מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רצון עמוק לראות שלום

אני וסבתא נעמי ביחד
סבתא נעמי כשהייתה ילדה קטנה
סיפור משפחתה של סבתי הקשורה באירועים במדינת ישראל

שמי אסטריד נעמי גרא לבית גוטליב, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה נכדי טל ואני מתעדים את סיפורי במאגר המורשת של התכנית.

הבריחה מפריז

במלחמת העולם השנייה משטר וישי התחיל את שליטתו בצרפת. למזלי, המשפחה שלי קיבלה דרכונים מזויפים ממשלת בריטניה, שאפשרו לנו לעזוב את פריז ברכבת לעיר ניס, שבעיר זו משטר וישי לא שלט.

לאחר השהות שלנו בניס חיכינו לאפשרות לנסוע לפורטוגל שהייתה ללא מלחמה. כדי להמשיך לפלשתינה (הכל בזכות הניירות המזויפים). כאשר הגענו לליסבון, בתחנת הרכבת הבובה שלי רוז – שהייתה עבורי כמו בת משפחה – נפלה ושברה את היד. זה היה אירוע מאוד מצער ועצוב בחיי.

בכדי להגיע לפלשתינה הדרך היחידה האפשרית הייתה להפליג על אוניה פורטוגזית לדרום אפריקה – אל מוזמביק. יצאנו לדרך באוניה פורטוגזית אשר הובילה אתנו למוזמביק, דרום אפריקה. במלון שלנו בלורן סן מרקש במוזמביק היו נאצים ואימא שלי סיפרה לי שהיו אומרים על השיער שלי כמה הוא יפה. הייתי ילדה כל כך קטנה והיו אומרים לי "יפה" בגרמנית. בלורן סן מרקש, מוזמביק, חיינו כמה חודשים עד שקיבלנו מסר שאנחנו יכולים לטוס למצרים במטוס של חיל האוויר הבריטי.

הגענו לקהיר כמה ימים לפני מבצע "אל עלמיין" שהתרחש בצפון אפריקה. למרות השמועות הפחדים וההתרעות על הסיכונים שקיימים, נסענו ברכבת מקהיר לפלשתינה בשנת 1942.

בית חנניה

אבי היה שופט הצעיר ביותר במשרד המשפטים בפריז, בשנת 1928 הוזמן על ידי הברון אדמונד דה רוטשילד (הנדיב הידוע) לשמש כסגן מנהל פיק״א, החברה להתיישבות יהודים בארץ ישראל.

אבי נענה לבקשתו של הנדיב הידוע ומשנת 1929 הגיע כל שנה לישראל. דרכו של אבי הייתה עשייה ולא דיבורים והמוטו שלו היה ציניות. ניהול פיק"א היה כמו לנהל מדינה שלמה, משום ששטחי פיק"א היו רבים כל כך. חלק מהשטחים של פיק״א: עתלית, ראש פינה, ראשון לציון, פתח תקווה, חדרה, שדות ים ועוד המון. בנוסף, פיק"א הקימה את רוב התעשיות במדינה: חברת חשמל, חברת המלח, דשנים וחומרים כימיים וכו'. אבי גם ייסד את הרעיון להקדשת כסף של הברון ג'יימס דה רוטשילד שנפטר ולא השאיר מסמך צוואה לבניית כנסת ישראל בירושלים.

בעקבות פעילותו הרבה של אבא שלי הוחלט להקים יישוב על שמו של רוברט גוטליב – אבי, אשר ייקרא בית חנניה, כלומר השם גוטליב הוא למעשה חנניה. אבן הפינה (אבן פינה היא לבנה סמלית, אשר הנחתה מסמלת את תחילת בנייתו של מבנה. במקרים רבים האבן מודגשת וממוקמת בפינת המבנה, במקום בולט, ולעיתים היא כוללת תבליטים שעליהם סיפור הקמת המבנה ויום תחילת הבנייה) של בית חנניה הונחה בשנת 1950 בהשתתפותי ובהשתתפות חבריו ואנשים הקרובים אל אבי. בין המשתפים הייתה גולדה מאיר. התרגשתי והייתי מאוד גאה באבא שלי.

הסכם השלום עם ירדן

אחד הרגעים המרגשים ביותר שלי היה שזכיתי להגיע ליום ההסכם החתימות עם נשיא ארצות הברית, יצחק רבין, מלך ירדן וכו'. (זכיתי להיות שם הודות לאחי, פרופסור גדעון גוטליב, שהיה קשור להסכם הזה).

הסכם השלום בין ישראל לירדן נחתם ב-26 באוקטובר 1994 והסדיר את היחסים, הגבולות וחלוקת המשאבים בין ישראל לירדן. טקס החתימה נערך במסוף הערבה בגבול ישראל-ירדן.

הזוית האישית

טל הנכד המתעד: סבתוש שלי, היה כל כך כיף לעבוד איתך ונהניתי איתך בכל רגע. אני אוהב אותך הכי בעולם,

הנכד שלך, טל

מילון

אבן פינה
הפירוש: אבן סמלית המסמלת התחלות חדשות.

ציטוטים

”אחד הדברים החשובים ביותר זה הציניות“

הקשר הרב דורי