מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ציונית מרצון

דניס ודינה בפעילות מחברת
דינה נבו ודניס באחד מהטיולים המשותפים
מימוש עצמי ויישום בארץ ישראל

הסיפור המעניין של דינה

דינה נבו נולדה בסאו פאולו בשנת 1936, ביום רביעי, בבית רושמן. גדלה בילדות בעיירה מריליה במדינת סאו פאולו שבברזיל. דינה גרה בבית עם 6 חדרים. במטבח בישלו בתנור עץ. חגגו חגי ישראל בבית ובבית הכנסת. אהבה לשחק בילדותה בחבל, משבצות ובימי ראשון הלכה לסרטים. אמא שלה הקפידה להכין מאכלים יהודיים, דינה אהבה במיוחד מאכל ברזילאי, אורז ושעועית שחורה.

דינה לא למדה בגן ילדים כי היה רחוק מין הבית. אחרי כמה שנים היא למדה בבית ספר נוצרי ושנתיים בתיכון בעיר מריליה. למדה בבית ספר נוצרי וכולם בבית ספר ידעו שהיא יהודייה. היו לה חברות טובות מיפן גרמנייה ואיטליה. היא למדה לנגן בפסנתר היו לה הרבה חוויות. בילדותה למדה לדבר יפנית. היום דינה בגיל 85 וכן זוכרת שירים מין הילדות, אבל בשפה הפורטוגזית. בימי ראשון שיחקו במעגל ושרו שירים.

בשנת 1954 עברה לגור בעיר הבירה של סאו פאולו ואז עברה ללמוד בתיכון יהודי ואחרי זה בתיכון וסמינר למורים בשפה פורטוגזית.

דינה הייתה חברה בתנועת הנוער דרור החלוץ, שם למדה הרבה על ארץ ישראל והייתה גם מדריכת הנוער.

דינה למדה הוראה בשפה הפורטוגזית עבדה בבית ספר יסודי והיה לה מאוד קשה לראות שהיו תלמידים שהגיעו לבית הספר בלי נעליים, לא נקיים ובלי אוכל.

היא התחתנה בברזיל עם חבר מהקיבוץ ברור חייל שמו היה אהרון דפני ואתו עלתה לישראל לקיבוץ ברור חייל. אהרון שהיה חבר קיבוץ ותיק, ודינה שעלתה לישראל כי הייתה ציונית מרצון. ב 1962 היא ילדה בת ושמה מלכה דפני, באותו שנה אהרון נפטר.

חלפו כמה שנים ובשנת 1966 הכירה את בעלה השני אהרון נוביקוב-נבו, נולדו להם שני בנים מוטי וחובב. אחרי הנישואין השניים עזבה את קיבוץ ברור חייל ועברה לגור בפתח תקווה, שם נולד לה בן מוטי, ובגלל סיבות בריאותיות שמוטי סבל ממחלה נשימתית, בהמלצה של רופאים, באו לגור בשדרות ו מ-1967 למוטי הבריאות השתפרה.

חלפו שנים ובשנת 1976 נשואה עם ילדים, מלכה, מוטי וחובב, חזרה ללמד בחינוך מיוחד וגם למדה באוניברסיטה לתואר B.A. היסטוריה כללית ויהודית.

דינה הייתה מורה בחינוך מיוחד. בשנת 2007 בעלה שלמה ז"ל נפטר. מאז היא מתנדבת בביקורי בית לאזרחים וותיקים וכן במשרד, עזרה לאנשים שלא יודעים עברית, בכתיבת תביעה לגמלה לגמלאים, ונתנה יעוץ לאזרח וותיק. בימי ראשון וביום שני הייתה מתנדבת במרכז זכיות לאזרח, ובימי שלישי מתנדבת ביחידה קהילתית בפעילות בשכונה. בימי רביעי מתנדבת בצבא. טוב לה והיא יודעת שהיא עושה טוב לאחרים.

אירוע עצוב שעברה אח שלה אריה שמורזיל נפטר כי היה לו פגם לב ואז לא ידעו איך לטפל בזה והוא נפטר.

דינה נסעה למדינות אחרות עברה באיטליה כששטה באניה מברזיל לישראל. הייתה בצרפת בשנת 1993. טסה לארצות הברית וגם לקנדה. היא השתתפה בנישואים של בן אחותה שלמד בחצר של הרב מלובביץ.

הזוית האישית

דניס: אני נהנתי מהתוכנית של הקשר הרב דורי היה לי מאוד נעים לדבר עם הוותיקה שלי היא הייתה נחמדה מנומסת ומעניינת התוכנית עזרה לי ללמוד על הדור הקודם וללמוד יותר דברים עליהם והיה כיף לבלות בטיולים עם דינה.

מילון

החצר של הרבי מליובאוויטש
ליובאוויטש ( ברוסית: Любавичй, ובפולנית: lubawicz) היא עיירה קטנה ברוסיה במחוז סמולנסק סמוך לגבול בלארוס. העיירה שימשה כמרכזה החסידי של חסידות חב"ד במשך מאה ושתיים שנים. מה שנתן לה את שמה חסידות חב"ד-ליובאוויטש ואת מנהיג החסידות ל- הרבי מליובאוויטש. העיירה נוסדה לפני כחמש מאות שנים ותמיד שכנה בה קהילה חשובה של יהודים(מתוך: חב"דפדיה)

ציטוטים

”החיים הם רצף של אירועים שחייבים לחיות אותם על מנת להבין“

הקשר הרב דורי