מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קורות החיים של סבא אלכס קלר

אני וסבא אלכס
סבא אלכס בילדותו
הקמע שעובר במשך שלושה דורות במשפחה

סבא אלכס נולד באורדיה שברומניה ב 1949.

הוא עלה לישראל יחד עם הוריו ואחותו הקטנה באוניה בשנת 1960, בהיותו בן אחד עשרה.

בתחילה היה לסבא קשה להשתלב בגלל השפה, ובגלל שעזב את כל החברים ברומניה, והיה צריך להכיר חברים חדשים.

סבא אהב בילדותו לשחק בכל מיני משחקים כגון: גולות גוגואים וכדורגל. בגיל שלוש עשרה סבא חגג בר מצווה בישראל בטירת הכרמל.

הוא שירת בצבא בחיל האוויר בתפקידי תחזוקת מטוסים, והשתתף במלחמת יום כיפור, בגיל עשרים וארבע. מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות נגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים, שנתמכו על ידי חילות משלוח מארצות ערב, בעיקר מעיראק ומירדן. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. (ויקיפדיה)

בגיל עשרים וחמש סבא וסבתא התחתנו ונולדו להם שלוש בנות. סיגל  (אמא שלי- הבת הבכורה), ענבל וכרמית.

סבא למד במכללה לימודי הנדסת מכונות, ועבד באלסינט ולאחר מכן ברפאל.

אלסינט בע"מ הייתה חברת טכנולוגיה ישראלית שעסקה בפיתוח, ייצור ושיווק פתרונות להדמיה רפואית, רפואה גרעינית, טומוגרפיה ממוחשבת, ודימות תהודה מגנטית והייתה מובילה בעולם בתחומה. אלסינט הייתה חברה ציבורית שמניותיה נסחרו בנאסד"ק ואחר כך בבורסה לניירות ערך בניו יורק ובבורסה לניירות ערך בתל אביב. (ויקיפדיה).

רַפַאֵל – מערכות לחימה מתקדמות בע"מ היא חברה ממשלתית ישראלית, שעוסקת בפיתוח ובייצור של אמצעי לחימה מתקדמים, לרבות טילים ומערכות הגנה אקטיבית. החברה הוקמה בשנת 1948, כיחידת סמך של משרד הביטחון. בסוף שנות ה-80 נקלעה למשבר כלכלי, ובעקבותיו הפכה לחברה ממשלתית. ויקיפדיה

מאז שיצא לפנסיה ועד היום עוסק ברפואה אלטרנטיבית.

רפואה אלטרנטיבית (או רפואה חלופית)היא קשת רחבה של טיפולים נפשיים גופניים ותזונתים פסאודו-מדעיים. טיפולים אלה אינם כלולים במסגרת הרפואה הקונבנציונלית המודרנית, וניתנים לרוב מאנשים שאינם בעלי הכשרה רפואית מקובלת. המונח רפואה משלימה, מתאר את השילוב של טיפול רפואי קונבנציונלי עם טיפול מן הרפואה האלטרנטיבית מתוך אמונה, שאינה מוכחת בשיטות מדעיות, כי הטיפול האלטרנטיבי "משלים" את הקונבנציונלי. (ויקיפדיה).

גלגולו של חפץ

החפץ שעבר במשפחה הוא קמע שעובר במשך שלוש דורות במשפחה.

סבא רבא של סבא, שהביא אותו מאוסטריה – שם הוא נולד, והיה במלחמת העולם הראשונה, ולאחר מכן עבר לאורדיה שברומניה, שם נולד סבא של סבא שלי, שקיבל ממנו את הקמע. סבא של סבא השתתף במלחמת העולם השניה, היה בגטו וחזר הביתה ללא עין אחת, ועם רגל קטועה, סבתא של סבא נהרגה במלחמה.

לימים, כשסבא של סבא עלה לארץ (עשר שנים בערך לאחר שסבא שלי עלה), סבא שלי טיפל בו ודאג לו, ולפני מותו העביר לסבא שלי את החפץ שהיה יקר לו מאוד.

זהו קריסטל עם הרבה צלעות שבתוכו יש חבל צבעוני מלופף. הוא סימל עבורם את חבל ההצלה שלהם ממלחמת העולם הראשונה ומלחמת העולם השניה. סבא של סבא ביקש מסבא שישמור על הקמע, שילווה אותו בחייו ויגן עליו, ואכן הקמע שמר על סבא במלחמת יום הכיפורים.

הקמע יקר מאוד לליבו של סבא שלי , שרוצה להעביר אותו בעתיד אלי.

"הקמע"

תמונה 1

הזווית האישית

הנכד מאור גיל וסבא אלכס קלר השתתפו בתוכנית "הקשר הרב דורי" בבית ספר הר שכניה בתשפ"ג 2023

מילון

קמע
קָמֵעַ (גם קָמִיעַ) הוא חפץ שמיוחסים לו כוחות סגוליים. לרוב יהיה הקמע פיסת נייר או קלף שעליה כתובה ברכה כלשהי, צירופי אותיות של פסוקים, שמות מלאכים או שמות קדושים אחרים. את הקמע נושא אדם על גופו או מניח בביתו כדי להבטיח את שלומו, לשמירה מעין הרע או משדים ורוחות רעות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא של סבא ביקש מסבא שישמור על הקמע, שילווה אותו בחייו ויגן עליו, ואכן הקמע שמר על סבא במלחמת יום הכיפורים“

הקשר הרב דורי