מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אבי – ממסגר למנהל תיפעול בכיר

תמונה של סבא בילדותו
תמונה של סבי שנבחר להיות ממסגר בכיר
רון רפאל איסטורוגו וסבא אבי שלוש

שמי רון רפאל איסטורוגו, תלמיד כיתה ה/3, בבית הספר נוף ילדות. השנה אני משתתף בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי אבי שלוש. במסגרת המפגשים ריאיינתי את סבא, שאלתי שאלות ותיעדי את סיפורו.

סבא אבי מספר לי:

קוראים לי אלברט שלוש. כשנולדתי ההורים שלי קראו לי אברהם, על שם דוד שלי ואחר כך לפני שעלינו לארץ החליפו לי את שמי והחלו לקרוא לי אלברט.

אנחנו משפחה קטנה יחסית למרוקאים. יש לי סך הכול אחות אחת. לאבא שלי קראו יוסף לאימא שלי קראו עליזה ולאחותי קוראים רוחמה. גרנו בדרום מרוקו בעיר שקראו לה ארפוד. אבא שלי היה נגר במקצועו וגם חקלאי. היה לו שדות ועצים ואימא שלי היתה עקרת בית.

כשהגענו לארץ, הייתי צעיר, כבן 15, החלום שלי ושל המשפחה שלי היה לעלות לארץ ישראל.

סבא אבי בצעירותו

תמונה 1

סבא אבי – מסומן בעיגול

תמונה 2

סבא אבי מספר:

לאורך שנות ילדותי, בבית הורי שבמרוקו, המצב הכלכלי בבית לא היה מספיק טוב. על מנת לסייע להוריי בפרנסת המשפחה, בהיותי כבן 12, התחלתי לעבוד, לאחר  הלימודים בבית הספר. עבדתי כעוזר בסנדלריה של משפחה יהודית כמספר שנים עד עלייתנו ארצה.

עלינו לישראל בשנת 1963, בהיותי כבן 15. ההגעה לארץ היתה מטעמי ציונות והשתוקקות להגיע לישראל. לאחר העלייה, לא ידעתי את השפה העברית בצורה טובה והתקבלתי לבית הספר "מרכז הנוער המקצועי", באופקים. עם סיום הלימודים התחלתי לעבוד ‏ביישובי חבל מעון כמסגר.

בגיל 18 התגייסתי לצבא. בחרתי לעשות שירות משמעותי והתגייסתי לחיל השריון, סיימתי את מסלול ההכשרה כטנקיסט. לאחר כשלושה חודשים בשירות הצבאי, פרצה מלחמת ששת הימים בה השתתפתי בכיבוש הגדה וגם ברמת הגולן.

לקראת סוף השרות ביקשתי לצאת ללמוד תיכון דו שנתי, אולם לצערי, תחילה בקשתי לא אושרה. היה בי רצון עז ללמוד וכאשר לא קיבלתי אישור, פניתי לרמטכ״ל שהיה בזמנו חיים בר-לב והרמטכ״ל לשמחתי אישר את בקשתי. בתום השרות הצבאי והלימודים חזרתי לעבוד ביישובי חבל מעון ושם עבדתי 44 שנים, עד יציאתי לגמלאות.

בהיותי כבן 24, הכרתי את אשתי, הסבתא שלך, רון. הכרנו במסיבת פורים במועדון באופקים ואחרי כשנה התחתנו והבאנו לעולם שלושה ילדים: בן בכור ושתי בנות, כאשר בת הזקונים שלנו היא אמך.

 ביום נישואינו

תמונה 3

לאורך שנות עבודתי, התחלתי לעבוד כמסגר מן השורה עם הזמן ביקשתי לצאת ללמוד ולהתפתח בתחום. יצאתי לקורס מנהלי עבודה בכיר לשנתיים, לימודים אשר נתנו לי כלים כיצד ללמד ולנהל צוות עובדים ביעילות. כמו כן למדתי קורס אנגלית טכנית וניהול מחסן ממוחשב. במהלך שנות עבודתי קיבלתי תעודת הצטיינות. תמיד ידעתי שעל מנת לדעת להתפתח ולהתקדם בעבודה יש ללמוד בשקדנות ובהתמדה.

קישור לסרטון שבו סבא אבי מספר לי את סיפורו

הזוית האישית

סבא אבי: תוכנית הקשר הרב דורית יצרה קשר חזק וחם יותר עם הנכד שלי רון רפאל, היה לנו כיף במפגשים שקירבו בנינו, רון השתתף בתוכנית בקשב רב והביע רצון להכיר אותי יותר ולדעת על הדרך שסללתי לעצמי בחיים.

רון רפאל איסטורוגו: שמחתי להשתתף בתוכנית ולדעת עוד על סבי ועל החיים שלו. הרגשתי שאני מגלה סקרנות ככול שהתוכנית התקדמה. התוכנית חזקה את הקשר ביני לבן סבא שלי.

מילון

ממסגר
מַסְגֵּר הוא אוּמָן, בעל מקצוע מומחה העוסק בעיצוב רכיבי פלדה מעובדים לצרכים שונים, בייצור ותיקון של אביזרים וחפצים ממתכת, ובביצוע שינויים במִסְגָּרוֹת ובקורות, בפרט כאלה בהן מותקנים מנעולים. על פי רוב מסגר מחזיק במיומנויות ובכלים המאפשרים לו לכופף חלקי מתכת, לרתך חלקי מתכת זה לזה, ולבצע בהם פעולות של חיתוך, השחזה וקדיחה.

ציטוטים

”ה"אני מאמין" שלי בחיים הוא כי : "שלושת היסודות שיעזרו לך להשיג את מטרותייך הם עבודה קשה, סבלנות, והתמדה".“

הקשר הרב דורי