מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

צלחת הפסח המיוחדת של המשפחה

אני וסבתא לינדה
צלחת הפסח
סיפורה של לינדה פרייס

שמי לינדה פרייס, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדתי, יובל. סיפורי עוסק בצלחת פסח מיוחדת:

זוהי צלחת פסח שהגיעה למשפחה שלי, היא בת לפחות שישה דורות. היא יוצרה בשנת 1850 בבוהמיה שנמצאת ברפובליקה הצ'כית, ומאז נוכחת כמלכת היופי במרכז שולחן הפסח כל ליל סדר. קיבלתי את הצלחת מאבא שלי והוא מאבא שלו ובתקווה שהיא תגיע ליובל ומשפחתה בעתיד.

אני מודה ליובלי על ההזדמנות לספר על צלחת הפסח. אני חושבת שזו פעם ראשונה שאני באמת חושבת על הדרך הארוכה שעברה הצלחת עד שהיא הגיעה לארץ ישראל.

על גב הצלחת מופיע טקסט הסבר על ההיסטוריה, שכתובה במכונת כתיבה ישנה ידנית, שהתחיל עם סבא רבא רבא שלי, Leopold Wolff, אחד ממנהיגי יהדות פראג במאה ה-19. מעניין לחשוב איך היא שרדה עד היום הזה מספר מלחמות כמו מלחמת העולם הראשונה והשנייה, כולל כמובן השואה הנוראית. סבא שלי ברח מוינה שבאוסטריה, עם כל המשפחה כולל אבא שלי, בקיץ שנת 1938, כאשר היטלר כבש את המדינה.

הם הגיעו לארצות הברית ובנס הצליחו להביא את צלחת הפסח. עד היום הזה היא מלווה כל כך הרבה חוויות ויוצרת זכרונות.

הזוית האישית

לינדה: נהניתי לחלוק עם יובל מההיסטוריה המשפחתית שלנו ולתעד יחד.

יובל: לפני ששמעתי את סיפורה של סבתא ,לא כל כך הבנתי מה כל כך מיוחד בצלחת הפסח שמונחת אצלנו במרכז השולחן כל ליל סדר. אחרי שסבתא סיפרה לי את הסיפור על גלגולה של הצלחת, שמחה אני שזכיתי לראות את הצלחת ושהיא עדיין שרדה.

מילון

בוהמיה
בוהמיה הוא חבל הארץ המרכזי והמערבי של הרפובליקה הצ'כית היום. האזור תופס שני שלישים משטחה הכולל של הרפובליקה הצ'כית. בוהמיה נחלקת כיום ל־10 מחוזות. בירת צ'כיה, פראג, שוכנת במרכז האזור, ומהווה את אחד המחוזות. לאורך הגבול בין בוהמיה וגרמניה שוכן חבל הסודטים, בו מתגורר מיעוט גרמני. בעברה של צ'כיה הייתה לבוהמיה חשיבות רבה, עד למלחמת העולם השנייה, ובה התקיימה במשך שנים זהותו של הלאום הצ'כי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מעניין לחשוב איך הצלחת שרדה עד היום הזה מספר מלחמות כמו מלחמת העולם הראשונה והשנייה, כולל כמובן השואה הנוראית“

הקשר הרב דורי