מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קיצור תולדות המשפחה

מפגש בתוכנית הקשר הרב דורי
מפגש סבים ונכדים בבית הספר
סיפורה של סבתא עדנה

הסיפור מספר על חיבורי המשפחות של סבתא עדנה וסבא דני לאורך שלושה דורות. הכנסנו בסיפור קמצוץ מחלקה של משפחתנו בהקמת המדינה.

סבתי עדנה גת נולדתי ב1953 בעיר פתח תקווה, וגדלה בבית לחם הגלילית.

סבא וסבתא של עדנה- משה צרקסקי וחנה אפשטיין היו בתל חי עם סבא של דני- יואל הייביש. בהמשך סבא וסבתא של עדנה הקימו את כפר אז"ר, וסבא של דני היה ממקימי כפר יחזקאל. כפר אז"ר היה מושב עובדים להתיישבות חקלאית בבקעת אונו. כיום היא שכונה בחלקה המזרחי של רמת גן. כפר אז"ר מוקף על ידי שכונות העיר רמת גן ממזרח, מדרום וממערב, ואילו מצפון גובל בשכונה בשם "נאות אריאל שרון" ששייכת לקריית אונו. שטחה של השכונה הוא כ-1,000 דונם ומתגוררים בה כ-500 איש. (ויקיפדיה) וכְּפַר יְחֶזְקֵאל הוא מושב בעמק יזרעאל, הנמצא בתחום השיפוט של מועצה אזורית הגלבוע. גובהו כ-20 מ' מעל פני הים, והוא שוכן מצפון לכביש 71, כביש עפולה-בית שאן, כ-6 ק"מ דרומית מזרחית לעפולה. לידו נמצאים קיבוץ גבע והגן הלאומי מעיין חרוד. (ויקיפדיה).

סבתא חנה (אפשטיין) צ'רקסקי הגיעה לארץ בתור ילדה בעליה השנייה, הם התיישבו בפתח תקווה. בהמשך התחתנה עם משה צ'רקסקי שהיה ראש מועצת פועלים של חיפה ויחד קנו אדמה  וייסדו את כפר אז"ר. בהמשך חייה סבתא חנה, תרמה רבות להקמת המדינה, היתה מנשות תל חי ומוזכרת עד היום בחדר הנשים, כאמו של דודו מהשיר של חיים חפר.

דוד (דודו) צ'רקסקי (30 בספטמבר 1925 – 20 באפריל 1948) היה מפקד מחלקה בגדוד השלישי של הפלמ"ח שנהרג בהתקפה על מצודת כ"ח במלחמת העצמאות. בעקבות שירו של חיים חפר "דודו", הפכה דמותו לסמל של דור הפלמ"ח.

בדור  מאוחר יותר, הדוד של סבתא עדנה- דודו צ'רקסקי, היה מפקד של אבא של סבא דני- סבא אליעזר, בגדוד השלישי של הפלמ"ח, בהכשרת דפנה, בקרבות מלחמת השחרור, גדוד פלמ"ח, שהיה קיים כמסגרת מנהלתית מאז סוף 1944. הורכב מפלוגה ד' בעמק יזרעאל המזרחי, פלוגה ג' בעמק הירדן ופלוגה ט' בגליל העליון המזרחי, הוא שירת בגדוד עד הקרב  בו נפל דודו.

בדור שאחריו נפגשו דני ועדנה (סבא וסבתא שלי) ומשם מתחיל סיפור המשפחה…

סיפורו של חפץ

בחרנו בחפץ כי הוא מיוחד ונתן ערך מוסף לארוחה הצנועה, החפץ עבר מדור לדור, בירושה מסבתא של סבתא שלי. לחפץ קוראים ספורטור

הספורטור שימש לחביצת חמאה, והיה בנוי מצנצנת שעליה מורכב מכסה, שבו גלגלת וידית ומחובר לו זוג מקצפים. כשמסובבים את הידית בכוח, החלב (שמקורו ברפת) מתגבש לחמאה.

הזווית האישית

יהב: אני ממש אהבתי את התוכנית, כי זה ממש מחבר בני לבין סבתא עדנה.

סבתא ענה: התוכנית תרמה לקשר שלי עם הנכדה דרך סיפורים, העלאת נקודות בהיסטוריה המשפחתית, וחיזוק הקשר למדינה דרך סיפורי השייכות למקום ולארץ.

מילון

חביצת חמאה
פעולת ייצור החמאה נקראת חביצה – ובה מפעילים כוח פיזי כדי שיגרום לכדוריות הקטנות להתנגש זו בזו בחוזקה מספקת – כך שהקרום המקיף אותן כבר לא יצליח למנוע מהן להתאחד לגוש גדול.

ציטוטים

”סבתא חנה תרמה רבות להקמת המדינה, הייתה מנשות תל חי ומוזכרת עד היום בחדר הנשים כאמו של דודו מהשיר של חיים חפר“

הקשר הרב דורי