מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אחיהוד, קיץ ,ומה שביניהם

סבתא שפרה בבית לאחר הראיון עם הנכד האהוב
יהונתן וסבתא בבית הסבתא ביוקנעם
חווית ילדות של סבתא שפרה

אני שפרה ג'הסי, נולדתי בישראל 20.9.1959 יז' באלול תשי"ט.

נקראתי בשם זה על שם השופר הנוכח בתקיעותיו בחודש אלול, זהו חודש הולדתי.

בילדותי הייתי תלמידה טובה, ובמהלך השנים לאחר חתונתי הייתי מורה, ולאחר מכן חמש עשרה שנים מנהלת בית החינוך, שהנכד שלי יהונתן כרגע לומד בו.

גרתי כילדה בבית קטן מאוד שהכיל שמונה נפשות בחדר וחצי, השירותים היו בגודל של שירותים ניידים, ונראו כשירותים כימיים,  כאלה שיש להם חור באדמה ולא שירותים רגילים עם מים. הבית היה עשוי מבטון וישנו שישה ילדים על מיטה זוגית אחת.

אני זוכרת את החיים המצומצמים שחיינו בהם, אך יחד עם הצמצום הכל היה שמח וורוד. אני מרגישה שהיום יש הכל,  רק חסרה שמחת החיים וחדוות העשייה שהייתה לנו. אשתף אתכם בחוויה טובה וחזקה הזכורה לי יותר מכל חוויות ילדותי.

אחיהוד, קיץ ומה שביניהם

אֲחִיהוּד הוא מושב עובדים בגליל המערבי, הממוקם במרחק של כ-9 ק"מ מזרחית לעכו. נוסד בשנת 1950 על ידי עולים מתימן. משתייך לתנועת המושבים ונכלל במועצה האזורית מטה אשר. ויקיפדיה

"כל קיץ אני ומשפחתי נסענו לסבתא שגרה במושב אחיהוד, הייתה לה רפת עם פרות וכל בוקר היינו קמים מוקדם בארבע לפנות בוקר, חולבים את הפרות במרץ רב ובשמחה גדולה. מלאכת החליבה הייתה בלי מכונות רק עם הידיים, פשוט עבודת כפיים אמיתית. שפכנו את החלב לתוך כדים, ויותר מאוחר, היה עובר חלבן מיוחד שאסף את כל החלב שחלבנו, למחלבה.

בשעה עשר, הם היו יוצאים עם כל הפרות לרעות אותן ביער הסמוך. כשהפרות היו מלחכות את העשב, הילדים היו יושבים על סלע בשדה ומשחקים בחיפוש ערים או מדינות באטלס. כך במשך כשעתיים הפרות לחכו עשב והילדים שיחקו בשדה.

אני זוכרת את הרגע שבו היו צועקים לפרות, כדי שיחזרו, והן היו מיד נשמעות אליהם, חוזרות הביתה יחד איתם, ונכנסות לרפת בסדר מופתי.  לאחר מכן עלינו לבית סבתי, אכלנו צהריים וירדנו  לגינה שלה, הפכנו אותה למעין גינת שעשועים פרטית עם נדנדות מעשי ידי אדם, ועוד משחקים שאני כבר לא כל כך זוכרת. כך במשך שבועיים נהנינו אצל סבתא, בכל קיץ מחדש".

סבתא זוכרת שזאת היתה אחת מחוויות הילדות הכי כפיות שהיו לה, תמיד היתה מחכה לחופשים כדי לנסוע לסבתה במושב.

הזווית האישית

יהונתן: תודה לסבתא שפרה היקרה, שפינתה מזמנה לטובת הריאיון, ועל הזמן שהקדישה ללמידה ולחוויה המשותפת, במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי. ובכלל פינתה את כל אחר הצהריים לטובת למידה וחכמת חיים.

 

מילון

מרעה
מרעה הוא שטח אדמה ועליו צמחייה המשמש לרעיית בעלי חיים; אם לרעיית מקנה כחלק ממערכת חקלאית או טבעית ואם לרעיית חיות בר בסביבתן הטבעית. ויקיפדיה.

ציטוטים

”סבתא  זוכרת את הרגע שהם היו צועקים לפרות, הן היו מיד נשמעות אליהם, וחוזרות הביתה יחד איתם, ונכנסות לרפת בסדר מופתי“

הקשר הרב דורי