מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רחל נבקה עלתה מקנדה לישראל

רחל בת ה-11 ושני אחיה בפורים
רחל ומשפחתה בקרני שומרון
הגדת עליות - מקנדה לישראל

רחל נבקה נולדה בשנת 1949 בתל אביב וכילדה עברה עם משפחתה לקנדה. בשנת 1989 עלתה מטורונטו (Toronto) שבקנדה עם האיש שלה ושלושת ילדיה, ומאז היא גרה ביישוב קרני שומרון. רחל מתנדבת בבית "איזי שפירא" שברעננה ומשמשת רכזת תנועת של"מ בקרני שומרון.

הקהילה היהודית בטורונטו רבתי היא הגדולה בקנדה וכוללת כמאה ושבעים אלף נפש. גלי הגירה יהודים הגיעו לעיר החל בראשית המאה העשרים, בעיקר ממזרח אירופה. המהגרים הקימו מוסדות יהודיים, בתי כנסת, ישיבות, ארגוני עזרה וסעד, מרכז ללימודי השואה, בית חולים (Mount Sinai) ואוניברסיטאות. אף שרוב יהודי טורונטו חילונים, יש בה כשישים בתי כנסת, המשרתים את הזרמים השונים בעיר, שבראשם הזרם האורתודוקסי, הזרם הקונסרבטיבי והזרם הרפורמי. החיים של היהודיים בעיר עשירי פעילות בבתי כנסת ובתנועות הנוער, אך למרות זאת שיעור ההתבוללות גבוה מאוד.

רחל בת ה-11 ושני אחיה בחג פורים

תמונה 1

 

כיהודייה שומרת מסורת, רחל הייתה עטופה בכל המסגרות הדרושות: בתי ספר ובתי כנסת. הקהילה נהגה לחגוג יחד חגים ואירועים שונים, ולפני כל חג נהגה לבקר בבתי אבות ולהביא שי ולארגן מסיבות למבוגרים ולילדים. את חג הפסח נהגה כל המשפחה המורחבת לחגוג יחד במשך יומיים (יום טוב שני של גלויות). גילויי האנטישמיות היו מעטים ולא השפיעו על תפקוד הקהילה.

הכּתבות הרבות על ישראל בחדשות בסוף שנות השמונים עוררו את רצון המשפחה לקחת שנת שבתון ובמהלכה לגור בארץ עם שלושת ילדיהם, שלמדו בטורונטו בבית ספר יהודי ציוני. המשפחה נקלטה בהצלחה ברעננה, ואחרי חודשים אחדים הודיעו הילדים שהם לא מוכנים לחזור לקנדה. הבן אף החליט להתגייס לצבא ובכך קיבע את התיישבות המשפחה בארץ ישראל. המשפחה המורחבת הגיעה לביקור והחליטה אף היא לעלות, ולאחר כמה שנים עלו גם ההורים. משפחתה של רחל נמצאת בקשר עם משפחות רבות נוספות שעלו מקנדה. הן נוהגות להיפגש כמה פעמים בשנה ומשמשות זו לזו מעין קהילה של יוצאי קנדה.

 

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת שלם, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות.

מילון

יהדות קנדה
יהדות קנדה היא כיום הקהילה היהודית הרביעית בגודלה בעולם, אחרי ישראל, ארצות הברית וצרפת, ורוב היהודים מתגוררים בערים טורונטו ומונטריאול. יהודים החלו להגיע לקנדה החל מסוף המאה ה-19, בעיקר ממזרח אירופה, וזכו לשוויון זכויות מלא. נכון ל-2010, בקנדה יש כ-375 אלף יהודים, המהווים כ-1.1% מהאוכלוסייה במדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כיהודייה שומרת מסורת, רחל הייתה עטופה בכל המסגרות הדרושות: בתי ספר ובתי כנסת“

הקשר הרב דורי