מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פצצה במטוס

סבא ורותם היום
סבא בילדותו
סבא יוסי מספר על המשפחה שלי

שמי יוסף, סבא של רותם,

אני רוצה לספר לכם את הסיפור שלי. שמי הוא מריאן יוסף ושם משפחתי הוא טל. פירוש השם שלי הוא עמק בגרמנית. שם אבי הוא אגון ושם אמי רינה. שמות שאר בני משפחתי: לאבי היה אח בשם אדגר ולאמי היה אח בכור בשם יעקב ואחות צעירה בשם דבורה.

אני עבד בתור מנהל חשבונות בחברת החשמל ואמי הייתה עוזרת ראשית לפקיד שומה במשרד מס הכנסה, שניהם היו רואי חשבון.

סבא בילדותו עם הוריו ברומניה

תמונה 1

סבא יוסי מספר על ילדותו ונערותו עד לצבא

נולדתי ברומניה בעיר בוקרשט ובגיל שלוש עלינו לארץ. הגענו למעברה בתחילה לשער העלייה ולאחר מכן למעברת עתלית. בשנת 1953 הגענו לתל אביב, שם, נרשמתי לבית ספר "אחד העם" בתל אביב. בגיל עשר עברנו לדירה אחרת בתל אביב והמשכתי לנסוע לבית ספר באוטובוס עד סיום הלימודים שם. בזמן לימודי בבית ספר פרצה מלחמת סיני בשנת 1956, מאורע חשוב בתולדות מדינת ישראל.

הייתה לי נערות מאד יפה ומאתגרת עם חברים טובים מאד, חברים בלב ובנפש. היינו שובבים לא קטנים, ועד הצבא נשמרו יחסי הידידות האלו שממשיכים עד היום בתקשורת ביננו וגם במפגשים חברתיים.

לצבא התגייסתי בתפקיד של תותחן נ"מ (נגד מטוסים) במערך הרדארים היינו פורשים מערך הגנה, כדי לאתר ולעצור את מטוסי האויב

קריירה ומשפחה

בתום שירותי הצבאי באוגוסט 1969 התחלתי לעבוד בחברת החשמל, מקום בו היה אבי מנהל בכיר. נשלחתי מטעם חברת החשמל לקורס תכנות מחשבים, בסיום שירותי הצבאי גם הגשתי בקשת קבלה לקורס דיילי אוויר. בתום קורס התכנות, התקבלתי לעבודה בתעשייה האווירית בתור מתכנת מחשבים, אולם בטרם התחלתי את העבודה ממש, קיבלתי תשובה חיובית גם מחברת אל-על לתפקיד דייל אוויר, לא התלבטתי הרבה מידי זמן והחלטתי שבתור בחור צעיר שאף פעם לא היה בחוץ לארץ, אני אעבוד כמה שנים כדייל אוויר, אטייל קצת בעולם, אל המחשבים תמיד אוכל לחזור בשלב מאוחר יותר בחיי.

נהניתי מאד מעבודתי בחברת אל-על וצברתי חוויות רבות. בשנת 1976 הכרתי את אשתי ונישאנו באותה שנה, תכננתי ירח דבש ארוך שכלל ארבע איים ושהייה של שבוע בכל אי, אולם גולת הכותרת של ירח הדבש היתה לאס וגאס בה רצינו לצפות בהופעה של אלביס פרסלי, לאחר שהתחוור לי שכל הכרטיסים להופעותיו בדצמבר 1976 נמכרו צץ במוחי רעיון, שלחתי לאלביס את ההזמנה הרשמית שחתונה שלנו, בתוספת כיתוב שאנחנו מגיעים מישראל מצפים מאד מאד לצפות בהופעתו, אך לדאבוננו כל הכרטיסים נמכרו, כעבור שבועיים הגיעה אליי מעטפה גדולה ובתוכה שני כרטיסים להופעה, כעבואר יומיים נוספים הגיעה אליי מעטפה קטנה עם כרטיס ברכה בו איחל לנו אלביס בכתב ידו איחולים וחתם בחתימתו, הסיפור הזה מועבר בגאווה לילדים ולנכדים שלי, וכרטיס הברכה הזה הוא יקר ערך ורגשי בצורה מעל ומעבר, לאחר החוויה היחודית והמהממת הזאת התפננו אשתי ואני לטפל בענייני המשפחה, בסך הכל התברכנו בשלושה ילדים, בן ושתי בנות, כולם מוצלחים ומצליחים וכמו כן יש לנו גם שישה נכדים מקסימים

