מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא צבי ליבר עלה בגיל שנה לישראל

סבא סבתא ואני
סבא בצעירותו
עלייתו של סבא צבי ליבר בגיל שנה לישראל

שמי יאיר ליבר, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי, צבי ליבר ואת סיפורו תיעדתי. סבי, צבי נולד בחודש ספטמבר 1949 בפולין.

סבא צבי מספר ליאיר

להורי היה בית קטן של חדר ומטבח לאחר זמן הצליחו להוסיף חדר וחצי.בבית דיברו עברית ויידיש. ההורים שמעו חדשות ביידיש וכששמעו הייתי צריך להיות בשקט. הייתי שומע שירים ביידיש.

כשהייתי בן שנה החליט הורי לעלות לישראל. הם עלו מפולין לישראל. את העלייה כתינוק איני זוכר, ואת סיפור העלייה אני מכיר ממה שהם סיפרו לי. הם עלו באונייה מפולין. נסענו מהאוקיינוס לים התיכון. האנייה הייתה ישנה ולא בטיחותית ואנשים קיבלו מחלת ים. כשהגענו למיצר גיברלטר עלה מוכר ירקות ופרות לאונייה, ההורים קנו לי בננות והאכילו אותי בבננות, כי לא ממש הייתה תזונה מסודרת כל זמן ההפלגה לתינוק בן שנה. הגענו לארץ ישראל והעבירו אותנו למקום שנקרא שער העלייה בחיפה.

בילדותי

תמונה 1

להורים שלי קראו דב וחיה הם עלו מפולין אחרי השואה ורבים מבני המשפחה נכחדו בשואה.

בזיכרוני מהורי, הם מאוד אהבו לשיר. אבא שלי אהב לשיר, היה לו שיר מצחיק על סינים, שהור שר כל הזמן. אימא שלי שרה שירי ערש ושירים מהמגילה של איציק מנגר. איציק מאנגר היה משורר, מחזאי וסופר שכתב הכל ביידיש. "ב"מגילה לידער" (שירי המגילה), שאותם פרסם בוורשה הוא שילב דמויות ממגילת אסתר עם דמויות ומאורעות מהווי החיים של היהודים בתחילת המאה ה-20. שירים אלו החיו את מסורת ה"פורים שפיל" (חגיגות פורים שבהן הוצגה מגילת אסתר)" (ויקיפדיה)

בילדותי אהבתי לשחק עם חברים. בנינו בית על העץ בשכונה. היינו מקשיבים לפינת הילד ברדיו בשעה 13:00 בצהריים.

ההכרות עם סבתא

בגיל 26 חבר הזמין אותי למסיבת חנוכה ושם פגשתי את שרון. הזמנתי אותה לבית קפה ולטיול ברמת הגולן ואחרי זמן החלטנו להתחתן. קיבלנו הרבה מתנות בחתונה: סירים, כלים למטבח, סדינים, כסף וכך התחלנו את החיים.

היום אני פנסיונר, קורא ספרים, לומד תורה, מתנסה בחוגים שונים, נוסע לתל אביב לפגוש חברים.

הזוית האישית

מסר של סבא צבי לדור הצעיר: שמרו על אחדות משפחתית ואהבו את משפחתכם ועצמכם תזכרו שרק בעוצמתנו אנו נתקים אין לנו לסמוך על מדינות העולם אלא רק על עצמנו בלבד!

תהיו ישרים, תהיו נאמנים למשפחה ולעם היהודי, תזכרו לחשוב על הזולת. אנו הגענו לעולם הזה לעשות טוב גם לעצמנו וגם לאחרים.

הנכד יאיר: היה לי כיף לשמוע את הסיפור שסבא סיפר לי

מילון

שער העלייה
שער העלייה היה יישוב קליטה ומחנה עולים במערב חיפה, ששימש כמחנה מעבר מרכזי לעולים שהגיעו לנמל חיפה בעלייה ההמונית שהחלה מיד לאחר קום מדינת ישראל.

איציק מאנגר
יצחק (איציק) מַנְגֶר (מאנגר; בכתיב יידי: מאַנגער; 30 במאי 1901, צ'רנוביץ – 21 בפברואר 1969, גדרה) היה משורר, מחזאי וסופר יידיש. מאנגר חי בארצות: רומניה, פולין, צרפת, אנגליה, ובסופו של דבר בישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תהיו נאמנים למשפחה ולעם היהודי, תזכרו לחשוב על הזולת. אנו הגענו לעולם הזה לעשות טוב גם לעצמנו וגם לאחרים“

הקשר הרב דורי