מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עפרה גולדפרב – סבתא במושב

סמל ביה"ס
תלמידים בביה"ס
עפרה גולדפרב

לאחר ברכת שלום, סבתא סיפרה שהיא נולדה בקיבוץ עמיעד בשנת 1951 להורים ששרדו את השואה. הוריה עלו לארץ מהולנד בשנת 1948 והתחתנו בקיבוץ עמיעד.  כששאלתי את סבתי אם היא תוכל לספר לי על הוריה היא סיפרה:" לאבי קראו חיים מוזס והוא נפטר לפני 7 שנים וקבור במושב אביגדור. סבא רבא, נולד בהולנד והיו לו שלושה אחים. אמא שלי, חניתה, נולדה בגרמניה היו לה שני אחים קטנים ממנה ולפני הפרעות בליל הבדולח הם עברו להולנד, וכל משפחתה נספתה בשואה.

בגיל 6 סבתא ומשפחתה עברה למושב אביגדור ושם היא גדלה בבית עם ההורים ועם עוד 3 אחים כלומר 4 ילדים. באביגדור היה להם משק של פרות, עגלים וירקות ובתור ילדים הם עבדו הרבה מאוד במשק. הוריה של סבתי דיברו ביניהם הולנדית וחוץ מזה כולם דיברו בעברית אחד עם השני. סבתא סיפרה שלא היו בבית מאכלים מסורתיים, מנהגים או אירועים מיוחדים. כששאלתי את סבתי על בת המצווה שלה היא סיפרה שהם עשו בת מצווה בבית הספר. היו להם משימות, כל אחד בחר משימה לביצוע. סבתא נסעה למכבי האש והייתה שם יום שלם. אחר כך הייתה לה מסיבה של הכיתה בבית הספר. סבתא סיפרה שאהבה את חג הפסח כי זו היה הזדמנות בשבילה להיפגש עם כל המשפחה שלה. אבל כשהייתה קטנה אהבה את חג החנוכה משום שבזמן הדלקת הנרות הייתה מקבלת מתנות. לסבתי לא זכורים שירים או סיפורים שנהגו לספר לה בילדותה.

לבית הספר בבאר טוביה, בו למדה סבתי, היא הגיעה במספר דרכים, בכיתה א-ב היא הגיעה לבית הספר יחד עם ילדי המושב על עגלה רתומה לסוס. בכיתות שלאחר מכן היא נסעה במשאית לבית ספרה, עם ילדי המושב, ובסוף התיכון היא הגיעה לבית ספרה עם האוטובוס הצהוב של המועצה האזורית.

סבתא סיפרה שבילדותה היא שיחקה במחניים, מחבואים, תופסת, חמש אבנים, סימני דרך ודודס. לאחר שאלה קצרה על תנועת הנוער של סבתי, סבתא סיפרה שהשתתפה בתנועת הנוער של בני המושבים אך במלחמת ההתשה לא השתתפה בתנועה. בכל שבוע הייתה פעולה בתנועה. בחופשים היו מחנות והרבה טיולים שבהם ישנו בשטח.

ביקשתי מסבתי לתאר את מקום מגוריה היא סיפרה שהיא גרה במושב אביגדור וכמעט לכל התושבים היה משק, לפי דבריה ילדי שכונתה היו חברים מאוד טובים והם שיחקו ביחד הרבה.

שאלתי אותה איך היא וסבא נפגשו והיא סיפרה שהם נפגשו בפיקניק שאירגנה חברה שלה, אחות של סבא אלכס. הם יצאו יחד כמעט שנה עד שהתחתנו בשנת 1971 במושב אביגדור. לקחו אותם לחתונה בטרקטור ועגלה, מקושטים, לדשא של המושב, והיה להם שמח. סבתא הוסיפה שהמתנות שהם קיבלו היו חבילת קפה, חבילת צלחות, חבילת כוסות וסיפולוקס.

סבתא עכשיו בפנסיה. בשבע השנים האחרונות הייתה אחות בהוסטל ברחובות. לפני זה הייתה אחות בבית החולים באשקלון.

תחביביה הם טיולים, ספורט ושחייה.

הזוית האישית

עפר: היה מאוד מרגש לדבר עם סבתי

מילון

אהבת חינם
לאהוב בחינם

ציטוטים

”כבד את אביך ואת אימך“

הקשר הרב דורי