מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רפי ופנינה אפומנדו

סבתא פנינה אני וליאור האח הקטן
המשפחה של סבתא פנינה
סיפור החיים ושורשינו הסלוניקיים....

סיפור החיים של סבתא פנינה וסבא רפי

אני, אפומנדו פנינה, סבתא של דניאל, נולדתי בארץ, למשפחה מסורתית.

הוריי עלו לארץ ישראל בשנות הארבעים, אבי וששת אחיו ואחיותיו עלו מסלוניקי יחד עם הוריו. הם עלו עם משלחתו של אבא חושי שדאג להעלות עוד הרבה יהודים מסלוניקי ולשלב אותם בעבודה בסברות בנמל חיפה.

סבי, אביו של אבי, הועסק בנמל כסבר. אבי שהיה בן 18 התגייס לצבא ולחם במלחמת השחרור.

אמי עלתה לארץ עם הוריה ושלושת אחיה כשהאח הנוסף נשאר בתורכיה. משפחת האח נשארה בתורכיה עד היום, אבל שניים מנכדיו ביקרו בארץ במסגרת "תגלית", התאהבו בישראל והחליטו לעשות עליה והקימו משפחה.

אמי הייתה עקרת בית ודאגה שלא יחסר דבר, היא גם עסקה בתפירה ובסריגה בשעות הפנאי, ולימדה את חברותיה ובנות המשפחה לסרוג.

גדלתי בעיר התחתית עד גיל 10, בתקופה ההיא לא הייתה טלוויזיה בבית וכדי לראות טלוויזיה הייתי הולכת לשכנים ושם ראינו שידורים מלבנון בשחור לבן. בימים, היינו משחקים בחוץ, כמו: בקלאס, בחבל, גומי היינו הרבה שעות בחצר.

בשבתות היינו מתאספים למפגש משפחתי אצל הסבתא מצד אבי, (כל שבעת האחים עם הילדים), ברקע תמיד הייתה מוזיקה יוונית.

המשפחה של סבתא פנינה

תמונה 1

המאכלים שנהגנו לאכול בבית היו תבשילים ומאפים שנהגו לבשל ולאפות בתורכיה וכן המאכלים מסלוניקי היו די דומים.

בשנות השישים נהגנו להקשיב לשירים של אלביס, פול אנקה, טום ג'ונס' הביטלס ועוד… לתקופה קצרה הייתי בתנועת נוער – הצופים. בבית הספר התיכון, לאחר שעברנו לקריית אליעזר למדתי בויצ"ו במגמת עיצוב אופנה. עם תום לימודיי, התגייסתי לצבא, שירתי בחיל הים בשירות הסדיר. אגב, שני הבנים שלי שירתו אף הם בחיל הים על ספינות הדבור, אחד מהם הוא אבא של דניאל – אורן.

בעלי רפי, סבא של דניאל שרת בצבא הסדיר בחיל הצנחנים ונלחם במלחמת יום כיפור בסיני עם אריק שרון וברמת הגולן. לאחר שחרורו מהצבא הגיע לשייטת 13 שם עבד 45 שנה כאזרח עובד צה"ל.

הזוית האישית

סבתא פנינה: זו הייתה חוויה מאוד מהנה, היה לי ממש נעים להיות במפגשים ולהעלות זיכרונות מהעבר ולספר מה השורשים של משפחתנו ומהיכן הגענו לארץ, ובכלל עצם היותנו ביחד איתך דניאלוש וההקשבה וההתעניינות שלך גרמו לי לאושר גדול וגאווה.❤️ מאחלת לך המון המון הצלחה ושתעשי רק מה שאת אוהבת.

דניאל: היה לי ממש כיף לדעת איך פעם היה לסבא וסבתא איך הם הסתדרו ומה הם עשו או עבדו היה לי ממש מרגש וכיף לשמוע את הסיפור שלה ועל משפחתה.

מילון

ביסקוצ׳וס
עוגיות עגלות שהיא לפעמים מכינה

ציטוטים

”צריך להמשיך ולהראות את השורשים גם בהמשך ולא לשכוח מאיפה באנו ושתמיד נהיה מאוחדים ונדאג לעתיד טוב יותר“

הקשר הרב דורי