מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קיבוץ, מלחמה ולהתגבר – שרה בן דור

רוני וסבתא בתכנית הקשר הרב דורי
סבתא בגיל שנתיים
סבתא שרה גדלה בבית ילדים בקיבוץ

שמי שרה בן דור, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי, רוני. יחד אנו מתעדות סיפור מחיי במאגר המורשת של התכנית. נולדתי בקיבוץ נגבה, שם גדלתי ולמדתי עד סוף התיכון. לגדול בבית ילדים בקיבוץ זאת חוויה אחרת ושונה מאוד מכל דרך אחרת.

עד סוף כיתה ו' למדנו בתוך הקיבוץ, בתוך מבנה אחד בו היה כל הנחוץ למחייתנו. החל מכיתה ז' עברנו ללמוד בתיכון רחוק יותר מהקיבוץ. החיים כללו לימודים, עבודה מדי יום במגוון רחב של תחומים, הרבה חוגים ופעילויות בתנועת נוער. אני עבדתי כמטפלת בבית ילדים. ניגנתי בכינור, הייתי מדריכה בתנועת הנוער, הייתי ספורטאית ורקדנית.

לפני הגיוס לצבא נשלחתי לשנת שירות (י"ג) ברמת אביב. בצבא אחרי טירונות עשיתי קורס מכי"ות ואחר כך קורס קצינות. שירתי כמדריכה של קצינים בנים בקורס קצינים. בהמשך שירתי כקצינת נפגעים של חיל הקשר במלחמת ההתשה. בהמשך כמפקדת הצנזורה הצבאית במלחמת יום כיפור ולבסוף כקצינת תנאי שירות בחיל המודיעין. הייתי בצבא סך הכל חמש שנים.

את אברמל'ה (בעלי) הכרתי כשהייתי בת 13 והוא בן 15 וחצי אצל הדודים שלי בראשון לציון. במלחמת ששת הימים הייתי בת 15 וחצי, אברמל'ה היה חייל צעיר שנלחם במלחמת ששת הימים. התחלנו להתכתב והמשכנו להתכתב.. עד שנהיינו חברים. אחרי שלוש שנים התחתנו בקיבוץ נגבה. איילת הבת הבכורה שלי, נולדה בשנת 1974 מיד בתום מלחמת יום כיפור. אורן אחיה נולד בשנת 1977.

סיפורו של חפץ

יש חפץ מיוחד שעובר במשפחתי, תליון של לב זהב. השרשרת היא מתנה מההורים לגיל שנה. החפץ נשמר אצלי ואיתי, מיום הולדתי לגיל שנה עד היום. זו היא שרשרת זהב עם לב קטן. על הלב מצד אחד חרוטה האות ש' (כי שמי שרה) ובצד השני תאריך הולדתי. בתוך הלב כשהוא נפתח יש את תמונות אבא ואימא.

השרשרת בשבילי מלווה בהרבה זכרונות. שמחתי להביא את השרשרת להצגה בתכניתת כי היא יקרה לי וחשובה לי.

השרשרת המיוחדת של שרה

תמונה 1

הזוית האישית

רוני הנכדה המתעדת: אני חושבת שהמפגשים של תכנית הקשר הרב דורי היו מאוד חשובים ועזרו גם לי וגם לסבתא. למדתי הרבה על העבר, ולא רק על העבר של סבתא, אלא גם על העבר של המדינה.

סבתא שרה: היה לי בתכנית כיף גדול. גם לראות את בית הספר ובעיקר לבלות זמן לבד עם רוני הנכדה המדהימה שלי. הלוואי ויהיו עוד מפגשים כאלה בעתיד.

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר יום 5 ביוני עד 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות כגון עיראק, לבנון, ערב הסעודית ועוד. המלחמה הסתיימה בניצחון מובהק של ישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תמיד להיות נאמנה לעצמך“

הקשר הרב דורי