מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פלפלים ואהבה

אני ונכדתי שקד רחמים
אני בצעירותי
סבתא מזל מספרת על ההכרות שלה עם סבא

שמי מזל מלמד, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי ביחד עם נכדתי שקד רחמים, יחד אנחנו מעלות את הסיפור המשפחתי למאגר סיפורי מורשת.

ההורים שלי, אימא קלרה בלאיש ואבא פראז'י בלאיש הגיעו מתוניס בשנות 1948 הם גורו בינוב ועבדו בחקלאות. לאחר מכן המשפחה עברה לגבעת נילי ובשנת 1961 עם תשע אחים ואחיות עברו הוריי לכפר יונה. אני מזל הבת התשיעית (בת הזקונים), עברתי עם משפחתי לכפר יונה כשהייתי בת חודש, שם גדלתי וחונכתי.

אמי עבדה כתופרת ותפרה בעיקר תיקים לחיילים, בנוסף עבדה בעבודות מזדמנות כמו חדרנית בבית מלון ועבדה בניקיונות של חדרי מדרגות בבניינים ואני הייתי מצטרפת אליה ועוזרת לה בעבודות השונות. אבי עבד במפעל בית אריזה במושב תנובות ובנוסף לעבודתו כמזכיר במושב ינוב. אבי היה מתנדב בהג"א.

הינו משפחה מאוד חמה, אימא אהבה לבשל ולדאוג לנו, נתנה לנו המון אהבה וחיבה. אבא שלי הלך לעבודה בבוקר וחוזר בערב. אבי תמיד מצא זמן לשחק איתנו, נתן לנו המון אהבה והשתדל שלא יהיה יחסר לנו כלום בבית. היינו משפחה מגובשת עם הרבה חום ואהבה. גרנו בדירת 2 חדרים, בחדר אחד אוכלסו כל תשעת האחים, המגורים הצפופים והביחד זכורים לי כחוויה נעימה.

 בצעירותי

תמונה 1

סיפור ההיכרות שלי ושל בעלי חזי מלמד

בשנת 1979 כשהייתי בת 18 התגוררתי בבית הורי שבכפר-יונה, בבית ממול עברו להתגורר בן דוד של בעלי ומשפחתו. כך פגשתי את חזי (שלימים הפך לבעלי), כשהוא עזר לבן דודו להעביר את הדירה.

בגינת ביתנו גידלנו ירקות וביום המעבר יצאתי לגינה לקטוף פלפלים. חזי שעזר לקרובי משפחתו להעביר את תכולת הבית יצא ונכנס לבית שממול. הוא שם לב אליי, פתאום הוא ניגש לכיווני ושאל אם אפשר לעזור לי לקטוף פלפלים? כמובן שהסכמתי ומיד היה בינינו קליק. קבענו להמשיך ולהיפגש ויצאנו כארבע חודשים.

לצערנו, אמי חלתה במחלת הסרטן וידעה שלא נותר לה זמן רב לחיות. באחד הימים היא תפסה את חזי לשיחה ואמרה לו, אם אתה רציני לגבי בתי מזל תבקש את ידה ותתחתנו בהקדם, שאזכה להיות בחתונתה של בתי הקטנה. חזי אמר לה שהוא מאוד אוהב אותי וביחד התחלנו את ההכנות לחתונה. לצערי הרב, חודש לפני החתונה אמי נפטרה ולא זכתה לשמחה הגדולה, לראות אותנו מתחת לחופה כפי שקיוותה. לפני מותה בקשתה הייתה שנקיים את השמחה ונתחתן כמו שהיא תכננה, כך עשינו למרות שהיה לנו מאוד עצוב עם לכתה בטרם עת של אמי בגיל 57.

אני וחזי התחתנו בגיל 19, לאחר החתונה גרנו בעיר כפר סבא בשיכון עלייה, שם נולדה בתנו הבכורה. לאחר כשלוש שנים עברנו לגור בכפר יונה שם נולדו לנו עוד ארבעה ילדים. כיום יש לנו חמישה ילדים ושבעה נכדים ונכדות. אנחנו מתגוררים בכפר יונה קרוב לילדינו ולנכדנו.

הזוית האישית

סבתא מזל: מודה מאוד לעדי המורה המנחה ולבית הספר על התוכנית המעולה הזאת, שמאוד מגבשת ומחזירה אותנו לעבר ולהיסטוריה המשפחתית ומעודד חקר. התוכנית מחברת ומחזקת את הקשר שלנו עם הנכדים, אני שמחה מאוד שהשתתפתי. עדי נהלה את העניינים כמו שצריך, יש לה המון סבלנות וטוב לב, אני מעריכה מאוד את כל מה שהיא עשתה עבורנו ועבור הקבוצה. אני אוהבת אותך מכל הלב ומעריכה.

שקד הנכדה: נהנתי מאוד לעבוד ביחד עם סבתא שלי ולשמוע את הסיפור שלה ושל חברי הקבוצה. הרגשתי שהפרויקט מאוד חיבר בניינו. שמחה שיצא לי לתעד את הסיפור של סבתא וסבא. הסיור במוזיאון "אנו" היה מלמד וחוויתי. תודה רבה לעדי ולתכנית היפה, נהנתי מאוד.

מילון

הג"א
יחידה של צה"ל שטיפלה בהגנה אזרחית. ביחידה שירתו חיילי מילואים, מתחילת שנות ה-50 ועד 1992.

ציטוטים

”הינו משפחה מאוד חמה, אימא אהבה לבשל ולדאוג לנו, ההורים נתנו לנו המון אהבה, יחס וחיבה.“

הקשר הרב דורי