מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שבר בחיי משפחת מרקביץ בלודג'

סבתא אסתר ושירה במהלך כתיבת הסיפור
סבתא רבתא יהודית
חיים שנקטעו על ידי התחלת המלחמה בכניסה לגטו

שמי שירה גולן, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ובחרתי להשתתף בתכנית עם סבתי, אסתר גולן. שמעתי מסבתא אסתר את הסיפור על הוריה, סבא רבא וסבתא רבתא, יהודית.

סבתא רבתא שלי, יהודית הייתה הבת הקטנה במשפחה, היו לה שני אחים ואחות גדולים. סבתא רבתא יהודית למדה בבית ספר יהודי דתי שבו למדו גם עברית.

משפחתה הייתה משפחה דתית ומבוססת כלכלית. למרות היותם דתיים, אימא של יהודית אהבה מאוד ללכת לקונצרטים והצגות והייתה לוקחת את סבתא רבתא יהודית "אידה הקטנה" איתה.

כשהייתה בת 14, בשנת 1939 כבשו הגרמנים את פולין וסגרו את היהודים בגטו לודז'. אחיה הגדולים של סבתא ברחו לרוסיה וביקשו לקחת איתם את "אידה הקטנה", אבל הוריה סרבו, ואמרו שרוצים שלפחות הילדה הקטנה תישאר איתם.

החיים בגטו היו מאוד קשים, ויהודית למרות גילה הצעיר, נשלחה לעבוד בבית חרושת לשטיחים. בשעות אחר הצהריים והערב היו פעילויות לנוער שאורגנו על ידי ארגון "דרור", שם יכלה להרגיש ילדה ולהתחבר לילדים נוספים בגילה.

בשנת 1942 בזמן שיהודית הייתה בעבודה, אירגנו הגרמנים "סלקציה" והעלו את הוריה על משאית שהייתה אמורה להוביל אותם למחנה השמדה בשם "חלמנו". אביה של יהודית אמר לאמה שתקפוץ מהמשאית ותחזור הביתה כדי שיהודית לא תישאר לבד.

כשיהודית הגיעה הביתה ולא מצאה את הוריה, נבהלה מאוד וטיפסה על החלון במטרה לקפוץ למטה. אימא שלה בדיוק הגיעה הביתה ותפסה אותה ביד ומשכה אותה פנימה. כך נשארו יהודית ואמה יחד, כשהתנאים בגטו הולכים ומחמירים עד לשנת 1944, עת פינו את הגטו וכולם הועברו לאושוויץ.

ב"סלקציה" הראשונה באושוויץ נשלחה אמה להשמדה ויהודית הועברה לבירקנאו, שהיה מחנה השמדה בו פעלו תנורי המשרפות, יומם ולילה. שם שהתה כחודש עד שהועברה לעבוד במפעל להרכבת מטוסים בפרייברג שבגרמניה. אחרי כחודשיים, כשהגרמנים התחילו להפסיד במלחמה, נשלחה יהודית ברכבת למחנה השמדה מאוטהאוזן באוסטריה וחלתה שם בטיפוס, בעקבות כיני הדבקה שפיזרו הגרמנים בבגדים שלהם. בסיועם של האמריקאים שהגיעו למקום והעבירו את החולים לבית חולים, היא ניצלה.

שם הכירה את אברשה, שהיה ניצול שואה גם הוא. אברשה גם הוא היה נשוי בעבר למירה והיה להם בן בשם בני שהיה בן שנתיים בהגיעם לאושוויץ. אשתו, מירה וובנו בני נשלחו למשרפות ואברשה נשלח לעבוד כחייט, וכך נצלו חייו. אברשה האלמן, פגש את יהודית והם נישאו בשנת 1946.

ביום נישואיהם 1946

תמונה 1

כעבור כשנה, בשנת 1947 נולדה אסתר (סבתא של שירה), הקרויה על שם אימא של סבתא יהודית. הם עברו לגור במינכן. בשנת 1949 הם עלו ארצה. הם שוכנו במעברת "רמה", היום – שכונת אושיות ברחובות.

בארץ נולדה להם בת נוספת, אחות לסבתא אסתר ושמה זהבה, הקרויה על שם אמו של סבא אברשה, שתיהן גדלו בנס ציונה.

סבתא רבתא יהודית וסבא רבא אברשה, זכו לגדל חמישה נכדים וחמישה עשר נינים, ונפטרו בשיבה טובה….

תמונה 2

הזוית האישית

 שירה גולן: למדנו דברים אחת על השנייה וכתבנו את סיפורה של סבתא רבתא שנולדה בפולין וחוותה את השואה.

מילון

אושוויץ
שם של מחנה ההשמדה הכי מוכר

גטו לודז'
גטו לודז' היה אחד מן הגטאות הגדולים בפולין הכבושה. הוא נכלל בשטח שסופח לגרמניה והיה קרוב למחנה ההשמדה חלמנו. זה היה הגטו השני שהוקם, לאחר גטו פיוטרקוב, והאחרון שחוסל ב-1944. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”החיים שלנו מושפעים מספורי העבר וחשוב לספרם ולהזכירם מדור לדור “

הקשר הרב דורי