מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קשר לכל החיים

תמונה של המשפחה ביום ההולדת של סבא שלי
סבא וסבתא שלי בטיול לים המלח
החברות דרך העלייה

היי אני יהלי אני משתתף בתוכנית במסגרתה אני מתעד במאגר המורשת של הקשר הרב דורי, סיפור מחייו של סבא שלי, אסף יעקב אז ברצוני לשתף כמה סיפורים שהוא שיתף איתי.

סבא אסף יעקב, נולד בשנת 1943, בעיר באיה מארה, שברומניה.

"אחת החוויות הכי בלתי רגילות בחיים שלי הייתה בשנת 1964, בזמן העלייה לארץ. בהתחלה נסענו ברכבת, והיו הרבה מאד ילדים מכל רחבי אירופה. זה היה ממש נדיר לראות כזאת מספר כזה של ילדים ברומניה.

בזמן הנסיעה ברכבת, אני וכמה ילדים שישבו באותו קרון איתי, התחלנו להתחבר, ואז כל אחד מהם הציג את עצמו והמשכנו לדבר כל הנסיעה.

אחרי כמה זמן כשכבר היינו ממש חברים אחד עם השני, אחד הילדים אמר שהוא כשהיה ילד, שיחק הרבה עם חרבות מעץ. אני הופתעתי, כי חרבות היה משחק הילדות האהוב עליי. בצורה מוזרה, מאז אנחנו המשכנו לדבר אחד עם השני יותר, והפכנו להיות החברים הכי טובים. גם עכשיו, אחרי שעברו בערך 70 שנה אנחנו עדין שומרים על קשר כאילו לא עברו 70 שנה מאז שנפגשנו.

הזוית האישית

יהלי: תמיד היה לי קשר טוב עם סבא שלי, ועכשיו אני מרגיש שעמקנו את הקשר שלנו.

מילון

באיה מארה
(ברומנית: Baia Mare, בהונגרית: Nagybánya, בגרמנית: Frauenbach, ביידיש: באניע) היא עיר במחוז מרמורש שבצפון מערב רומניה, בשיפולי הרי הקרפטים המזרחיים בטרנסילבניה. במלחמת העולם השנייה היו בעיר כ-15,000 יהודים שרוכזו בגטו ונשלחו לאושוויץ ו-85% מתוכם נרצחו. לאחר המלחמה היו בעיר פחות מאלף יהודים, כולל יהודים שהגיעו מיישובים אחרים. כעת יש בעיר יהודים בודדים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”גם עכשיו, אחרי שעברו בערך 70 שנה אנחנו עדין שומרים על קשר“

הקשר הרב דורי