מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פרס ומדי – במשפחת גיא

מאיה דורותי, סבתאיה השועל - 2018
סבתא איה בפורים בשירות הפסיכולוגי 2014
מסורת הפורים המשפחתית שלנו מאז ועד היום

שמי מאיה גיא, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, יחד עם סבתא שלי ובין כל הסיפורים ששמעתי בחרנו לתעד את המסורת המשפחתית המיוחדת שלנו.

ההתחלה

סבתא איה נולדה לאמה שושנה ואביה מרדכי בשנת 1948. אביה – מרדכי נפל בקרב על טירה בתאריך 13.5.1948, וסבתא נולדה בנובמבר 1948. כבר בסיפור לידתה נקשרה לחג פורים. דודיה הציעו לקרוא לה הדסה או אסתר, דמויות ממגילת אסתר, להנצחת זכר אביה מרדכי ומתוך הקשר למגילת אסתר. אמה התנגדה וקראה לה מרדכיה ובקיצור איה. האם זה השפיע על אהבתה הרבה לחג הפורים בפרט, לתחפושות, חגיגות שמחות והצגות בכלל?? לא בטוח אבל אולי….

חני ואיה רוזנת ומרקיז, 1957

תמונה 1

מאז שסבתא הייתה קטנה היא מאוד אהבה תחפושות ולהתחפש. בילדותה גרה בקריית עמל עם אחותה חני, אחיה צביקה והוריה. כל שבוע בימי שישי נהגו חני וסבתא להתחפש ולעשות הצגה לאימא ואבא, צביקה היה אחראי על התלבושות. בכל שנה לקראת חג הפורים סבתא וחני נסעו עם אמם למחסן תחפושות שהיה בחיפה, ממש ליד גשר רושמייה, בבית החלוצות ושם בחרו תחפושות כמו: רוזנת, חייל צרפתי, רובין הוד ועוד.

כשסבתא הייתה בכיתה ה' המשפחה עברה לגור בחיפה ושם בתנועת הצופים, כל שנה הם היו מתחפשים ועושים מסיבות. סבתא מספרת ש"חיידק הבמה" והתחפושות הביאו אותה להשתתף ב"חוג הדרמטי" בכיתה ח' בו הציגו את המחזה "החצוצרה נתביישה" מאת חיים נחמן ביאליק, סבתא  שיחקה את תפקיד יובדוחה האומנת.

בצבא סבתא שירתה בשייטת 13, שם הכירה את סבא אודי. סבא אודי בא ממשפחה שגם בה היה את חיידק התחפושות וההופעות. אבא שלו אשר גולוביצקי, היה שחקן בחוג הדרמטי, שפעל במושבי גוש תל מונד. הוא הופיע בחג חצי היובל ובנוסף היה הכרוז בחג השבועות שהיה נחגג כל שנה בבית הספר האזורי.

סבא רבא שלי, אשר גולוביצקי (מימין), בחג חצי היובל לחרות, עם משה פיקרסקי – 1955

תמונה 2

אחרי שסבא וסבתא התחתנו. הם עברו לגור במושב חרות. הם השתתפו בכל מסיבות פורים המושביות, התחפשו, תמיד השקיעו בתחפושות וזכו לא פעם במקום ראשון בתחרויות התחפושות. לדוגמא: סבתא התחפשה ל"ביג טוכעס" שהיא דמות מהמחזה "יעקובי וליידנטל" של חנוך לוין. סבא התחפש לרקדנית קנקן, יחד התחפשו לסרסור ויצאנית ועוד…

סבא וסבתא בפורים 1987 – יצאנית וסרסור   

תמונה 3

עם השנים הפסיקו המסיבות המושביות וסבתא שמאוד התגעגעה למסיבות הפורים, לתחפושות ולהופעות הקימה מסורת חדשה: מסיבת פורים משפחתית מלווה בארוחת פורים וכמובן סבא אודי שותף מלא לכך, כי שניהם אוהבים פורים, תחפושות, סיפורים והצגות וכמובן גם לבשל ולהגיש אוכל טוב….

המסיבות המשפחתיות התחילו עוד לפני שנולדנו אנו הנכדים והשתתפו בהן מדי פעם גם בני דודינו ודודתנו. הן הלכו והשתכללו עם השנים.

חודש לפני פורים סבתא שולחת לכל המשפחה הודעה:

"מסיבת פורים קרבה ובאה על כל משפחה לחשוב ולהכין תחפושות, משלוח מנות מושקע+הופעה+מצב רוח טוב! "

לפני האירוע מקשטים סבא וסבתא את הבית כולו למסיבה בליצנים, כובעים, מסכות, רעשנים. בונים בית שכולו ממתקים ומכינים הרבה אוכל טעים! בנוסף לתחפושות ולהופעות המשפחתיות סבא סבתא והנכדים מכינים יחד הצגה כל שנה. בדרך כלל ההצגות שלנו עם סבתא וסבא לקוחות מהסיפורים שסבא קרא כילד בכרך "דבר לילדים" משנת 1944, שמאוד אהב ושהמשיך לספר את הסיפורים גם לנו הנכדים. לדוגמה: "הגדי הזפות" (אגדת עם רוסית)  "שועל ארנב ותרנגול" "הילדה והדוב". הצגנו גם סיפורים ושירים אחרים כמו: "כך נולד הצבע" של דתיה בן דור, "משחק פורים" של לוין קיפניס והופעת המערב הפרוע.

