מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קיצור תולדות העבר של יוחנן

אני וסבא בטיול לנחל מודיעין
סבא בצעירותו בצבא
סיפור העפלה לארץ ישראל של סבא יוחנן

שמי ירדן, השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא יוחנן הכט תיעדנו את סיפורו.

סבא יוחנן הכט נולד בתאריך 23 ליולי 1940 בישראל בנתניה. סבא מספר שעשו לו ברית מילה בגיל חודש כמקובל ביום השמיני, כמו כן סיפרו לו שהאורח החשוב, סבא שלו הגיע לברית המילה שלו, רכוב על אופניים ללא הילוכים מתל אביב לנתניה

 

ההורים שלו נולדו בצ'כוסלובקיה, שם הם הכירו ועלו יחד לארץ בשנת 1939, תוך כדי שהם בורחים מצבאות הנאצים. כשהגיעו לחופי ארץ ישראל מול נתניה תפסו אותם הבריטים ששלטו אז בארץ ושלחו אותם בחזרה לים הפתוח. הם הגיעו לאי קפריסין ושם הם קיבלו קריאה SOS (קריאת הצילו) מספינה שעמדה לטבוע והם העלו את כל הנוסעים של אותה ספינה על ספינתם וכך הם כמובן ניצלו. האונייה שבה הם הפליגו נקראה קטינה והם הוסיפו עליה עוד 800 איש מהספינה הטובעת. הצפיפות הייתה איומה והם ישבו כמו סרדינים בקופסא כשלושה שבועות נוספים עד אשר הם פרצו את הים והצליחו באחד הלילות לעלות עליו מתחת לאפם של הבריטים ונחתו בחופי נתניה.

סבא שלי שירת בצבא ביחידת סיור של המיעוטים בתל ירוחם (היום זה העיר ירוחם) בתפקיד של אלחוטן ותפקידם היה לאבטח אוטובוסים של עובדים שעבדו במפעלי ים המלח הליווי היה של עובדים שגרו בירוחם ודימונה.

סבא במטווח בשירות הצבאי

תמונה 1

אחר כך סבא עבר קורס צפנים ועבר לשרת בבית גוברין. גם סבתי אירית, שהייתה אז חיילת, הוצבה גם כן בבית גוברין ושם היא נפגשה עם בחיר ליבה סבא שלי.

מעט אחרי סיום הצבא הם הקימו משפחה ונולדו להם ארבעה ילדים: שלוש בנות ובן שהוא אבא שלי. ברבות השנים נולדו להם 17 נכדים וכרגע הם ב-Hold עם שלושה נינים, שאחד מהם הוא נכד של אבא שלי, שזה אומר שאני דוד.

היום סבא שלי זמר חובב ששר באירועים משפחתיים וחברתיים, שיריים ישראלים שירים נפוליטנים ואריות מאופרות שונות.

אני וסבא בטיול לנחל מודיעין

תמונה 2

הזוית האישית

ירדן: התרגשתי מאוד ונהנתי מהפעילות ולבלות עוד עם סבא שלי

מילון

שירים נפוליטנים
שזה שירים איטלקים

ציטוטים

”"סייג לחוכמה שתיקה"“

הקשר הרב דורי