מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבי אריה גולדמן, ילד במלחמת השחרור בירושלים

סבא אריה ואני
סבא אריאל באחד מטיוליו
ילדותו של סבא אריה גולדמן

שמי אריאל גבאי מכיתה ו"1 בבית ספר "סביון" ואני רוצה לספר על סבי אריה גולדמן.

סבי נולד לפני קום המדינה בבית חולים הדסה, בירושלים בשנת 1947. כילד במלחמת השחרור בירושלים, הוא סבל מהמלחמה והמצור על ירושלים. לאחר מלחמת השחרור הוא עבר עם משפחתו לגור ביפו, במושבה הגרמנית, בתחילה גרו בתוך הכנסיה, עד שעברה משפחתו לדירת חדר אחד במושבה הגרמנית שביפו. המשפחה גרה יחד עם משפחות נוספות והיו תורנות לכל משפחה להתקלח בשעות מסויימות במקלחת המשותפת.

בגיל שש סבא עבר לגור בשיכון השוטרים, כי אבא שלו, סבא רבא שלי, היה שוטר במשטרת ישראל. שם הם גרו בדירה של חמישה חדרים עם חמש נפשות.

אבא של סבא נולד במצריים ואימא של סבא נולדה בירושלים למשפחה שהגיעה לארץ לאחר הרדיפות מרוסיה. אבא של סבא שלי התגייס למשטרה.עם הקמת המדינה.

ילדותו של סבי הייתה בשיכון השוטרים, שם ביחד עם ילדי השיכון הם הקימו קבוצת כדורגל ששיחקה נגד שכונות אחרות. הם שיחקו בנוסף במשחקים כמו דודס, תופסת, שבע/חמש אבנים, מחניים וקלאס, בעיקר שיחקו בחוץ.

כשגדל והגיע לגיל גיוס, התנדב סבי לקורס טיס. לאחר תקופה, בעקבות פנייתו של אריאל שרון, הוא עבר לצנחנים והגיע  במהלך שירותו עד לדרגת רב סרן ומשם למטכ"ל כמפקד יחידה. עם שחרורו של סבי  מהצבא הוא החל לטייל בעולם. הוא השתתף במעל 100 טיולים בחו"ל כמדריך טיולים.

סבא הכיר את סבתא שלי על חוף הים ומשם המשיכו  בחברות עד לנישואין. לאחר הנישואים סבא וסבתא בנו בית באשקלון ושם נולדה אמי.

בשנים האחרונות, סבי הפסיק את ההדרכה לטיולים בחו"ל והחל להתנדב במספר מקומות כגון: הנהלת גימלאי צה"ל – לרווחת פורשי צה"ל וכחבר ועדת ההתנדבות הארצית.

סיפורו של חפץ – פמוט כסף

סבי סיפר לי על חפץ שעובר אצלנו במשפחה מדורי דורות והוא שומר על יהדותנו – פמוט כסף – פמוט דו קני לנרות שבת. הפמוט הגיע מסבתו הירושלמית של סבי וכיום הוא נמצא בבעלותו של אחיו של סבי. הפמוט נשמר במזנון הבית ומשמש להדלקת נרות בכל ערב שבת.

הזוית האישית

אריאל: היה לי ממש כיף לשמוע את סיפוריו של סבי ולג=דעת על סבא שלי.

מילון

המצור על ירושלים
המערכה על ירושלים, סביבותיה והדרכים המובילות אליה נמשכה לכל אורכה של מלחמת העצמאות, החל משלב א' – מלחמת האזרחים, שפרצה למחרת קבלת ההחלטה באו"ם על תוכנית החלוקה בכ"ט בנובמבר 1947, עבור בשלב ב' - פלישת מדינות ערב לתחומי ארץ ישראל המערבית ובכללם שטחי מדינת ישראל ביום הכרזת עצמאותה וממועד ההפוגה השנייה עת התייצבו גבולות הפסקת האש, שלימים נודעו בשם הקו העירוני, ועד הסכמי שביתת הנשק באפריל 1949, בעצימות נמוכה. בירושלים נהרגו כ-400 תושבים יהודים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”צבא“

הקשר הרב דורי