מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פלא של סבתא ויקטוריה מקזחסטן

הקשר הרב דורי בבית הספר
ביה"ס שלי אחד העם שש שנתי
סבתא ויקטוריה עולה לישראל עם בתה

שמי אליאן גבאי, אני משתתפת השנה בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספרי ובחרתי לתעד את סיפורה של סבתא שלי ויקטוריה שולט.

סבתא שלי, ויקטוריה שולט היא בת 65, היא נולדה בתאריך 28 לספטמבר 1957. שמות הוריה הם גלינה ולזר אשר, שניהם במוצאם מקזחסטן.

רוב בני משפחתה למדו רפואה וסיימו לימודים אקדמאים באוניברסיטה וקבלו תואר, גם בזמן שהיו יהודים, וזה היה נחשב כקשה באותה תקופה להיות יהודי ולהתקבל ללימודים גבוהים.

סבתא שלי נולדה וגדלה בעיר אלמטי שבקזחסטן, בבית הספר שלמדה בו המנהל היה יהודי, זה היה מזל גדול, אחרת לא היו מקבלים אותם לבית ספר. שם בתקופה ההיא, אם היית יהודי, לא יכולת להתקבל לעבודות מסוימות ולבתי ספר ולכן אנשים שילמו שוחד, בכדי שלא יספרו על היותם יהודיים.

בילדותה, היה נהוג לקרוא אצלם בבית הספר המון ספרים והיו להם ספריות בגודל עצום, גדולות יותר מדירה בישראל. היא מספרת שהיא הייתה גרה במרכז העיר איפה שלא נסעו מכוניות, הבתים שם היו מאוד יפים ומפוארים ממש ליד בית ראש הממשלה, ששם היו עושים הפגנות בחגים בגלל הפוליטיקה. בשכונה היו המון גני שעשועים יפים, בכל פינה אשר היו מזרקות מים שהילדים שיחקו בהן. היא גם זוכרת במיוחד את חג החנוכה, בחנוכה הם היו הולכים לבית קפה וקונים שם סופגניות.

כאשר התבגרה, גם היא למדה רפואה ועשתה תואר. היא עסקה ברפואה עד שעלתה ארצה. בארץ היא נאלצה להפסיק לעבוד במקצוע הרפואה מפני שהייתה צריכה ללמוד מחדש. בכדי להיות רופאה יהודייה בקזחסטן זה היה מסע לא קל בשביל סבתא שלי, המון פעמים דחו אותה מפני היותה יהודייה והיא נאלצה לעבור בין המון משרדים ובתי חולים, וכן גם האוניברסיטאות בשביל לקבל את התואר.

ההיכרות עם סבא

סבתא שלי הכירה את בעלה ויקטור לאחר סיום הלימודים, הוא עבד ברפואה בצבא. הם נישאו והוא נשלח במסגרת תפקידו לליטא, היא עברה יחד איתו לשם. בליטא, אימא שלי, בתם הבכורה, נולדה. אימא שלי גדלה בליטא כיהודייה, גם שם הייתה אנטישמיות, אבל הם הסתירו את העובדה שהם היו יהודיים.

העלייה לישראל 2001

בשנת 2001 סבתא שלי החליטה לעלות לארץ בגלל שהיה מצב מתוח מאוד מצד הדמוקרטיה. היא עלתה יחד עם הבת שלה עם אימא שלי. ויקטור, בעלה לא עלה, הוא נשאר בליטא, מפני שלא אהב את ישראל. זה היה מאוד קשה לסבתא שלי להתגבר על המצב, אבל עכשיו היא כבר התגברה.

בעלייה לישראל היה ניתן לקחת רק תיק אחד והן החליטו לקחת בפנים סכו"ם ומוצרים העשויים מכסף, בכדי שיוכלו למכור אותם בארץ. בנוסף הם הביאו כמה דיוקנים משפחתיים, אלבומים, צילומים וקצת פריטים אישיים. הן שילמו כסף, שוחד, בכדי שלא יבדקו את התיקים שלהם.

כאשר הן עלו לארץ, המצב הכלכלי השתנה, בליטא היה להן יותר כסף מאשר בישראל. שם הן גרו בבית גדול עם שתי קומות. תקופת מה לאחר שאימא שלי וסבתי עלו לישראל והחלו לאט לאט להסתגל לחיים פה גם סבתא רבתא שלי הצטרפה ועלתה לארץ.

הזוית האישית

אליאן: במשך השתתפותי הרגשתי שאני וסבתא שהתחברנו יותר ואני ממליצה לכל ילד לדבר עם סבא וסבתא שלו על עברם בעקבות המטלה הזו למדתי יותר מידע על סבתא שלי משפחתה ועל העבר שלה שלא ידעתי לפני ואני שמחה שיצא לנו לדבר על זה.

מילון

ליפושקי
מאכל רוסי שנהגו לאכול אצלהם.

אלמטי
אלמטי היא הגדולה שבערי קזחסטן ובירתה עד להתפרקות ברית המועצות. העיר שוכנת בדרום-מזרח קזחסטן כ־970 ק"מ דרום-מזרחית לבירה אסטנה וכ־195 ק"מ צפון-מזרחית לבישקק בירת קירגיזסטן. על פי אומדן רשמי מתאריך 1 באוקטובר 2022 אוכלוסיית העיר מונה כ־2.147 מיליון בני אדם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היא עסקה ברפואה עד שעלתה ארצה“

הקשר הרב דורי