מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

על כנפי נשרים

אני וסבתי
סבתי כילדה צעירה
סבתי נילי על שמה של המחתרת

סבתי נילי מלאכי, נולדה ב1948 ברחובות.

לפני קום המדינה לא כל היהודים יכלו לעלות לארץ ישראל. בארץ שלט המנדט הבריטי שאסר על עליה המונית לארץ ישראל, וניתן היה לעלות רק עם אישור מיוחד, שנקרא סרטיפיקט. סבא וסבתא רבתא שלי, יחיאל-זכריה ושרה, התחתנו בתימן. דוד של סבתא שלי, שלום חסיב, (אחיה של סבתא רבתא שלי) חי בארץ ישראל, והוא היה בבריגדה הבריטית. הוא הצליח להשיג למשפחתו סֶרטִיפִיקָט, אישור עליה לארץ, אך מה שהוא לא ידע, זה שאחותו שרה התחתנה בתימן. כאשר הגיעו אישורי העלייה לארץ, בעלה סבא רבא שלי, אמר לה לעלות לבד לארץ הקודש, והוא ישיג לבדו אישור עליה לארץ בהמשך, וכך אכן קרה.

באותו זמן סבא רבא שלי לא ידע שאשתו בהריון ראשון עם סבתי, סבתא נילי. במהלך ההפלגה לארץ, סבתא רבתא שלי הקיאה בלי סוף, וכולם חשבו שזו מחלת ים. כשהגיעו לארץ היא גילתה שהיא בהריון, וסבא רבא שלי בכלל לא ידע. משפחתה הגיעה לרחובות, שם היה כאמור דוד של סבתי. כשנולדה סבתא שלי, חודשיים לאחר הקמת המדינה, דוד שלה נתן לה את השם נילי על שם המחתרת ניל"י-נצח ישראל לא ישקר. לאחר קום המדינה עלה סבא רבא שלי בעליית "על כנפי נשרים", ומצא את אשתו ואת הבת שנולדה לו, סבתא שלי שהייתה כבר בת שנה.

ברוך השם יש  לסבתא שלי יש עוד שניים עשר אחים ואחיות, אך כולם קרויים בשמות מהמקורות: חיים, יצחק, נחמה, מזל, ינון, יהודה, יוסף ,ברכה, סמדר, יחיאל, מילכה, ורחמים. רק לסבתא שלי יש שם מודרני נילי, על שם המחתרת המפורסמת.

סבתי ואני בתוכנית הקשר הרב דורי

תמונה 1

הזווית האישית

ידידיה: היה כיף ומעניין לעשות את העבודה עם סבתא.

סבתא: אהבתי את זמן האיכות עם נכדי האהוב, ידידיה. כיף להעביר את ההיסטוריה שלנו לנכדים.

מילון

סרטיפיקט.
אישור עליה לארץ ישראל בזמן המנדט הבריטי.

ציטוטים

”כשנולדה סבתא שלי, חודשיים לאחר הקמת המדינה, דוד שלה נתן לה את השם נילי על שם המחתרת ניל"י-נצח ישראל לא ישקר“

הקשר הרב דורי