מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פולין – ארגנטינה – ישראל

סבא אברהם וסבתא ברכה בחתונה של
מכתבו של אבהרם מאחיו שנת 1954
נעוריו וילדותו של סבא בפולין, ארגנטינה וישראל

סבא אברהם נולד בתאריך 12.1.1932 בעיירה הורודו שבפולין. בגיל שש עבר עם משפחתו לארגנטינה.
אברהם שרר מספר:
"מזכרונתיי, בשנת 1938, הייתי בגיל שש כשהגעתי לארגנטינה. אני זוכר שהוכנסתי לתוך בית ספר ממלכתי וגם לעוד דבר קטן ומוזר כזה שם למדנו יידיש. בילדותי בארגנטינה אני זוכר, שהייתי מתאבק מקצועי וניצחתי והגעתי בהאבקות למקום השלישי הארצי בכל ארגנטינה.
 
העלייה לישראל מארגנטינה
בשנת 1953, הייתי נער בן 15 ועליתי לבדי לארץ ישראל; הייתי חבר בתנועת בית"ר. והחלום היה הגשמת הרעיון היהודי ציוני להגיע לירושלים העתיקה. עברנו ימים לא קלים, לא היה כל כך הרבה אוכל וזה היה קשה להתמודד בלי אוכל כמעט, אבל לא היה כל כך אכפת לי כי רציתי כבר להגיע לארץ ישראל.
 
בתנועת בית"ר הייתי נפגש עם החברים, משחק עם חבריי ויוצא לטיולים מטעם התנועה. בתנועת בית"ר הכרתי את את אשתי ברכה, היינו חברים יחד בתנועה.
בתאריך 1.9.1955 אני וברכה אשתי התחתנו ונולדו לנו 3 ילדים אטי רותי ויחיאלה.
 
תמונה מיום חתונתנו 1.9.1955
 
תמונה 1
העשרה
תנועת בית"ר: "ית"ר, "ברית הנוער העברי על שם יוסף תרומפלדור", היא תנועת הנוער והצעירים של התנועה הרוויזיוניסטית לפני הקמת המדינה, ושל תנועת החרות לאחר הקמתה. התנועה, ששמה הוא ראשי תיבות של "ברית יוסף תרומפלדור", נקראת על שמו של יוסף טרומפלדור, המסמל גבורה יהודית בעת החדשה, ועל שמה של עיר-המצודה ביתר, המסמלת גבורה יהודית בעת העתיקה. על מנת לשמר את שמה של המצודה, מאוית השם טרומפלדור בת'. השם נקבע על ידי זאב ז'בוטינסקי, מי שכונה "ראש בית"ר", היה מנהיג התנועה עד פטירתו ואביה הרעיוני. סמל התנועה, המנורה, נקבע לפי סמל הגדודים העבריים."
תשע"ה

מילון

בית"ר
בית"ר, "ברית הנוער העברי על שם יוסף תרומפלדור", היא תנועת הנוער והצעירים של התנועה הרוויזיוניסטית לפני הקמת המדינה, ושל תנועת החרות לאחר הקמתה. התנועה, ששמה הוא ראשי תיבות של "ברית יוסף תרומפלדור", נקראת על שמו של יוסף טרומפלדור, המסמל גבורה יהודית בעת החדשה, ועל שמה של עיר-המצודה ביתר, המסמלת גבורה יהודית בעת העתיקה. על מנת לשמר את שמה של המצודה, מאוית השם טרומפלדור בת'. השם נקבע על ידי זאב ז'בוטינסקי, מי שכונה "ראש בית"ר", היה מנהיג התנועה עד פטירתו ואביה הרעיוני. סמל התנועה, המנורה, נקבע לפי סמל הגדודים העבריים.

ציטוטים

”חלום היה הגשמת הרעיון היהודי ציוני להגיע לירושלים“

הקשר הרב דורי