פצצה במטוס

באחת מהטיסות בשנים הראשונות התבקשתי להחליף את אחד מצוות הדיילים ולטוס במקומו טיסה הלוך ושוב לרומא. הטיסה הלוך התקיימה כסדרה ולקראת החזרה טיפלו וניקו את המטוס. הטיסה הזו יצאה באיחור של 23 דקות בהמראה חזרה לארץ. המטוס המריא ואני והצוות עשינו את העבודות הרגילות והתחילו להתארגן לארוחת ערב, שבע דקות לאחר ההמראה נשמע קול נפץ גדול והמטוס הזדעזע. הסתבר שהתפוצצה פצצה במטוס. עשן כבד אפף את הקבינה, במחיצה בין תא המטען לנוסעים נפער מעין חור, השטיח הארוך שפרוס בקבינה החזיק את הנוסעים מליפול אל תא המטען, מיד הקברניט הבין את המתרחש והודיע לנוסעים שאנו הולכים לבצע נחיתת חירום ואנו חוזרים לנמל התעופה של רומא.

המטוס היה עמוס בדלק ולא ניתן היה לרוקן אותו לפני הנחיתה שכן המטוס היה עוד מעל העיר ולא מעל הים. המטוס הסתובב וירד לנחיתת חירום כבדה עם כל הדלק, דבר שהיה מסוכן משום שהדלק נפיץ ויכל היה להתלקח בשילוב האש מהפצצה – שבדיעבד הייתה בתא המטען של המטוס. בשדה התעופה של רומא כבר חיכו למטוס משאיות ואמבולנסים והקציפו את המסלולים עם קצף בכדי לרכך את הנחיתה ואת האש שנוצרה מהפצצה. המטוס הצליח לבצע את הנחיתה במקום מבודד בשדה התעופה למקרה חירום, ארבעת הדלתות נפתחו, הצוות המטוס ניפח את מגלשות החירום של המטוס כדי שהנוסעים יוכלו להתגלש מן המטוס ולהתרחק ממנו. לבסוף, גם הצוות ירד מן המטוס וכולם פונו בשלום.

בזמנו לא היו בדיקות ביטחוניות כמו שיש היום. בעקבות הטיסה הזו התחילו הבדיקות הביטחוניות כפי שאנחנו מכירים אותן כיום.

המזל הגדול יותר היה העיכוב בהמראה של הטיסה: האיחור בן 23 הדקות הוא זה שהציל את המטוס. הפצצה הייתה מתוכננת להתפוצץ באוויר חצי שעה אחרי המראת המטוס, לולא העיכוב, הפצצה הייתה מתפוצצת חצי שעה לאחר ההמראה בגובה רב ליד בלוני החמצן.

כשחזרנו לארץ זימנו את צוות המטוס שלי לירושלים וערכו טקס הערכה על כך שכל צוות המטוס והטייסים עמדו בגבורה בניסיון חבלה במטוס ישראלי ששייך לחברה ישראלית והחזירו את כולם בשלום. הסיפור לא שינה את כוונותי והמשכיתי לעבוד כדייל אוויר באל על עוד 32 שנים ופרשתי בשנת 2004.

סבא עם רותם בילדותה

תמונה 2

 

רותם: אני אוהבת להגיד יצאנו מהפקק ויצאנו מהפקק ההסבר הוא – זהו שיר שסבא ואני המצאנו כשהייתי בגן והוא היה מגיע לאסוף אותי. בכל פעם שהגענו לכביש מסוים תמיד היה בו פקק וברגע שיצונו ממנו היינו שרים את השיר "יצאנו מהפקק ויצאנו מהפקק"…

סבא עם רותם בילדותה

תמונה 3

קישור לראיון שסבא יוסי ע"י רותם

 

הזוית האישית

סבא יוסי: היה לנו מאוד מעניין ומסקרן כי גם אני כסבא מעולם לא הייתי שותף ליצירת עבודה כזו. הרגשתי מאוד חשוב.

רותם: אני האחות הצעירה מבין אחים ואחיי הכינו עבודת שורשים, כך שראיינו את הסבים והסבתות ולא ריאיינו את סבא מלידה ועד היום. מאוד נהננו משלב הראיונות והצילומים, כך שכל הזמן דאגנו לשקט ולהכין את הסלון לצילומים סבא הרגיש מאוד חשוב ואני הרגשתי כמו במאית העבודה קירבה ביננו ונחשפתי לסיפורים שלא הכרתי קודם.

מילון

אל על
אל על נתיבי אוויר לישראל בע"מ, המוכרת בשם המקוצר אל על, היא חברת התעופה הגדולה בישראל וחברת הדגל שלה. אל על היא חברה ציבורית ונסחרת בבורסה לניירות ערך בתל אביב, ונמצאת בשליטת חברת כנפי נשרים תעופה בע"מ בבעלותו של אלי רוזנברג. מרכז פעילותה והנהלתה של החברה בנמל התעופה הבינלאומי בן-גוריון.

ציטוטים

”"יצאנו מהפקק ויצאנו מהפקק"“

הקשר הרב דורי