מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קבוצת חמניות – הקבוצה הראשונה בקיבוץ

יומן ילדות של מרים ווילפריד
מפגש היכרות בקשר הרב דורי
ילדות בקיבוץ הזורע

סיפור כפי שסופר על ידי מרים ווילפריד מתנדבת בתוכנית הקשר הרב דורי, לאביגיל גורפינקל.

מרים חברת קיבוץ הזורע נולדה בקיבוץ הזורע  בשנת 1940.

הַזּוֹרֵעַ הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ הארצי השוכן במערב עמק יזרעאל, למרגלות רמות מנשה, על כביש חיפה-מגידו, בתחום השיפוט של המועצה האזורית מגידו. זהו הקיבוץ היחיד שנוסד על ידי בוגרי תנועת הנוער היהודית גרמנית "ורקלויטה", תנועה שהייתה במקורה בעלת אוריינטציה ליברלית-סוציאליסטית, והפכה לציונית עם עליית הנאצים לשלטון. ויקיפדיה

הוריה נולדו בגרמניה ועלו לארץ בשנת 1934. תחילה הגיעו לחדרה, שם הכשירו את היהודים לעלייה לקרקע. בעלה של מרים, נועם, היה באותה תקופה בחדרה, ופגש את הוריה של מרים כילד קטן.

מרים עסקה בין היתר בחינוך הרבה שנים ולימדה אנגלית.

כיום היא גרה בקיבוץ הזורע, נשואה לנועם, ולהם שלושה ילדים. בזמנה הפנוי, מתנדבת בבית ספר ועוזרת לילדים בשפה האנגלית.

קבוצת חמניות  הקבוצה הראשונה של קיבוץ הזורע

לאמא של מרים קראו אירית או אירנה בגרמנית והיו לה שני אבות .

לראשון, הביולוגי, קראו לותר. הוא נפרד מאימא שלה כשהיא הייתה בת שנה, ואמה התחתנה פעם שנייה כשמרים הייתה בת חמש. לאביה החורג  קראו פריץ בגרמנית, ופרץ בעברית. אמא שלה נולדה בעיר קלן שבגרמניה, והאבא הביולוגי שלה נולד בברלין. היא גדלה בגן  אורן בקיבוץ הזורע, ועלתה לכיתה א' כחלק מקבוצת חמניות, שהייתה קבוצת הילדים הראשונה בקיבוץ הזורע. מכיתה ז' עד יב' מרים התחנכה בשומריה, שזהו מוסד חינוכי ראשון מסוגו של ה"שומר הצעיר".

השומר הצעיר היא תנועת הנוער הציונית הראשונה בעם היהודי. התנועה הוקמה בשנת 1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגלות. התנועה פועלת במאות מוקדים בישראל וברחבי העולם ומקיימת פעילות חינוכית שבסיס רעיונה – "תיקון אדם – תיקון עולם".

המוסד נמצא בקיבוץ משמר העמק, ומאוחר יותר, גם כל שלושת ילדיה התחנכו שם. מטבעה מרים הייתה מרדנית, ואפילו שהיו מעט מאוד לימודים סדירים, היא לא אהבה גם את המעט שכן היה.

יומן תיעוד ילדותה של מרים

לחפץ שבחרה מרים יש משמעות, זה היומן אותו התחילו לכתוב בשנת 1940, ובו תיעדה אמא שלה את ילדותה של מרים. הכתב היפה של אמא שלה, הראה שאמא שלה מאוד השקיעה בה. היות והתקופה היתה מאוד מאתגרת, והקיבוץ היה בראשית דרכו, היומן הוא מסמך מיוחד ותיעוד היסטורי, של מה שהיה בשנים אלו. בנוסף לכך אמא של מרים רצתה שמרים תתרגל לאבא החדש שלה, ולכן דרשה מאביה הביולוגי של מרים, שיכתוב למרים מה שלומו, ויספר על עצמו. המכתבים שלו נשמרו עד היום בתוך היומן.

הזווית האישית

אביגיל: היה לי מאוד מעניין לשמוע את הסיפור של מרים, כי אני אוהבת לשמוע סיפורים על מה שהיה פעם, במיוחד מזווית אישית של מישהו. היה לי גם מאוד כיף להקליד את כל הסיפורים, כי אני אוהבת להקליד במחשב.

מילון

מוסד שומריה
מוסד שוֹמריה הוקם בשנת 1931 בקיבוץ משמר העמק והיה למוסד החינוכי הראשון של השומר הצעיר. ויקיפדיה

ציטוטים

”והכתב היפה של אמא שלה, הראה שאמא שלה מאוד השקיעה בה.“

הקשר הרב דורי