מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שורשי המשפחה – כך סיפרה לי סבתא אילנה

סבתא אילנה וטוהר בבית התפוצות
סבא משה וסבתא אילנה, ביום חתונתם
אני דור רביעי לשושלת יקרה

אבי סבי ההר"ג יחיא בן ה"ר יוסף זצ"ל- נולד בשנת תר"ס בכפר לג'ם, את לימודיו בתורה ויראת שמים קיבל אצל דודו ר' יחיא בן דוד אלראייבי זצ"ל לכפר לג'ם. בעודו נער היה בעל שאיפה והגיע מיוזמתו לעיר צנעא ,שם הוסמך שוחט ובודק ע"י הרב יחיא צחק הלוי, ר' יחיא טוויל ור אברהם עמרני ז"ל וכל זאת רק בהיותו בגיל עשר שנים בלבד.

כששב לכפרו לג'ם שימש כמנהיגו הרוחני לכל דבר שבקדושה ותרם רבות לקהילה היהודית שם .

עם זאת היה נוסע מעת לעת לבקר אצל חכמי וגדולי צנעא. בימים נוראים היו ממנים אותו להיות שליח ציבור בבית הכנסת שנקרא "כניס" ובו היו מתפללים כארבע מאות יהודים לא הייתה נשארת עין אחת יבשה לאחר שהיה עולה להתפלל. היה ידוע במעשיו, במעשי צדקה הרבים למשפחות עניות ונזקקות מתוך ענווה גדולה.

בשנת תש"ט עלה לארץ ישראל והתיישב בראש העין שם המשיך במעשי הצדקה והחסד בסבר פנים יפות, עשה תורתו קבע ומלאכתו עראית.

נעימות הליכותיו הקנו לו את שמו הטוב. נתבקש לישיבה של מעלה ביום י"ט אדר תשנ"ג יהי זכרו ברוך.

תמונה 1

סבי ואביו היקרים

 

ארץ המוצא – סיפור עלייה

ר' חיים וסבתא זהרה, סבא וסבתא רבא, מצד אמא

סבא וסבתא רבא שלי נולדו וחיו בתימן.

מצבם הכלכלי היה מבוסס ויציב, סבא היה עובד אצל מלך תימן והיה אחראי על אוצרות המלך וספירתם הודות לכך שהיה ידוע כאדם נאמן וישר מאין כמותו, וסבתא רבא הייתה עוסקת במלאכת הרקמה והייתה מציעה עבודות יפיפיות ומדויקת. עם הכסף שהיה ברשותם הם עשו מעשי צדקה וחסד מרובים לדוגמא: היה לסבא מנהג בימי שישי וערבי חג לתת כסף לסוחרים בשוק אשר יורידו את המחירים בשוק על מנת לאפשר לעניים ולנזקקים את האפשרות לקנות גם הם את צרכי השבת והחג בצורה מכובדת וכל זאת עשה בסתר לא על מנת לקבל תהילה. מצבם הביטחוני לא היה קבוע, היו תקופות טובות בהם היהודים נהנו מתקופות רגועות ושלוות מצד שכניהם הערביים והיו תקופות בהם הערבים התנכלו והרעו ליהודים. בשנת 1949, הם עלו ארצה לאחר מסע מפרך על גבי חמורים דרך "עדן" בעלייה אשר כונתה "כנפי נשרים" על שם זאת שהיהודים לא הכירו צורת מטוס והיה נדמה להם כצורה של נשר מתכתי גדול. הם התבקשו לעזוב את כל כספם והזהב שהיה רב ברשותם בטענה שאם ייקחו אותו עימם המטוס עלול ליפול. בתמימותם הם השאירו את הכסף והזהב שם, אך בליבם הייתה שמחה גדולה שהם בדרך לארץ ישראל. כאשר סוף סוף הגיעו ארצה הם התרגשו עד מאוד ונישקו את עפר הארץ, מרוב שמחה שזכו  לחזור ארצה לאחר שנים שגרו בגולה. בתחילה הם התגוררו במעברות שונות עד אשר הגיעו לראש העין אז גם היא הייתה מעברת קליטה לעולים מתימן ושם בנו את ביתם והשתקעו הארץ.

תמונה 2

סבא רבא מצד אמא

תמונה 3

סבתא רבא מצד אמא

תמונה 4

הורי סבתא אילנה

חפצים מספרים

אחד מהחפצים יקרי הערך, שהועברו במסורת המשפחה של סבתי הוא: ספר התורה שמכונה: "אלבום" –על שם כותב הספר שהיה כותב את הספר  בזמן שלא היה מוציא מפיו מילה וזה פירושו: אל=לא. בום-שקט.

ספר תורה זה היה ידוע כספר תורה בעל ערך עצום, אשר חולל ניסים גדולים בקרב אנשים שהיו מתפללים. היו באים אנשים ממרחקים רבים רק על מנת לבוא להתפלל ליד ספר זה בכדי להיוושע.

כיום ספר זה נמצא בבית כנסת בראש העין ועד היום באים אנשים להיוושע בזכות תפילה בקרבתו.

 

הזוית האישית

טוהר: גיליתי דברים חדשים והרחבתי את הידע על משפחתי המורחבת והורי סבי וסבתי. למדתי גם על האהבה שהיתה בליבם תמיד לארץ ישראל.

מילון

ספר התורה שמכונה: "אלבום"
אחד מהחפצים יקרי הערך שהועברו במסורת המשפחה של סבתי הוא : ספר התורה שמכונה: "אלבום" על שם כותב הספר שהיה כותב את הספר בזמן שלא היה מוציא מפיו מילה וזה פירושו: אל=לא. בום-שקט ספר תורה זה היה ידוע כספר תורה בעל ערך עצום אשר חולל ניסים גדולים בקרב אנשים שהיו מתפללים. היו באים אנשים ממרחקים רבים רק על מנת לבוא להתפלל ליד ספר זה בכדי להיוושע.

ציטוטים

”עשה תורתו קבע ומלאכתו עראית“

”נעימות הליכותיו הקנו לו את שמו הטוב“

”כאשר סוף סוף הגיעו ארצה, הם התרגשו עד מאוד ונישקו את עפר הארץ“

”מרוב שמחה שזכו לחזור ארצה, לאחר שנים שגרו בגולה.“

הקשר הרב דורי