מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שורשי הזמן

עליזה ואייל - מפגש הקשר הרב דורי
עליזה ואייל במוזיאון "אנו"
עליזה נזרי נולדה בשנת 1942 במרוקו. גידלה לתפארת עשרה ילדים ובמהלך השנים עבדה במשק בית והכל למען המשפחה

עליזה נזרי נולדה בשנת 1942 במרוקו בשם עליזה אמסלם (שם משפחה לפני נישואים). כשעליזה הייתה בת 13 עוד במרוקו, היא הכירה את בעלה והתחתנה. נולדו להם עשרה ילדים ובמהלך השנים עבדה במשק בית למען המשפחה.

באותה תקופה הייתה מלחמת העולם השנייה, אשר ציינה תפנית מכרעת בגורל יהודי מרוקו. היהודים נאלצו להתמודד עם צעדים נוקשים נגדם ("חוקי וישי") שהטיל עליהם המשטר והייתה פשיעה גבוהה במדינה. באותם הימים היהודים הפכו למטרה להתקפות ולעלבונות מסוגים שונים מצד האוכלוסייה המוסלמית בעידוד נציגי הרשויות הצרפתיות. אי לכך, משפחתי החליטה לעלות לארץ ישראל. באותן השנים מדינת ישראל הייתה בחיתוליה והמצב בארץ לא היה קל.

הילדים והילדות שלי הם דתיים, אנשים טובים, עובדים ובעלי משפחות. חלמתי על הולדת הנכדים שלי. יש לי נכדה שהיא 100% נכה והיא התחתנה עם מישהו גם נכה 100% ונולדה להם בת בריאה.

במהלך השנים נסעתי לחו"ל הרבה פעמים, במיוחד לטיול שורשים במרוקו, ארזנו הכל יחד כל המשפחה, כולל אוכל כשר מהארץ וטסנו לשם, המקומיים קבלו אותנו מאוד יפה ונהנינו מאוד גם מהמקום וגם מזמן האיכות המשפחתי שבילינו יחד.

כיום אני בת 81, יש לי מעל 50 נכדים. אני אוהבת לסרוג, אני מגיעה למרכז היום בבית האבות הספרדי למפגש חברות ונהנית להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי איתך.

תודה על הזכות לתעד את סיפור חיי. מאחלת לכולם רק טוב ובריאות.

הזוית האישית

אייל: "עליזה, בתחילת השנה נפגשנו במסגרת התוכנית הקשר הרב דורי, לאט לאט הכרתי אותך ואת סיפור החיים המרתק שלך. נהניתי מאוד להקשיב לך ולתעד את הסיפור שלך כדי שעוד אנשים יכירו אותו והוא ישמר לדורות הבאים."

מילון

חוק וישי
החוק הדיח את היהודים מכל משרה בשירות הציבורי, מניהול מפעלים ציבוריים, מכל תפקיד בעיתונות, ברדיו, בקולנוע, מהקצונה בכל זרועות הצבא. החוק אפשר לממשל לכלוא במחנות אזרחים בני הגזע היהודי, על פי החלטת הממונה על מחוז מגוריהם, או לחלופין לצוות על מגורים כפויים בהוראתו. בנוסף, ביטל החוק את אזרחותם הצרפתית של יהודי אלג'יריה (ויקיפדיה).

ציטוטים

”כיום אני בת 81, יש לי מעל 50 נכדים. “

”אני מגיעה למרכז היום בבית האבות הספרדי למפגש חברות ונהנית להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי איתך.“

”תודה על הזכות לתעד את סיפור חיי. מאחלת לכולם רק טוב ובריאות.“

הקשר הרב דורי