מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רעידת אדמה נדירה בצרפת

מפגש בקשר הרב דורי
. הקשר הרב דורי
נזק כבד למאות בתים

שמי רודי פרנסואה, בן לדינה ורפאל פרנסואה. נולדתי בפריז צרפת,בשנת 1955.

גדלתי והתחנכתי בבי"ס בפריס ובגיל עשרים התגייסתי לשירותי הכבאות בפריס. שמחתי לספר לנכדי, רון פרנס, על האירוע הכי מרשים ומסוכן, בו לקחתי חלק בעבודתי ככבאי. היה זה רעש אדמה בעוצמה של 5.3 עד 5.8 דרגות בסולם ריכטר. שפקד את מערב המדינה ביום שישי, ובממשלה תיארו אותו כאחד החזקים שם אי פעם. מאה ושבעים בני אדם פונו מבתיהם שהפכו בלתי ראויים למגורים.

רעידת האדמה שעוצמתה נאמדת ב-5.3 עד 5.8 דרגות, הורגשה מהעיר ראן שבצפון ועד לבורדו שבדרום, והיא גרמה נזק לבתי מגורים, לבתי ספר ולכנסיות. שני בני אדם נפצעו בה. אנחנו, אנשי הכבאות הגענו במהירות למקום הרעש, זיהינו את המבנים שניזוקו, ומיד התחלנו לחפש אנשים לכודים. המבצע היה ארוך וקשה. הוא נמשך שעות ארוכות. הצלחנו לחלץ עשרות תושבים, רובם במצב בריאותי טוב עם חבלות קלות ומיעוטם עם פציעות מורכבות.

רעידות אדמה בעוצמה של יותר מ-5 דרגות הן דבר נדיר בצרפת וסביבתה, והרעש האחרון בעוצמה כזו נמדד בצרפת בנובמבר 2019. לפי סוכנות הידיעות AFP, שדיווחה כי עוצמת הרעש הייתה 5.8, הרעידה האחרונה בדרגה כזו נרשמה במדינה בתחילת שנות ה-2000.

השר לענייני שינוי סביבתי, כריסטוף בשו, אמר שמדובר באחד הרעשים החזקים ביותר, שנרשמו אי פעם בצרפת. עם זאת יש לציין כי מכונים גאולוגיים שונים, סיפקו  דיווחים סותרים על עוצמת הרעש, והמקל שבהם אמד אותו ב-4.8.

מלבד הנזק הפיזי שנגרם למאות בתים דווח כי היא גרמה להפסקת חשמל באלף ומאה בתים, בעיר טור, שעל גדת נהר הלואר. הסטודנטית לאה פרנקה סיפרה כי שכבה במיטתה וקראה – ולפתע הרגישה את האדמה רועדת. "נעמדתי וכל הדירה היטלטלה", העידה, "זה נמשך כמה שניות ואז נעצר. פחדתי מאוד – אני גרה בקומה השלישית וחשבתי שהקומה עומדת לקרוס".

ראש ממשלת צרפת אליזבת בורן אמרה כי מדובר ברעידת אדמה "לא שגרתית", והבטיחה שהרשויות יוודאו שכל מי שביתו נפגע ממנה יוכל למצוא לעצמו פתרון דיור אחר.

עליתי ארצה ב1970ומאז אני חי בארץ כבר יותר מחמישים שנה, הקמתי בית,  ויש לי כאן ילדים ונכדים.

הזווית האישית

רון פרנס הנכד, וסבו ורודי פרנסואה תעדו את הסיפור במסגרת השתתפותם בתוכנית "הקשר הרב דורי" בבית ספר דרכי נועם בקצרין בתשפ"ג 2023

מילון

סולם ריכטר
סולם ריכטר הוא סולם מדידה לגודלה של רעידת אדמה. נהוג לתאר רעידות אדמה לפי סולם ריכטר כאשר פונים לציבור הרחב, אף שכבר אינו בשימוש על ידי סייסמולוגים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אנחנו, אנשי הכבאות הגענו במהירות למקום הרעש, זיהינו את המבנים שניזוקו, ומיד התחלנו לחפש אנשים לכודים. המבצע היה ארוך וקשה. הוא נמשך שעות ארוכות“

הקשר הרב דורי