"הגדי הזפות" – פורים 2021 – סבא, גדי זפות, טניושקה, ארנב זאב, דב

תמונה 4

לפני כל הופעה של סבתא סבא והנכדים אנחנו נפגשים יחד לכמה חזרות. מדפיסים טקסטים עובדים על התפקידים, על תלבושות וריקודים.

כל שנה בנוסף להופעה של סבא וסבתא עם הנכדים גם הם מכינים הופעה משל עצמם ומתחפשים. הופעות שלהם מצחיקות ומיוחדות. כמה דוגמאות: ליצנים, עליזה בארץ הפלאות, חסידים, עמי תמי, דב ומאלפת ועוד…

עליזה והארנב – 2015

תמונה 5

סבתא הצליחה גם לסחוף את כולנו, ילדיה (אסף, אפרת ואור), כלתה ( שירי – אימא שלי), חתניה ( נדב ואמרי). נכדיה (תומר, אני -מאיה, נועם, עמית, מיכל ואורי), להשקיע בתחפושות משפחתיות וגם בהופעות. המשפחה שלי זכתה פעמים רבות בתחרויות התחפושות וההופעות ותמיד השקענו המון בתחפושות המשותפות שלנו.

הנה דוגמאות לתחפושות המשפחתיות שלנו: משפחת סימפסון, עדר פרות, חבורת חנוני על, משפחת סופר-על, דמויות של יום המתים המקסיקני (Dia de los muertos  ) רקדניות …

שהתחפשנו למשפחת סימפסון, עשינו הופעה של שיר הפתיחה של התכנית, תומר נכנס עם סקייטבורד, אני בזחילה, אבא בצעקות "בארט!" ואימא רודפת אחרי ובסוף התיישבנו כולנו על הספה, קיבלנו תשואות וזכינו במקום ראשון!!

 משפחת סימפסון

תמונה 6

בתי השוקולד

כל שנה בעקבות סוג ההופעה של סבא וסבתא והנכדים סבא וסבתא מעצבים בית למשל כשהופענו כמלכת אסתר ושתי ואחשוורוש הם בנו טירת שוקולד, או השנה כשעשינו מופע של המערב הפרוע – הם עשו עגלת סוסים בסגנון המערב הפרוע. את הבתים מרכיבים מקרטון מורחים בשוקולד למריחה ומקשטים בוופלים, עדשים, גומי, חמצוצים, ביסקוויטים, מרשמלוס, אוראו ועוד ועוד…..

בקתת שוקולד –  2016

תמונה 7

תחרות התחפושות

בכל שנה במסיבת הפורים יחד עם תחפושות כל משפחה מכינה הופעה תמיד ההופעות מצחיקות ומושקעות כגון: בלרינות (משפחת גיא), קופה ראשית גון ואוצר – שיר חתונה (משפחת לויסון), משפחת סימפסון – שיר פתיחה (משפחת גיא) , Kill BILL (אור ואמרי) והפרה אומרת מווו (משפחת גיא)………

החיבור המשפחתי

מאיה: מסיבות אלו מקרבות מאד את המשפחה, כיף שכולם מתאספים, צוחקים יחד, צוחקים אחד עם השני וגם אחד על השני, זוהי המסורת הכי כיפית בשנה.

סבתא איה: מסיבות אלו מחממות את לבנו, מאפשרות לכולנו לבטא את היצירתיות שלנו, אהבתנו אחד לשני. חווית הכנת הבית למסיבה, החזרות עם הנכדים על ההופעות, הכנת משלוח המנות וההתכנסות המשפחתית עצמה מביאים לנו אושר רב.

כולנו פורים – 2022

תמונה 8

מצגת – מסורת פורים של משפחת גיא 

הזוית האישית

מאיה: היה לי מאוד מעניין ומלמד לשבת ולכתוב עם סבתא, לדעת יותר דברים על העבר שלה, ללמד אותה כמה דברים שלא ידעה על התוכנה. הסתכלנו על כל תמונות הפורים והסרטונים מכל השנים ששמורים אצל סבתא במחשב, העלנו חוויות וזיכרונות וצחקנו.

סבתא איה: לעבוד עם מאיה זו חוויה מצויינת, מעט מאתגרת (למקד ולרכז אותה) ומאד מאד מספקת. נוכחתי שוב כמה מאיה ילדה חדה, חריפה, מהירת מחשבה ורגישה, יופי של נכדה! בנוסף, הרווחתי ידע על תוכנת ה – CANVA.

מילון

עולל
תינוק\פעוט

החצוצרה נתביישה
החצוצרה נתביישה הוא סיפור מאת חיים נחמן ביאליק המתרחש בימי שלטון הצאר ברוסיה. הסיפור פורסם לראשונה במאסף הספרותי "כנסת" ב־1917.

ציטוטים

” ילדודס יקרים, מסיבת פורים קרבה - על כל משפחה להכין תחפושות, משלוח מנות ומצב רוח טוב! “

הקשר הרב דורי