מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ראשית ימי במסלול החינוך – שושנה קובלסקי

טיול באילת
עם חברה בישוב דבורה
תחום החינוך הפך להיות חלק ממני, נהניתי מעצם היותי אשת חינוך

שמי יובל, במסגרת שיתוף פעולה בין התאחדות הסטודנטים הארצית לבין תכנית הקשר הרב דורי, אני מתעד את סיפורה של שושנה זרם ומעלה אותו אל מאגר המורשת של התכנית. וכך סיפרה לי שושנה:

זיכרון ילדות

"מגיל מאוד צעיר נכנסתי לעולם ההוראה והחינוך, אהבתי מאוד את המורה שלי בכיתה ג' ותמיד חלמתי להיות כמוה. עוד בגילאי 11- 12 לימדתי שיעורים פרטים לילדי השכונה בה גדלתי, בין תושבי השכונה היו יוצאי גרמניה שהתקשו בשפה העברית ופנו אלי שאעזור לילדים. כך התחלתי ללמד שיעורי עזר. את הכסף שהייתי מרוויחה בכוחות עצמי, הייתי משקיעה בצרכים שלי ושל משפחתי.

מקצוע ועיסוק  

תחום העיסוק שלי ברבות השנים היה החינוך. בתקופת לימודיי בסמינר גבעת השלושה, בראשית שנות ה- 50, הגיעה עלייה גדולה לארץ. נתבקשנו לשתף פעולה ולהתנדב בעבודת החינוך בישובים החדשים. כך מצאתי עצמי עם חברים נוספים בחבל תענ"ך, בישובים דבורה וברק. התחלתי את עבודתי כרכזת בית ספר שעדיין לא קיים. גרתי ביישוב דבורה, הבתים שגרנו בהם עדיין לא היו גמורים, הנוף מסביב היו מרחבים פתוחים לרגלי העיר הערבית ג'נין, התקופה היית תקופת מלחמת סיני. במקביל קם עוד ישוב קרוב יותר לעיר ג'נין, ישוב בר-און.

האווירה הייתה של יצירה ושיתוף במפעל הציוני. בשיתוף הפעולה של מוסדות הפועלים בשטח הושלם המבנה של בית הספר. עברנו מצירופונים פרוצים למבנה יציב ומצאנו את עצמנו עובדים בבית ספר בכל המשמעויות. הקמנו בית ספר לתפארת. המשכנו לעבוד בחודשי הקיץ, בית הספר הלך והתפתח במהירות. זכור לי שלסיום עונת הקיץ  נסענו לטיול בעמק המעיינות וביקרנו במוזיאון בעין חרוד, המארחים הופתעו כיצד התלמידים שולטים בעברית.

כעבור חודשים ספורים בבואינו לתענכים, חיילו אותנו. קיבלנו מדים והפכנו להיות חיילות מורות. כך שהשנתיים הנוספות לעבודה היינו מורות חיילות. ראיתי את עצמי כמישהי שמסיימת את התפקיד וממשיכה ללמוד להתקדם בתחום החינוך. המוסד שעזבתי היה בית ספר לתפארת והנהלה מסורה עם צוות מורים נאמן למשימה.

שושנה בעברה המקצועי

תמונה 1

החלטתי שהגיע הזמן לעזוב את המקום ולהתקדם בתחום החינוך, עברתי למרכז לעבודה חינוכית וללימודים והשתלמויות לאורך כל שנות עבודתי. תחום החינוך הפך להיות חלק ממני, נהניתי מעצם היותי אשת חינוך.

מסר לדור הצעיר

למקום שאתה בא – תלמד את האדם מולך, את סביבתו, את תרבותו ואת הרגליו. רק לאחר מכן, תתחיל בפועלך – עקב בצד אגודל."

הזוית האישית

יובל הסטודנט המתעד: עבורי הייתה זו חוויה יוצאת דופן מרגשת לשמוע את סיפור חייה של המספרת שושנה קובלסקי. למדתי רבות על מהות החינוך, מסירות וכמה כוח יש כאשר מתאחדים ומשתפים פעולה למען מטרה אחת גדולה. דרך הסיפור התחברתי ולמדתי רבות על היסטוריה מזווית עיניה.

מילון

תענכים
תענכים או חבל תַּעְנַךְ הוא גוש התיישבות בדרום עמק יזרעאל, בין עפולה בצפון לפאתי ג'נין בדרום, המונה כ-6,100 תושבים. החבל נקרא על שם העיר המקראית תַּעְנַךְ, המזוהה בתל תענכּ הסמוך מדרום־מערב, וכל יישוביו שייכים למועצה אזורית הגלבוע. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”למקום שאתה בא - תלמד את האדם מולך, את סביבתו, את תרבותו ואת הרגליו. רק לאחר מכן, תתחיל בפועלך - עקב בצד אגודל“

הקשר הרב דורי