מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

צעדת ארבעת הימים

סבתא ואני בקשר הרב דורי
לאחר מלחמת ששת הימים בשכם 1967
הטיול הגדול

שמי עמית רונן, אני משתתף השנה בבית ספרי בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי, רותי רונן. סבתא רותי נולדה בשנת 1940 בחיפה להוריה מבית משפחת רוזנברג.

סבתא רותי מספרת על צעדת ארבעת הימים

נולדתי בשנת 1940, 11 בחודש אוגוסט בישראל בחיפה.

גדלתי ברחוב ביל"ו בהד. גרנו שלוש משפחות בדירת שלושה חדרים. בחדר אחד גרו סבא וסבתא שלי, בחדר השני גרו אימא ואבא שלי ואני. בחדר השלישי גרה משפחה אחרת בת שלוש נפשות. הדבר הגרוע ביותר היה שהמטבח היה משותף לכולנו וכמו כן גם השירותים היו משותפים ולפעמים היו סכסוכים.

זו הייתה תקופת הזאת הצנע בישראל, תקופה של מחסור חמור במזון, וכולם היו צריכים להצטמצם.

בילדותי למדתי בבית הספר הריאלי בחיפה. המשחקים ששיחקתי הם כדורעף, קלאס, שבע אבנים. הייתי חברה בתנועת הנוער הצופים והתחביב שלי היה לנגן בפסנתר.

שירות צבאי – צעדת ארבעת הימים – צעדת ירושלים

בשירות הצבאי שירתי בחיל החימוש. במסגרת השירות חוויתי חוויה מיוחדת, כשיצאתי לצעדת ארבעת הימים. צעדה זו נקראה צעדת ירושלים, שהוקמה ביוזמת צה"ל ובמסגרת השירות הצבאי שלי לקחנו בה חלק. היא החלה לראשונה בשנת 1955 והתקיימה בחודש אפריל, כצעדה בת ארבעה ימים לירושלים. במשך השנים הצטרפו לצעדה זו שבתחילה הייתה רק לחיילים גם אזרחים. צעדנו מבאר-טוביה עד לירושלים. בדרך היו הרבה קשיים: קיבלתי יבלות קשות בכפות הרגליים ולאחר הצעדה שכבתי בבית החולים ששמו ג'וליס – למרות הקשיים זו הייתה חוויה מיוחדת במינה.

תמונה זו צולמה לאחר מלחמת ששת הימים בשכם 1967

תמונה 1

חפץ מיוחד

סבתא הביאה לכיתה חפץ שהוא יקר לליבה. החפץ הוא סכו"ם מכסף. היא בחרה בו בגלל שסכו"ם זה הוא מזכרת מסבא של סבתא שלה והוא מאוד עתיק, בערך משנת 1900. סבא של סבתא הביא את זה מפולין. החפץ נשמר בבית סבתי, החפץ משמש לאכילת דגים והוא עשוי מכסף.

הסכו"ם מכסף של סבתא רותי

תמונה 2

הזוית האישית

סבתא רותי: אמרה שהיא למדה שלהיות במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי, בכיתה עם הנכד עמית נתן לה אושר ושמחה.

עמית: אני אהבתי את התוכנית כי למדתי הרבה דברים חדשים על סבתא שלי, רותי, שלא ידעתי קודם.

מילון

תקופת הצנע
תקופה בה היה מחסור באוכל והאזרחים קיבלו תלושים איתם יכלו לקבל מעט ביצים, חלב או עוף.

צעדת ירושלים
צעדת ירושלים היא תהלוכה מסורתית המתקיימת בירושלים מדי שנה בחול המועד סוכות. לצעדה מגיעים עשרות אלפי בני אדם מהארץ ומהעולם הצועדים ברחובות העיר. בשנותיה הראשונות אורגנה הצעדה על ידי צה"ל ונודעה בשם "צעדת ארבעת הימים" ובהמשך "צעדת שלושת הימים". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הייתה חוויה מיוחדת שיצאתי לצעדת ארבעת הימים מבאר-טוביה עד לירושלים.“

הקשר הרב דורי