מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רובי שטהל – סיפור של אהבה

אני וסבי רובי
סבא רובי בגיל 17
מניו -זילנד לקיבוץ עין השופט

סבא רובי נולד בניו זילנד בעיר וונגנוי בתאריך  14 לאוקטובר 1943.

ההורים שלו דיברו גרמנית ביניהם ועם הילדים אנגלית. לסבא יש אח בשם אריק, שנולד שש שנים אחריו. המשפחה גרה בניוזילנד בבית שבנוי לבנים. כשסבא היה בן אחת עשרה אמא שלו נפטרה ממחלת הסרטן, והוא יצא עם אחיו הקטן לחיות בפנימייה.

סבא רובי הגיע פעם ראשונה לישראל בשנת 1967, יומיים לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הוא הגיע כמתנדב בגיל עשרים וארבע לקיבוץ צובה, זאת לאחר ששמע, פנייה של הסוכנות היהודית לאנשי מקצוע, להגיע לארץ ולעזור בבנייה ובשיקום שלה, לאחר המלחמה, היות וסבא היה טכנאי חשמל, היה לו ידע במערכות חשמל. לאחר כחצי שנה בארץ, סבא חזר לניו זילנד כדי לסיים את הלימודים, ואז הוא עלה לישראל באוקטובר 1969, בטיסה. הוא הגיע במעמד של תושב ארעי, ונשלח לקיבוץ עין השופט. באותו הזמן, סבתא הגיעה גם היא לקיבוץ עין השופט מארגנטינה, לאחר שהחליטה לעלות לארץ, בעיקר בשל אנטישמיות שחוו היא ומשפחתה בארגנטינה. סבא וסבתא התיישבו אחד ליד השנייה בכיתת האולפן בקיבוץ. סבתא ידעה טוב אנגלית, וכן יכלה לשוחח עם סבא, הם התאהבו, ובסופו של דבר התחתנו בקיבוץ. בהמשך הפכו סבא וסבתא לתושבי קבע בארץ, וקיבלו דירה מהסוכנות בעיר נהריה.

אבא של סבא רובי – רודולף שטהל,  נולד בגרמניה בברלין ב 20 ליולי 1913. שנה לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה. להורים של רודולף קראו אלפרד שטהל וארנה רוזנטל. אלפרד לחם במלחמת העולם הראשונה. הוא היה במקצועו מעצב פנים. להורים של אלפרד קראו בנו שטהל והרנסטין מיכלסקי. כולם גרו וחיו בגרמניה, וחוו את מלחמת העולם השנייה. חלק מהמשפחה נספתה בשואה. אבא של סבא רובי (רודולף) אף היה עד בילדותו לליל הבדולח. משפחתו ספגה אנטישמיות רבה וסביו נלקחו למחנות ההשמדה.

תמונה 1

המכתב האחרון של היינריך שטנהל לפני הפינוי שלו למחנה ריכוז

תמונה 2

רודולף הצליח לעזוב את גרמניה בזמן בשנת 1939, והגיע דרך אירופה לניו -זילנד. רודולף כתב ספר על הביוגרפיה שלו בשפה האנגלית, שם הוא מספר על חייו כילד ונער בגרמניה, ולאחר מכן בניו זילנד. דוד של סבא היה היינריך שטהל שעל שמו ניתן השם השני של סבא (הנרי), הוא היה הנשיא האחרון של הקהילה היהודית בברלין, לפני מלחמת העולם השנייה, הוא נרצח בשואה, ובעיתונות התפרסם המכתב האחרון שכתב לפני הירצחו. אמא של סבא רובי נולדה בווינה באוסטריה שמה היה טרודי הרש. טרודי ורודולף הגיעו בנפרד לניו זילנד ונפגשו בעיר וונגנוי. טרודי הייתה אחות במקצועה ועבדה בבית החולים בעיר. כפי שציינתי היא נפטרה בגיל צעיר, (כשסבא היה בן אחת עשרה בלבד), ממחלת הסרטן. לסבא היה גם אח נוסף אשר נפטר כתוצאה מזיהום, כשהיה תינוק.

סבא וסבתא  התחתנו בקיבוץ עין השופט, יחד עם עוד חמישה זוגות, ואת הירח דבש הם עשו בנתניה. ההורים של סבתא אסתר הגיעו מארגנטינה, כדי להשתתף בחתונה  והוריו שלסבא לא הגיעו.

סבא רובי גר כיום בקריות עם סבתא אסתר. סבא רובי הוא פנסיונר כיום. לפני שיצא לפנסיה היה מהנדס תמיכה (לוגיסטיקה) באלביט (מנהל מחלקה), שם עבד במשך ארבעים שנה.

הזווית האישית

בן הנכד: מאוד נהניתי לשבת עם סבא וסבתא, ולשמוע על הסיפור המרתק שלהם, שהביא אותם לארץ ישראל. הסיפור של סבא חיבר אותי לציונות, והפך את הסיפורים שלמדתי בבית ספר, על מלחמת העולם השנייה, והעם היהודי לאישיים ואמתיים עבורי. השעות שישבתי עם סבא, עיינתי במסמכים, ראיתי תמונות ושמעתי סיפורים, היו מרתקים וחיברו אותי אליו מאוד. אני מאחל לסבא שלי בריאות טובה ועוד שנים רבות ביחד עם סבתא.

סבא שלי רובי: מאחל לי הרבה הצלחה בחיים, להיות חזק, לעמוד על שלי ולטייל הרבה.

מילון

תושב ארעי
תושב ארעי היא הגדרה חוקית לאדם שלו הזכות להתגורר באופן זמני במדינה מסוימת, והוא מממש זכות זו ללא כוונה לכונן בה את מושבו או תוך כדי תהליך ניסיון להפוך לתושב קבע או אזרח. זהו סטטוס שבין תייר לבין תושב קבע. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”האהבה מנצחת, בזכות האהבה לארץ ישראל, סבא הגיע לארץ והכיר את סבתא, לה הוא נשוי כבר חמישים ואחת שנים.“

הקשר הרב דורי