מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליית "עזרה ונחמיה"

סבתא ואני בביתה
סבתי ואמי במכמורת
עליית משפחתי מעירק בעליית "עזרה ונחמיה" וסיפור המעברות

פתיחת השערים וסיפור העלייה
בשנת 1950 "נפתחו השערים" בעירק, כלומר השלטונות אפשרו ליהודים לעלות לארץ ישראל. לאחר כשנה נסגרו השערים לפני שהספקנו לעלות. תקופה קצרה לאחר מכן היה הסכם של ממשלת ישראל עם ממשלת עירק שיאפשרו ליהודים לעלות לארץ. במרץ 1951 עלינו לארץ. אחי הגדול עלה עלייה בלתי לגלית. בתחילה הוא נסע מעירק לפרס ומשם הסוכנות היהודית העלתה אותו לארץ. אני עליתי עלייה רגילה עם כל המשפחה בטיסה לאחר מכן.
 
המגורים במעברה
במעברה גרנו באוהל וסיפקו לנו מיטות עם מזרנים. לא היה מספיק אוכל אז נתנו לנו קופונים ותמורתם סיפקו לנו אוכל. אחר כך עברנו מהמעברה הרחוקה למעברה קרובה לפתח תקווה בשם עמישב. במעברה השנייה היה יותר נוח וחיינו שם כשנתיים. לאחר מכן ההורים שלי קנו חדר עם מטבח קטן וגרנו חמש נפשות בחדר אחד. אחרי שהתחתנתי ההורים קנו דירה בפתח תקווה.
 
העשרה
מבצע עזרא ונחמיה: "מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים מהגלויות במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני."
מעברה: "מַעְבָּרָה, מחנה עולים או יישוב קליטה, היה יישוב זמני, במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה."
מעברת עמישב: "עמישב הוקמה כמעברה ביוני 1951‏[1] והיא נקראה בראשיתה "מעברת פתח תקווה". ראשוני המתיישבים במעברה היו עולים חדשים מעיראק, שהיוו לאחר מכן כ-85% מהתושבים. אחר-כך באו עולים מפרס, מרומניה, מאפגניסטן ומתימן‏[1]. עד סוף שנת 1952 הוחלפו כל האוהלים במקום בצריפים שהושכרו לתושבים על ידי עמידר. מעטים מהתושבים עברו לגור במקומות אחרים, ואל המעברה הגיעו תושבים נוספים ממעברות אחרות‏. באמצע 1953 החליטה ועדת השמות הממשלתית לקרוא לה עמישב לציון נס קיבוץ הגלויות‏. בתחילת 1955 התגוררו במעברה כ-8,000 תושבים, בצריפים דולפים וללא חשמל‏."
 
תשע"ה

מילון

עלייה בלתי לגלית
עליית היהודים ללא אישור השלטונות

הסוכנות היהודית
סוכנות שעזרה ליהודים לעלות לארץ

מעברה
שטח שאליו הגיעו היהודים העולים, בתקופת קום המדינה, וחיו באוהלים

ציטוטים

”לא היה מספיק אוכל אז נתנו לנו קופונים ותמורתם סיפקו לנו אוכל“

הקשר הרב דורי