מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

צבי בקרמן עלה בגיל שנה לישראל

סבא צביקה בטיול בלונדון לפני מספר שנים
סבא צביקה חותם על הכתובה ביום חתונתו
צבי בקרמן

שמי נועה בקרמן, ני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי השנה ובחרתי לתעד את סיפורו של סבא שלי צבי בקרמן.

רקע

שמו של סבי הוא צבי בקרמן והוא נולד בתאריך 03.03.1946  ברוסיה בעיירה ג'מביל. הוריו ברחו מפולין, עם תחילת מלחמת העולם השנייה, מפני שפחדו להיהרג על ידי הגרמנים. במנוסתם הם הגיעו לרוסיה, שם סבי, צבי נולד.

שני הוריו נולדו בפולין. למרות שהוריו חיו בפולין זו הייתה להם ארץ זרה. אביו של סבא שלי, סבא רבא שלי, תמיד נהג להגיד שהוא שואף להגיע לארץ ישראל.

העלייה לישראל

סבי עלה לארץ עם הוריו כשהיה תינוק בן שנה, בשנת 1947 (שנה לפני הקמת המדינה). כאשר הם הגיעו לארץ שלחו אותם להתגורר באוהל במעברה בחדרה. סבי מספר שהוא היה בתוך האוהל בחורף ונכנס גשם אל האוהל והרטיב את כל החפצים. סבי מציין שהתקופה במעברה הייתה מאוד קשה ומאתגרת להוריו. כשהם עלו לארץ, היה קושי במציאת מקומות עבודה אז. אביו של סבא שלי עבד אצל המנדט הבריטי בסלילת כבישים, על מנת להביא פרנסה הביתה.

אחרי שהוקמה המדינה סבי ומשפחתו המשיכו להתגורר במעברה עד שעברו לשכונת בית אליעזר שבחדרה, זה היה כשסבי היה בערך בן שש, השכונה נועדה בעיקר לחיילים משוחררים שנלחמו במלחמת השחרור ומפני שאבא של סבי נלחם במלחמה הם קיבלו דירה.

תקופת לימודיו

סבי התחיל ללמוד בבית הספר קפלן  בחדרה, ע"ש שר האוצר הישראלי הראשון. סבי מספר שבזמן ההפסקה היה יוצא מהמזכירות חניך תורן ומצלצל בפעמון הגדול. אחד הדברים האהובים על סבי היו לשחק כדורגל. כל הפסקה הוא וחבריו היו יוצאים לשחק במגרש. כשסבי היה בערך בן 10 הוא הצטרף לתנועת נוער "השומר הצעיר", סבי היה כמה שנים חבר בתנועה.

כשהיה בן 18 הוא התגייס לצבא. המלחמה הראשונה שבה סבי השתתף היא מלחמת יום כיפור. סבא סיפר לי שלמעשה, חודש לאחר שכל המחזור של סבי השתחרר פרצה מלחמת ששת הימים ולא נתנו להם להשתתף במלחמה זו, כך שהמלחמה הראשונה בה לחם הייתה מלחמת יום הכיפורים.

לאחר כמה שנים התחיל סבי לעבוד כמנהל מכירות בחברת אוליביטי, שהייתה חברה איטלקית למחשבים ומדפסות. לאחר עשר שנים סבי פרש ממקום עבודתו והקים חברת מחשבים קטנה בשם "יואר", החברה פיתחה את התוכנה הראשונה שהשתמשו בה בבתי הספר.

סבי מספר שהוא הכיר את סבתא שלי, שגרה בבית אליעזר ותוך כמה שנים הם התחתנו וילדו שלושה ילדים: ארז הבכור, יובל האמצעי ועומר הקטן.

 סבי ביום נישואיו עם סבתא חותם על הכתובה

תמונה 1

סבא היום פנסיונר, כיום סבי כל יום הולך לשחות בבריכה ועושה הליכות.

הזוית האישית

נועה בקרמן: היה לי מאוד מעניין לשוחח עם סבי בהכנת העבודה.

מילון

השומר הצעיר
השומר הצעיר היא תנועת הנוער הציונית הראשונה בעם היהודי. התנועה הוקמה בשנת 1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגלות. התנועה פועלת במאות מוקדים בישראל וברחבי העולם ומקיימת פעילות חינוכית שבסיס רעיונה - "תיקון אדם - תיקון עולם". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבי מציין שהתקופה במעברה הייתה מאוד קשה ומאתגרת להוריו.“

הקשר הרב דורי