מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פגישת האחים המרגשת

אני ואמא שלי כשבאנו לבקר את סבא זולי
סבא זולי מברך ומתרגש
סבא רבא זולי פוגש את אח שלו אחרי השואה

סבא זולי נולד בקלוז', רומניה, ביום 13 בנובמבר 1928. קראו לו זולי יונגר. היו לו שני אחים ואחות אחת. בגיל 14, ביום השני של פסח, אימא של סבא זולי הביאה לו חתיכה של מצה ואמרה לו שהוא צריך ללכת מהבית כי הגרמנים באים לקחת את כל היהודים מהבית. הוא הלך והתחבא  מתחת למרפסת הקדמית של השכנים שלו. יום למחרת סבא זולי ראה את הגרמנים לוקחים את כל היהודים מהבית כולל משפחתו.

סבא זולי הרגיש ממש מפוחד שהגרמנים לא יתפסו אותו, הוא גם הרגיש עצוב כי הוא לא יראה את משפחתו לעולם. הגרמנים לקחו את היהודים למחנה מעצר. רק סבא זולי ואח שלו דוד שרדו. אחרי יומיים סבא זולי ברח ליער. ביער היו המון אנשים יהודים שהתחבאו מפני הגרמנים. קראו לאנשים האלו "פרטיזנים". סבא זולי היה ביער במשך שנתיים ושרד. באותו זמן שהוא היה ביער, משפחה לא יהודיה לקחה את סבא זולי לשבוע ושמרה עליו.

אחרי התקופה ביער הוא התחבא על גג של רכבת ונסע לצרפת. מצרפת היה אפשר להגיע באניות לישראל. לאונייה שסבא זולי לקח קראו "הבירייה" (הגנה). בשנת 1946, כשסבא זולי הגיע לחיפה הבריטים שלטו בישראל. השם הקודם של ישראל היה פלסתינה. הבריטים תפסו את האנשים על האונייה ושמו אותם במחנה המעצר בעתלית. במחנה המעצר היה מאוד צפוף ועצוב. השומרים במחנה היו מאוד קשוחים. כשסבא זולי יצא ממחנה המעצר, הוא הלך לגור בקיבוץ יבנה. בקיבוץ יבנה סבא זולי קיבל שיחת טלפון מאיש. סבא זולי ענה לטלפון וזה היה אח שלו דוד! דוד קיבל את מספר הטלפון של זולי מארגון של יתומים בצרפת שעלו לישראל. בארגון הזה היה רשימה של כל איש בארגון. אחרי השואה היו הרבה אנשים שרצו לדעת אם יש להם משפחה ששרדה, אז פרסמו את הרשימה. ברשימה כתוב את כל הדברים על האיש, לדוגמא –  מספר טלפון, רחוב הבית וכו'.

דוד מצא את מספר הטלפון של זולי והתקשר. דוד אמר לסבא זולי שהוא חי ושרד. כשסבא זולי שמע את זה הוא היה ממש שמח. דוד אמר שהוא רוצה להיפגש עם זולי. סבא זולי אמר שהוא ממש רוצה להיפגש אבל הוא לא ידע איפה. דוד אמר שיש קיבוץ חדש שפותחים ודוד הולך לגור בו. קוראים לקיבוץ בוסתן הגליל. דוד אמר שהוא רוצה שסבא זולי יבוא לגור איתו בבוסתן הגליל, אבל כדי לגור שם צריך להיות מחותן.

סבא זולי מיד הלך והתחיל לחפש אישה. הוא שמע שהיה בית ספר לבנות יתומות אחרי השואה, בית הספר היה בחיפה. סבא זולי הלך לבית הספר וראה את אשתו. אחרי בערך חצי שנה הם התחתנו. קראו לאשתו שרה וולטר. שרה נולדה בשנת 1927. לשרה היו 11 אחים אבל רק שני אחים שרדו.

זולי ושרה התחתנו בשנת 1952. לאחר שזולי ושרה התחתנו, הם עברו לגור בבוסתן הגליל עם דוד ואשתו. בשנת 1954 נולד לשרה וזולי ילד, הם קראו לילד אליהוא. בבוסתן הגליל לסבא זולי היה שתי עבודות: העבודה הראשונה שלו הייתה ברפת, כל בוקר סבא זולי הלך לפרות שלו וחלב אותן, והביא את החלב למשפחתו. העבודה השנייה שלו הייתה בבניה: סבא זולי נסע לחיפה ובנה בתים שם. הוא בנה בניינים, בתי כנסת, בתים וכו'.  בשנת 1956 נולד לזולי ושרה עוד ילד. קראו לו מוטי יונגר. (סבא של נריה, הנכדה המתעדת), הוא נולד בנהריה.

כשמוטי היה בן שנתיים ואליהו היה בן ארבע, המשפחה עברה למונטראול שבקנדה. הם עברו כי אחות של שרה גרה שם והיא אמרה שהיא רוצה שהם יעברו לקנדה. כדי לעבור לקנדה צריך כסף, ולא היה לסבא זולי ושרה מספיק כסף לכרטיסים. זולי ושרה הגיעו להסכמה שהם ימכרו את הבית שלהם.

עכשיו בזכות סבא זולי יש ארבעה דורות במשפחתי.

הזוית האישית

נריה: סבא זולי. אני ממש שמחה שיכולתי לתעד את הסיפור בתכנית עליך. אני ממש ממש מתגעגעת אליך ומקווה שאני אראה אותך בקרוב.

מילון

פרטיזנים
פרטיזן הוא כינוי ללוחם בצבא לא-סדיר שפועל נגד כוחות כיבוש. הכינוי מתייחס בדרך כלל ללוחמים בתנועות מחתרת נגד הכיבוש הנאצי באירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה, אך נעשה שימוש במושג גם ביחס למתנגדים בכוח לכיבוש הסובייטי במזרח אירופה לאחר המלחמה ולחברים בקבוצות צבאיות אחרות. (ויקיפדיה)

בירייה (אוניית מעפילים)
ביריה הייתה ספינת מעפילים, שהגיעה לחופי ארץ ישראל ביוני 1946. נקראה על שם היישוב ביריה, שעמד במוקד פרשת העלייה לביריה שסימלה בתודעת רבים ביישוב את המאבק לעלייה חופשית ולהתיישבות חופשית של יהודים בארץ ישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא זולי ענה לטלפון וזה היה אח שלו דוד!“

” סבא זולי ראה את הגרמנים לוקחים את כל היהודים מהבית, כולל משפחתו“

הקשר הרב דורי