה לבית הספר על יוזמה נהדרת וחוויה בלתי נשכחת.

מילון

פאמליה
משפחה

לה פלאטה
לה פלאטה (בספרדית: La Plata; מילולית: הכסף) היא בירת פרובינציית בואנוס איירס בארגנטינה, ומחוז לה פלאטה. העיר נוסדה באופן רשמי ב-19 בנובמבר 1882 על ידי המושל דארדו רוחה. בנייתה של העיר תועדה לכל אורכה. בין השנים 1952–1955 שונה שמה של העיר והיא נקראה עיר אווה פרון. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ניסינו להתרגל לחיים בארץ ישראל, שהיו  מאוד קשים“

הקשר הרב דורי