מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פסיפס ישראלי

סבא יגאל ואני בתוכנית הקשר הרב דורי
סבא יגאל חוגג בר מצווה
הילדות של סבא יגאל שרף

שמי ליאם, במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי, תעדתי את סיפורו של סבא שלי, יגאל שרף. סבא נולד בתאריך 19.8.1956 במושב גבעתי – אימונים (בבית יולדות ברחובות).

לסבא שלי קוראים יגאל, כי כמה ימים לפני שהוא נולד, אבא שלו ניצל מאירוע שריפה ולכן החליטו לקרוא לו יגאל מלשון גאולה.

ההורים וארצות מוצאם

אבא של סבא שלי נולד באוקראינה ליד העיר ויניצה באזור בוקווינה, הוא נולד בתחילת 1931 ואבא שלו היה קצין בצבא האוסטרו-הונגרי של הגנרל ג'וזף. היה להם יער גדול בבעלותם בשטח 3000 דונם. מלחמת העולם השנייה פרצה בשנת 1939 ועד לתאריך 21.6.1941 המלחמה לא הגיעה לברית המועצות. ביום שבו הגיעה  המלחמה לאוקראינה, המשפחה של סבא רבא שלי ברחה ליער, אבל ראש העיר שכנע אותם לחזור, ובסוף הרגו את סבא של סבא שלי ששמו היה שלמה-צבי, את אחיו מנחם-מנדל ואת שאר הדודים והקרובים שלו.

אחותו הגדולה לאה ובעלה גרו ביישוב אחר ואחר כך נודע שהיא נלקחה למחנה השמדה. בבוקר שאחרי ליל הרצח נתנו לאימהות והילדים לקבור את המתים בבור ענק, ואז התברר שמנחם-מנדל, עדיין גסס וחייל גרמני ירה בו. הגרמנים רצו לירות בכל מי שהיה בתוך הבור ועדיין לא מת, אבל קצין בכיר עצר את הפעולה.

בהמשך סבתא של סבא שלי התגייסה ללוחמים הפרטיזנים ויום אחד היא לא חזרה יותר ונשארו רק סבא רבא שלי ואחיו שאול. אחרי המלחמה נודע להם שסבתא של סבא שלי נתפסה על ידי הנאצים ונלקחה למחנה השמדה. אבא של סבא שלי ואחיו התחבאו ביערות וככה העבירו את המלחמה.

כאשר המלחמה הסתיימה בשנת 1945 הם הגיעו לרומניה, שניהם התגייסו לתנועת בית"ר ואצ"ל, הם הגיעו באוניית מעפילים לחופי ישראל. הבריטים לא נתנו להם לרדת לחוף והתנהל קרב בין הבריטים למעפילים שהיו אנשי האצ"ל ונלקחו למחנה מעצר בקפריסין עד לקצת אחרי הכרזת העצמאות. כאשר סבא רבא שלי ואחיו שוחררו מהמעצר בקפריסין הם גוייסו לצה"ל והשתתפו במלחמת העצמאות.

אחרי השירות הצבאי הם היו ממקימי מושב גבעתי ושם סבא רבא שלי פגש את סבתא רבתא, רוזט שהגיעה לארץ ממצרים דרך צרפת. המוצא של סבתא רבתא, רוזט, במקור מפורטוגל ומצרפת (מגירוש פורטוגל). הם התחתנו ונולדה להם הבת הבכורה בטי שזה קיצור של ברטה שזו סבתא של סבא שלי, לאחר מכן נולד האח דניאל – מנחם (על שם הדוד), לאחריו נולד סבא שלי ואחריו האחות רונית ומאיר. אבא של סבא שלי יצחק ז"ל השתתף בכל המלחמות ובשנת 1998 הוא נפטר ואימא של סבא שלי, סבתא רבתא רוזט, תיבדל לחיים ארוכים, מתגוררת באשדוד.

סבא יגאל נולד במושב גבעתי, הוא התגורר במושב עד גיל עשר וחצי ולמד בבית הספר האזורי שנקרא אימונים. סבא יגאל גידל כלבים ובעלי חיים.

חוויה מהילדות של סבא שלי: לסבא שלי היה בחצר עץ אזדרכת ענק שנהגו לשחק עליו תופסת, יום אחד סבא שלי נפל מהעץ כשהוא שיחק תופסת והוא נפל מגובה של עשרה מטרים ובמזל הוא נחת על שק. היו בטוחים שהוא מלא שברים, אבל לא היה לו אף שבר.

בשירות הצבאי הוא שירת בשייטת ואז עבר לשרת בצנחנים, שם עשה את מרבית שירותו הצבאי, לאחר השירות הצבאי הוא התגייס למשטרת ישראל, היה קצין משטרה בתפקידי מודיעין, בילוש, חקירות ועסק גם בהוראה במשטרה.

בשנת 1979 סבא שלי נסע לטיול גדול בחו"ל ויום לפני הנסיעה הם הלכו להגיד שלום לבת דודתו של החבר שבדיוק עלתה לארץ לבד מצרפת, מפריז, וככה סבא שלי הכיר את סבתא שלי, כעבור שנתיים בשנת 1981 הם התחתנו ובשנת 1982 נולדה הבת מאיה שזו אימא שלי, שעובדת בחברה למחקרים רפואיים. לאחר מכן נולד דוד שלי, יוני שהוא רופא המטולוג (מומחה למערכת הדם וסרטן הדם) וכעבור חמש שנים נולדה דודה שלי נטלי, שהיא מורה בתיכון בראש העין.

סבא שלי מומחה בגידול דגי נוי ויש לו אקווריום גדול עם ריף אלמוגים ועוד אקווריומים שונים של דגי מים מתוקים, לסבא שלי יש משרד לחקירות פרטי וסבתא שלי עדיין עובדת (בגיל פנסיה) כאורטופטיסטית (מומחית לפזילה ורעידות עיניים).

המסר של סבא לדור הצעיר 

תשקיע בלימודים כי זה הבסיס להצלחה, האמן בעצמך ואז תצליח והכי חשוב לשמור על ערכי המשפחה והחינוך

הזוית האישית

ליאם: היה לי כיף להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי כי למדתי הרבה דברים שלא ידעתי על סבא שלי.

סבא יגאל: היה לי כיף עם נכדי ליאם, זכיתי לשעות איכות רבות איתו בזכות התוכנית.

מילון

גבעתי - מושב
גִּבְעָתִי הוא מושב באזור הדרום ליד אשדוד השייך למועצה אזורית באר טוביה. כביש הגישה למושב גבעתי עובר דרך מושב אמונים הסמוך. שמו של היישוב הוא על שם חטיבת גבעתי שעצרה את צבא מצרים מכיוון דרום בזמן מלחמת העצמאות. (ויקיפדיה)

גאולה
להינצל

ציטוטים

”"תשקיעו בלימודים כי זה המפתח להצלחה".“

הקשר הרב דורי