מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ציונות והגשמה בארץ ישראל – אורי ויסבורג

עם סבא וסבתא בבית הספר הנדיב
אני בילדותי בחיפה
סיפורו של אבי פסח ויסבורג - צעיר ציוני

שמי אורי ויסבורג נולדתי בשנת 1944 בחיפה. אני רוצה להתמקד בסיפורי על אבא שלי, פסח ויסבורג. אבי נולד בשנת 1904 להורים שעסקו במסחר באוקראינה בעיר שנקראת קמיניץ פודולסקי.

אבי

תמונה 1

בגיל 18 הצטרף אבי לקבוצה ציונית בעיר הולדתו ועלה ארצה בשנת 1927 בעלייה מרומניה לישראל במשלחת.

בארץ הוא התחיל לעבוד בבניין והיה אחד מפועלי הבניין שבנו את קולנוע מוגרבי בתל אביב. לאחר מכן, בשנת 1930 התגייס למשטרת המנדט הבריטי ובהתחלה היה גפיר (משטרת היישובים העבריים הייתה כוח משטרה יהודי חוקי שפעל בחסות הבריטים בתקופת המנדט, והיה חלק ממערך הנוטרות בארץ ישראל).

משטרת המנדט הבריטי

תמונה 2

עם קום המדינה שירת אבי במשטרה בחיפה.

אמי נלי

תמונה 3

שמה של אמי הוא נלי לבית גרוסברג. אמי נולדה באוקראינה בעיר ז'יטומיר בשנת 1912. כשהייתה בת 19 היא עלתה לארץ ישראל מאחר וקיבלה אפידיביט (אישור עלייה לישראל) מאחותה, שכבר עלתה בעלייה השלישית לארץ ישראל והייתה מיושביה הראשונים של המושבה יבניאל בגליל התחתון. עם עלותה לישראל נשלחה לעבוד בייבוש ביצות.

בשנת 1933 הוריי נישאו והקימו בית בארץ ישראל. בשנת 1934 נולד אחי אבשלום. אני נולדתי בשנת 1944 בחיפה.

המשפחה הגרעינית

תמונה 4
זכור לי שהתמונה הזו של משפחתי צולמה בחנות צילום בחיפה בשנות ה-50.

ילדות

בתקופת ילדותי זכור לי שתנאי החיים היו קשים באופן שהדור הנוכחי – קשה לו לדמיין איך היו החיים. לדוגמא: לא היה מקרר חשמלי והינו הולכים כל יום לקנות רבע בלוק קרח וביום שישי חצי בלוק כדי שיספיק גם לשבת. אמי הייתה מבשלת על פתיליה ופרימוס, כל יום היינו מתקלחים במים קרים חוץ מבסוף השבוע, כשהיינו מחממים את הדוד עם גזרי עצים או חבילות פחם שקנינו במכולת.

למדתי בבית הספר היסודי גאולה והייתי בתנועת הצופים בשבט גאולה, גדוד "ערבה" ולאחר מכן בתיכון מקצועי .בצבא הייתי בחיל הים ושירתי באותה תקופה על המשחתת אילת (ק40) שטובעה על ידי המצרים בשנת 1967 ועל חיפה (ק 38) שהייתה עד 1956 משחתת מצרית ובאה במבצע קדש להתקיף את חיפה ונשבתה ע"י צה"ל.

לאחר שחרורי הייתי בצי הסוחר כשנתיים וחצי . בשנת 1965 נישאתי לאשתי מירה (שהייתה תל אביבית ובאה לבקר את דודתה בחיפה בשנת 1963). לאחר מכן עבדתי במכירות בחברת דפי זהב עד פרישתי מהעבודה.

היום אנחנו מבלים עם הילדים והנכדים.

המשפחה המורחבת

תמונה 5

הזוית האישית

עמרי: היה לי ממש כיף בתכנית הקשר הרב דורי, בגלל שביליתי יותר זמן עם סבא וסבתא והכרתי אותם טוב יותר ואת המשפחה שלנו, וגם למדתי על תקופות מעניינות.

אורי: התכנית הייתה מעניינת ומגוונת, היא נתנה מבט על ההיסטוריה שאנו מעבירים לנכדים שלנו.

מילון

גפיר
שוטר בכח משטרה מיוחד שגיְסה משטרת המנדט הבריטי בשיתוף עם ההגנה לצורך שמירת הישובים.

נוטרות
נוטרות היא כינוי לכוחות של שוטרים יהודים בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי שכונו בשם "נוטרים". הם פעלו במסגרת המשטרה הבריטית וביוזמת הסוכנות היהודית החל ממאורעות 1936–1939 ועד להקמת המדינה בהגנה על היישובים היהודיים, על מפעלים שונים ועל דרכי התחבורה מפני התנכלויות של כנופיות הערבים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בתקופת ילדותי זכור לי שתנאי החיים היו קשים באופן שהדור הנוכחי - קשה לו לדמיין“

הקשר הרב דורי