מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ציוני דרך בחייה של סבתא גאולה כראדי

אני בני דודים ואני (נועה) עם סבתא גאולה
סבא וסבתא ביום נישואיהם
סבתא מספרת על חייה

שמי נועה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתא שלי, גאולה כראדי ומעלה סיפור מחייה אל מאגר המורשת. סבתא גאולה בת 79, היא נולדה בשנת 1943 ועלתה עם אונייה לישראל בגיל 5 עם משפחתה למעברה בפרדסיה. סבתא מספרת שמרגע שיצאו, הם הגיעו לישראל תוך 10 ימים והייתה להם אספקה של מזון ושתייה לאורך כל הזמן.

סבתא שלי לא עשתה שירות צבאי, מכיוון שפעם מי שהיה חרדי לא היה יכול לעשות צבא. כל משפחתה של סבתא שלי נפטרה, סבתא שלי נשארה יתומה בגיל מוקדם. ההורים של סבתא שלי מתו מאירוע מוחי, שלושת האחים היו חולים והרביעי נפטר מתאונת דרכים, סבתא שלי היא הילדה החמישית במשפחה. אבא של סבתא שלי, חיים, נפטר בגיל 58 ולאחר מכן אימא של סבתא שלי, גורה, הועברה לבית אבות ונפטרה בגיל 70. סבתא שלי גם הייתה בתקופת השואה. היא זוכרת שהגרמנים לקחו את אבא שלה ואימא שלה ניצלה ונשארה בתוך מחנה. היא גם ראתה גרמני תופס את אח שלה מתחבא בארון ולבסוף כל משפחתה ניצלה.

במסגרת ילדותה, סבתא למדה בבית ספר דתי בפרדסיה, היא הייתה בתנועת הנוער ה"שומר הצעיר". סבתא מאוד אהבה ספורט ומוזיקה, היא הייתה ילדה חברותית והתחברה עם ילדים מיד כשהגיעה לפרדסיה. סבתא שלי וחבריה היו משחקים הרבה במשחקי חבל, משחקי קופסא, גולות, מחניים ועוד הרבה משחקי חוץ. בבגרותה עבדה סבתא בחנות כלים. כמו כן, פעם הייתה תופרת מצליחה. בנוסף היא טיפלה בילדים בזמנה החופשי.

סיפור האהבה של סבא וסבתא שלי קשור לעלייה של סבתא לישראל. הם הכירו באונייה בדרך לארץ, וגרו באותו שכונה במעברת פרדסיה. כל יום במשך כל היום הם היו ביחד, הם היו חברים הכי טובים, הפכו לזוג, ואז הפכו לבעל ואישה. לפני שהיו נשואים, סבא וסבתא חיו שנתיים ביחד, ונישאו בתאריך 13.9.1965. במהלך חייהם המשותפים הם הביאו חמישה ילדים. בגיל עשרים סבתא הולידה את הבת הבכורה, את שאר הילדים הביא סבתא לעולם בגילאי 30-40 לערך. בגיל 45 הנכד הראשון הבכור נולד.

סבא וסבתא ביום נישואיהם

תמונה 1

אנחנו משפחה גדולה מאוד, יש הרבה נכדים בכל הגילאים ותמיד באירועים מיוחדים כמו חתונות, חגים ועוד – תמיד שמח. לאחר שיצאה לגמלאות בגיל 70, סבתא נמצאת הרבה בבית, יוצאת לקניות ונוסעת תמיד לתל אביב, היא מבשלת את האוכל הכי טעים שיש. הצמידים שעל ידיה הם חפץ שקיבלה סבתא בירושה, העובר מדור לדור במשפחה.

הזוית האישית

נועה הנכדה המתעדת: אני כל כך נהניתי לעבוד עם סבתא שלי, התכנית חיברה בינינו יותר ועכשיו אני יודעת יותר על העבר שלה.

סבתא גאולה: נהניתי לעבוד עם הנכדה שלי, עבורי היה כיף לספר לה על מה שהיה בעבר.

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תמיד להקשיב ולסמוך על ההורים, כי הם אלה שתמיד יעזרו לך ויהיו שם בשבילך“

הקשר הרב דורי