מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קרן המגן

סבתא ואני יחד אחרי תחרות כדורגל בה ניצחתי
יום הגיוס של סבתא לצבא
ילדי החצר הגדולה יוצאים לפעולה

סבתא פנינה מספרת: "בשנת 1956 הייתי בת 12 ובאוקטובר היה מבצע קדש. צה"ל תקף במצרים ועזה בעיקר בגלל שהיו תקיפות אל ישובים בעוטף עזה. כמו היום, לישראל היה צורך להתגונן, הצבא יצא למבצע קדש. מצבה הכלכלי של המדינה היה מאוד קשה, המדינה הייתה בסך הכל בת 8. הממשלה החליטה על איסוף תרומות מהאזרחים כדי לממן את המבצע. לאיסוף התרומות קראו "קרן המגן".

גרנו בחיפה בבית גדול שהייתה לו חצר מאוד גדולה, היו הרבה מאוד ילדים שגרו בבניין הזה. הילדים של הבניין היו משחקים יחד בחצר הגדולה בכל החופשות ואחר הצהרים, היינו ממש חבורה של ילדים. רצינו לעזור למדינה שלנו, שהיו לה הוצאות גדולות בגלל מבצע קדש. ישבנו, כל הילדים, וחשבנו איך נוכל לתרום גם אנחנו ל"קרן המגן". בסופם של דיונים, החלטנו להקים ספריה. הוחלט שכל ילד יביא מביתו ספרים, הצלחנו לאסוף יותר ממאה ספרים. כל ילד יכול היה לשאול ספר. המחיר לשבוע בספריה שלנו היה חצי גרוש.

לאחר כחודשיים של פעילות הספרייה הצלחנו לאסוף 10 לירות, שהיה די הרבה כסף עבורנו. צעדנו בגאון רב כל ילדי החצר הגדולה אל הבנק ברחוב הרצל והפקדנו את תרומתנו "לקרן המגן".

הסיפור הזה הופיע בחוברת "הארץ שלנו" לשמחתנו וגאוות הורינו.

הזוית האישית

סבתא פנינה: נהניתי מאוד לספר לאיתמר על ילדותי, נהניתי מאוד מהזמן שבילינו יחד. אבל עצוב היה לי שגם איתמר חווה היום חוויות קשות, ועדיין אין שלום בארצנו.

איתמר: גם אני נהניתי מאוד בהכנת העבודה הזאת, היה ממש כיף לדבר עם סבתא ולשמוע סיפורים מעברה.

מילון

קרן המגן
קרן ממשלתית לאיסוף תרומות מתושבי הארץ ומחו"ל לנוכח הקשיים הכלכליים שישראל נקלעה אליהם בעקבות "מבצע קדש".

ציטוטים

”אני הייתי רוצה גם לתרום לקהילה ולצבא כמו שסבתא עשתה“

”בסופם של דיונים, החלטנו להקים ספריה. הוחלט שכל ילד יביא מביתו ספרים, הצלחנו לאסוף יותר מ-100 ספרים“

הקשר הרב דורי