מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רבי יעקב ועליית הגאון מווילנא

רבי יעקב הלוי ספיר
הספר שכתב - אבן ספיר
עלו לארץ עקב אמירתו של הגאון מווילנא שקרא לכל היהודים לעלות לארץ ישרל

שמי אלה ספיר, השנה אני משתתפת בתוכנית הקשר הרב דורי. כל אחד מהתלמידים בחר את הדמות אותה הוא רוצה ללמוד עליה ולתעד את סיפורה, אני בחרתי בדמותו של רבי יעקב הלוי ספיר, שריתקה אותי ורציתי ללמוד להכיר את קורותיו.

יעקב ספיר נולד בבלארוס, שאז נקראה, אשמיאני שהייתה חלק מהאימפריה הרוסית. "הוא עלה לארץ ישראל כילד עם משפחתו, הוריו, אחותו ואחיו בשנת 1832. הוריו, הרב נתן הלוי ספיר (1790-1832) וטובה (?-1833) שהיו מעדת הפרושים, התיישבו בצפת. תוך חודש מת אביו ושנה לאחר מכן מתה אמו. בגיל 12 היה עד ראייה להתנפלותם של ערביי הגליל על יהודי צפת במהלך מרד הפלאחים בסיוון ה'תקצ"ד, 1834. עקב רעידת האדמה שהתחוללה בצפת בשנת 1837 עבר לירושלים, שם למד בישיבה". (ויקיפדיה)

רבי יעקב הלוי ספיר

תמונה 1

רבי יעקב ומשפחתו גרו באושמני בליטא שנמצאת במזרח אירופה. הגאון מווילנא אמר לכל היהודים מליטא לעלות לארץ ישראל לפני שנת ת"ר. רבי יעקב עלה בשנת תקצ"ג לפני 189 שנים. בגיל עשר ושבעה חודשים עלה רבי יעקב לארץ. אחרי חודש שהוא עלה לארץ אביו נפטר, ואמו נפטרה שנה אחרי.

רבי יעקב עלה לצפת, אחת מארבע ערי הקודש, שבהם התרכזו מרבית היהודים באותה התקופה. רבי יעקב דיבר אידיש אחרי שהוא עלה לארץ ולאט לאט הוא הבין את השפה העברית וגם דיבר.

רבי יעקב ומשפחתו היו שייכים לקהילתו של הגאון מוילנא שקרא ליהודים לעלות לארץ הקודש והם האמינו שכך נביא את הגאולה.

אבן סיפיר – הספר שרבי יעקב כתב על העליה שלו לארץ

תמונה 2

ספיר היה איש מוכשר הוא כתב שירים, הוא פרסם מאמרים רבים בעיתון 'הלבנון'. החתן שלו, יחיאל ברי"ל, היה המוציא לאור של העיתון.  רבי יעקב הקדיש את חייו לגיוס כספים לבניית בית כנסת, במסעותיו נשלח להודו, לאוסטרליה, תימן, אינדונזיה והודו. בכל ארץ נפגש עם אנשי הקהילה היהודית ואף כתב עליהם את רשמיו. בתום מסעו, בשנת 1864,  מכל סיוריו, אסף את החומר על יהודים וכתב את ספרו "אבן ספיר". בספרו הוא היה מהחלוצים שהפנה את תשומת הלב למצבם של הקהילות היהודיות בעולם, ובמיוחד באתיופיה ובמזרח הרחוק.

הוא  המשיך במסעותיו וחקר  קהילות יהודיות רבות נוספות והמשיך בכתיבתו – הוא נפטר בשנת 1885.

מושב אבן ספיר בהרי ירושלים נקרא על שמו, וכן רחוב "אבן ספיר" בשכונת נחלת אחים בירושלים ובשיכון דן בתל אביב.

 

הזוית האישית

אלה: דמותו של רבי יעקב ספיר דמות מרתקת ומעניינת, שמחתי ללמוד עליו, אם היינו חיים באותו תקופה הייתי מאחלת לו שיזכה לאריכות ימים…

מילון

ספיר יעקב הלוי
ספיר נולד באשמיאני שבאימפריה הרוסית (כיום בבלארוס) ועלה לארץ ישראל כילד עם משפחתו, הוריו, אחותו ואחיו בשנת 1832. הוריו, הרב נתן הלוי ספיר (1790-1832) וטובה (?-1833) שהיו מעדת הפרושים,התיישבו בצפת. תוך חודש מת אביו ושנה לאחר מכן מתה אמו. בגיל 12 היה עד ראייה להתנפלותם של ערביי הגליל על יהודי צפת במהלך מרד הפלאחים בסיוון ה'תקצ"ד, 1834. עקב רעידת האדמה שהתחוללה בצפת בשנת 1837 עבר לירושלים, שם למד בישיבה.

ציטוטים

”אדמת חם ,ים סוף, חדרי תימן, מזרח הודו כלו, ארץ החדשה, אוסטראליא ותשובתו הרמתה ירושלים.“

הקשר הרב דורי