מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קורות החיים של סבא אלכס קלר

אני וסבא בחג החנוכה
סבי בילדותו
החפץ שעובר במשך שלושה דורות במשפחה

סבא אלכס נולד באוראדיה שברומניה ב 1949.

הוא עלה לישראל יחד עם הוריו ואחותו הקטנה באונייה בשנת 1960 בגיל אחד עשרה. בהתחלה היה לסבא קשה להשתלב בגלל השפה, ומכיוון שעזב את כל החברים ברומניה, היה צריך להכיר חברים חדשים. כאשר הוא היה קטן הוא היה משחק בכל מיני משחקים כגון: גולות, גוגואים וכדורגל. והיום סבא אוהב מאוד לשחק איתי שחמט.

בגיל שלוש עשרה סבא חגג בר מצווה בישראל בטירת הכרמל. בהמשך הוא שירת בצבא, בחיל האוויר, בתפקיד תחזוקת מטוסים. הוא השתתף במלחמת יום כיפור בגיל עשרים וארבע, יחד עם אריאל שרון שהיה מפקדו. כשמלאו לו עשרים וחמש, סבא וסבתא התחתנו ונולדו להם שלוש בנות. סיגל -אמא שלי- הבת הבכורה ועוד שתי אחיות צעירות.

סבא למד במכללה לימודי הנדסת מכונות ועבד באלסינט ולאחר מכן ברפאל. מאז שיצא לפנסיה ועד היום עוסק ברפואה אלטרנטיבית.

גלגולו של חפץ

החפץ שעובר כבר שלושה דורות במשפחה, הוא קמע שהגיע  מסבא רבא של סבא, שהביא אותו מאוסטריה -שם הוא נולד. הוא היה במלחמת העולם הראשונה ולאחר מכן עבר לאורדיה שברומניה, שם נולד סבא של סבא שלי, שקיבל ממנו את הקמע בירושה. סבא של סבא השתתף במלחמת העולם השנייה, היה בגטו וחזר הביתה פצוע,  ללא עין אחת ועם רגל קטועה, סבתא של סבא נהרגה במלחמה.

לימים, כשסבא של סבא עלה לארץ עשר שנים בערך לאחר שסבא שלי עלה, סבא שלי טיפל בו ודאג לו, ולפני מותו העביר לסבא שלי את החפץ שהיה יקר לו מאוד. זהו קריסטל עם הרבה צלעות, שבתוכו יש חבל צבעוני מלופף. החפץ סימל עבורם את חבל ההצלה שלהם, ממלחמת העולם הראשונה ומלחמת העולם השנייה. סבא של סבא ביקש מסבא שישמור על הקמע, שילווה אותו בחייו ויגן עליו, ואכן הקמע שמר על סבא במלחמת יום הכיפורים. הקמע יקר מאוד לליבו של סבא שלי, שרוצה להעביר אותו בעתיד אלי.

הקמע שעובר במשפחה

תמונה 1

 

הזווית האישית

מאור: היה לי כיף להכיר את השורשים של סבי שנולד ברומניה ועלה לארץ.

מילון

(ברומנית) vai de mine
אלוהים אדירים

ציטוטים

”כאשר הוא היה קטן הוא היה משחק בכל מיני משחקים כגון: גולות, גוגואים וכדורגל. והיום סבא אוהב מאוד לשחק איתי שחמט.“

הקשר הרב דורי