מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קופסת התכשיטים של סבא מרדכי

סבא ואני בחג החנוכה
סבא וסבתא ביום חתונתם
תחנות בחיי סבי וקופסת תכשיטים מיוחדת במינה

סבא מרדכי, שכולם קוראים לו סבא מוטי, נולד בחיפה בשנת 1945.

הוא בן למשפחה בת תשע נפשות, הורים ושבעה אחים. מרבית ילדותו עברה עליו בשכונת חליסה שבחיפה.

חליסה היא שכונה בחיפה התחתית, ממזרח לעיר התחתית. מבחינה מנהלית היא משויכת לרובע נווה שאנן שמדרום לה. השכונה יושבת בסמוך לוואדי רושמיה, המפריד בינה לבין הדר הכרמל ממערב. בצפון-מערב היא גובלת בוואדי סאליב, בצפון בחוף שמן, במזרח בצ'ק פוסט ובדרום בשכונות נווה שאנן. (ויקיפדיה)

בתקופת ילדותו, בימי הקיץ, יחד עם אחיו הוא היה בונה מקופסת שימורים ומקל כלי לקטיף סברס, אח"כ הם היו מכניסים אותם לדלי מלא מים ,שיצאו כל הקוצים ואוכלים את הסברס בהנאה.  סבא למד בבי"ס יסודי ותיכון "צפרירים" והיה תלמיד מצליח, לאחר התיכון עבר ללמוד בבית הספר לקציני-ים בעכו, בתנאי פנימייה, ושם למד להיות אלחוטן, ולכן בצבא שירת כאלחוטן. סבא השתתף בשלוש מלחמות בתפקיד אלחוטן קשר: מלחמת ששת הימים, מלחמת יום כיפור ומלחמת שלום הגליל.

מלחמת לבנון הראשונה התרחשה ברובה בשטח לבנון בין ישראל לסוריה וארגוני טרור פלסטיניים שישבו בלבנון, וביצעו פיגועים בישראל ובמדינות נוספות. מבצע שלום הגליל נערך בין ט"ו בסיון תשמ"ב, 6 ביוני 1982, ל-י"ב בתשרי תשמ"ג, 29 בספטמבר 1982. לחיילים ששירתו בתקופה זו הוענק אות מערכת שלום הגליל. (ויקיפדיה).

כשהיה בן עשרים וארבע הכיר את סבתא שושי דרך חבר לעבודה, ומאז הם נשואים חמישים ושלוש שנה ונולדו להם שלושה ילדים.

חפץ שעובר מדור לדור

במשפחתנו עוברת מדור לדור קופסת תכשיטים, עשויה מחומר דמוי זהב. הקופסא עברה במשפחתה של סבתי מצד אמי, סבתא שושי. סבתא רבא שלי, סבתא חוה, היא ניצולת שואה, והקופסא הינה אחד החפצים הבודדים ששרדו יחד איתה את השואה. הקופסא הועברה בשלושה דורות במשפחה, ומשמשת כיום את סבתי לשמירת טבעות הנישואין שלה, ושל סבא מוטי. הקופסא הגיעה מאירופה, מפולין, יש עליה ציור של שני אנשים מחזיקים ידיים, כנראה שזהו טקס חתונה. לקופסא יש ערך רגשי גבוה מאוד, עבור סבתי שוש, כי היא אחד החפצים הבודדים שנשארו לה כמזכרת מהוריה.

הזווית האישית

עמית: היה לי מאוד מהנה לשבת עם סבא ולשמוע את הסיפור.

מילון

אלחוטן
אלחוטאי (גם אלחוטן וקַשָׁר) הוא אדם שתפקידו הוא תפעול של מכשירי קשר רדיו. תפקידי אלחוטאי מתקיימים בהיקף נרחב בפעילות צבאית, לשם שמירת קשר בין הכוחות הלוחמים לבין עצמם ובינם לבין המטה. לשם כך מצויד האלחוטאי במכשיר קשר אחד או במכשירי קשר אחדים. (ויקיפדיה).

ציטוטים

”בתקופת ילדותו, בימי הקיץ, יחד עם אחיו הוא היה בונה מקופסת שימורים ומקל כלי לקטיף סברס, אח"כ הם היו מכניסים אותם לדלי מלא מים ,שיצאו כל הקוצים ואוכלים את הסברס בהנאה.“

הקשר הרב דורי